Jag tror mig att ha hört att dom skruvarna ska kunna sitta som berget. Fast dina bilar har ju inte gått så himla långt att borde vara ett problem. Speciellt inte den röde.
Jag tror mig att ha hört att dom skruvarna ska kunna sitta som berget. Fast dina bilar har ju inte gått så himla långt att borde vara ett problem. Speciellt inte den röde.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Släpp stötdämparens infästning mot spindeln så du kan vika ut spindeln och komma åt. Hjälper ju dessutom lite om du drar ut drivaxeln något. Styrleden kan sitta kvar i spindeln.
Skruvarna brukar inte sitta så farligt. Det är värre med navet/lagret som kan sitta fast styggt i spindeln.
Bromsoksbygeln är bortplockad antar jag, annars gör man det först.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ok, så man behöver släppa den övre infästningen mot fjäderbenet. Hade helst velat slippa det då jag har camberbultjustering där. Läste på en amerikansk sida att man kunde släppa den nedre bärarmsinfästningen. Den 16mm 6-kant muttern & E16 skruven släpper lätt, men jag får inte ut tappen från spindeln. Antar att man behöver tvinga/bryta/slå ur den på något sätt.
Annars får jag göra the "Hirsch way" & skippa bromssköldarna, för stunden & klippa ner/bort dem som sitter där. Jag har ju 345mm sköldarna liggande & de äter inte bröd. Nya 314mm sköldar kostar väl ca 200kr /st så det är ju ingen förmögenhet om det skulle behöva införskaffas nya.
Hmm... får fundera lite till....
Lossa spindelleden då, men isf behöver du släppa kh-staget också tror jag. Håller med om att det är synd att behöva göra om hjulinställningen.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag hoppade över att försöka mer vad gäller att få loss hjullagringen. För svårt hemma på garagegolvet. Så yttersta böjen på 314mm sköldarna klipptes bort & sedan monterades 345mm bromsarna.
Men jag har en fråga till jag inte lyckas klura ut nått bra svar på. Den "platta" fjäder som sitter på utsidan på 314mm & 345mm OKen. Hur är det tänkt att man ska demontera denna samt framförallt, montera. När jag tagit loss dem så har jag använt en kraftig skruvmejsel & bänt till så de fjongat iväg. Men att få dit verkar mer eller mindre hopplöst. Hur ska man göra?
Någon som kan ge mig en hint på hur det är tänkt att man ska montera 314/345mm broms-OKets fjäder utan att förstöra något?
Denna
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/185709.html
Ska man går från sida-mitten-sida, eller ska man ta mitten-sida-sida, eller sida-sida-mitten?
Jag minns inte exakt vilken ordning jag monterade den, men det var tång och mejsel som användes till hjälp. bända och trycka. Blev nog sida-sida-mitten eller mitten-sida-sida.
Jag gjorde ju också operationen med att byta klossarna på TX-bromsarna i våras och kommer så väl ihåg blecken. Men vet i sjutton hur jag löste det. Tror också det var ngt sånt som Marcus skriver. Vill minnas att det var den där lilla "tappen" som var överraskningen allra först. Men sedan gick det rättt bra.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Ja den lilla tappen som ska i yttre bromsklossens plåtfäste vet i sjutton hur den ska kunna komma i, den är ju flera millimetrar in. Det är ju bra kraft i denna fjäder så man e rädd att skada sig då den gärna flyger iväg eller slår till hårt.