Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: ng9-3: navmutter, drivaxel, spindel, hjullager - demontering

  1. #21
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag tror mig att ha hört att dom skruvarna ska kunna sitta som berget. Fast dina bilar har ju inte gått så himla långt att borde vara ett problem. Speciellt inte den röde.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Får nog be någon om lite vägledning. Kanske någon med WIS eller egen erfarenhet av att byta främre hjullager på ng9-3 kan skriva några rader.

    Jag fick loss 32mm navmuttern med min Metabo SSW 18LTX mutterdragare & AmPro 32mm kraft-långhylsan. Men sedan när jag kollar in bakom så sitter lagringen med 6-kant 18mm & inte E18. Det är väl okej. Men hylsorna går inte in då drivaxeln är i vägen. För att få ur drivaxeln tillräckligt så känns det som att man måste lossa nedre bärarmen eller infästningen mot fjäderbenet, eller båda?

    Så jag vore jättetacksam för om någon kunde lysa upp min tillvaro med att bidra med instruktioner på hur man ska göra för att få loss lagringens 3st skruvar. För jag vill så gärna byta bromssköld när jag ska ha på 345mm bromsarna.
    Släpp stötdämparens infästning mot spindeln så du kan vika ut spindeln och komma åt. Hjälper ju dessutom lite om du drar ut drivaxeln något. Styrleden kan sitta kvar i spindeln.

    Skruvarna brukar inte sitta så farligt. Det är värre med navet/lagret som kan sitta fast styggt i spindeln.

    Bromsoksbygeln är bortplockad antar jag, annars gör man det först.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ok, så man behöver släppa den övre infästningen mot fjäderbenet. Hade helst velat slippa det då jag har camberbultjustering där. Läste på en amerikansk sida att man kunde släppa den nedre bärarmsinfästningen. Den 16mm 6-kant muttern & E16 skruven släpper lätt, men jag får inte ut tappen från spindeln. Antar att man behöver tvinga/bryta/slå ur den på något sätt.

    Annars får jag göra the "Hirsch way" & skippa bromssköldarna, för stunden & klippa ner/bort dem som sitter där. Jag har ju 345mm sköldarna liggande & de äter inte bröd. Nya 314mm sköldar kostar väl ca 200kr /st så det är ju ingen förmögenhet om det skulle behöva införskaffas nya.

    Hmm... får fundera lite till....

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Lossa spindelleden då, men isf behöver du släppa kh-staget också tror jag. Håller med om att det är synd att behöva göra om hjulinställningen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag hoppade över att försöka mer vad gäller att få loss hjullagringen. För svårt hemma på garagegolvet. Så yttersta böjen på 314mm sköldarna klipptes bort & sedan monterades 345mm bromsarna.

    Men jag har en fråga till jag inte lyckas klura ut nått bra svar på. Den "platta" fjäder som sitter på utsidan på 314mm & 345mm OKen. Hur är det tänkt att man ska demontera denna samt framförallt, montera. När jag tagit loss dem så har jag använt en kraftig skruvmejsel & bänt till så de fjongat iväg. Men att få dit verkar mer eller mindre hopplöst. Hur ska man göra?

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Någon som kan ge mig en hint på hur det är tänkt att man ska montera 314/345mm broms-OKets fjäder utan att förstöra något?

    Denna
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/185709.html

    Ska man går från sida-mitten-sida, eller ska man ta mitten-sida-sida, eller sida-sida-mitten?

  7. #27
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Jag minns inte exakt vilken ordning jag monterade den, men det var tång och mejsel som användes till hjälp. bända och trycka. Blev nog sida-sida-mitten eller mitten-sida-sida.

  8. #28
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag gjorde ju också operationen med att byta klossarna på TX-bromsarna i våras och kommer så väl ihåg blecken. Men vet i sjutton hur jag löste det. Tror också det var ngt sånt som Marcus skriver. Vill minnas att det var den där lilla "tappen" som var överraskningen allra först. Men sedan gick det rättt bra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ja den lilla tappen som ska i yttre bromsklossens plåtfäste vet i sjutton hur den ska kunna komma i, den är ju flera millimetrar in. Det är ju bra kraft i denna fjäder så man e rädd att skada sig då den gärna flyger iväg eller slår till hårt.

Liknande ämnen

  1. Byte Hjullager 9-5 rostig drivaxel
    Av hucki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 21:47
  2. Demontering höger drivaxel, 9000 Aero -96.
    Av Nordenstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 15:09
  3. demontering h drivaxel 9-5 aero kombi aut???
    Av 993 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 21:46
  4. Demontering drivaxel ng900
    Av Niklas 185 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 18:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •