Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095

    Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?

    Vill ha lite råd!
    Är sugen på att lägga i steg 1-trim i min lilla pärla! Vet bara inte vilket jag ska välja i så fall!

    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 Aut, med 18500 mil på mätaren..

    För- och nackdelar med Hirsch, Nordic och Maptun?
    Något annat alternativ ser jag inte, utan det står mellan de här tre!
    Har egentligen inte heller någon tanke på att fortsätta uppåt i trimningen efter steg 1, men OM jag skulle vilja uppgradera ytterligare framöver, innebär det att det då står mellan Nordic och Maptun?

    Är lite orolig för turbon också! Har läst att GT17 inte är den bästa. Jag märker dock inget att den nu skulle vara dålig, och oljekonsumtion skulle jag säga är lika med noll!

    Så, vad säger ni? Vem ska jag välja och varför, eller vem ska jag inte välja av vilken orsak? Eller spelar det absolut ingen roll, om jag väljer mellan de här tre? Priset är ungefär detsamma..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Hirsch

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Varför Hirsch?
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Åk till MapTun och be dom samtidigt byta turbo till Aerons och 630-spridare så kan du köra på steg1+ (((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Alla tre är jätteduktiga så vilket som kommer funka fint i din bil, det handlar väl snarast om vem som du tycker erbjuder bäst support och garantier, och vilka som ligger bäst till geografiskt, det bästa är nog att kontakta dom olika och bilda dej en egen uppfattning om dom sakerna.

    Nordic är väl billigast, MapTun skickar ju med en rolig liten handdator som man kan ladda i och ur programmet med och även läsa lite felkoder och sånt. Hirsch har snyggast logga att klistra på bilen.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    På en 9-5 från 2007 med snart 20000 mil på mätaren måste ett Nordic steg1 för 2500kr vara det som är mest pang för pengarna.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Hirsch

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Jag tycker det ekar här inne. Skriv för fasen inte bara namnet upprepade ggr. Om det verkligen är tänkt som värdefull information till TS så skriv för sjutton fördelarna med Hirsch isåfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    VFR: OK, min motivering (för fasen);

    Efter alla de år med Trionic 7 som jag varit med om, efter alla år med kollade knackräknare, efter alla missfire-räknare, efter alla rent utsagt "felmappade" mappar, efter alla omdömen, efter alla upplevelser, efter att själv kört BxR, MAxTUN, NORDxC och HxRSCH mjukvaror, så är min PERSONLIGA åsikt att slutsatsen är klockren.

    Eftersom "för fasen" är OK, så säger jag att det mest seriösa hittills alltid varit Schweiziska Hirsch. För fasen.

    /Mvh Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    VFR: OK, min motivering (för fasen);

    Efter alla de år med Trionic 7 som jag varit med om, efter alla år med kollade knackräknare, efter alla missfire-räknare, efter alla rent utsagt "felmappade" mappar, efter alla omdömen, efter alla upplevelser, efter att själv kört BxR, MAxTUN, NORDxC och HxRSCH mjukvaror, så är min PERSONLIGA åsikt att slutsatsen är klockren.

    Eftersom "för fasen" är OK, så säger jag att det mest seriösa hittills alltid varit Schweiziska Hirsch. För fasen.

    /Mvh Lufto
    Knackräknaren på min bil är stabilt parkerad på noll, och den har inte varit i närheten av Schweiz.. Förvisso inte Norrköping eller Örebro heller
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Geografiskt läge? Känns hugget som stucket..
    Hirsch kan jag väl få hos den lokala SAAB-verkstaden.
    Nordic har jag förstått att vi får en ny återförsäljare för på orten efter semestern!
    MapTun ligger 30 mil bort enkel väg, men de kan skicka...

    När det gäller Nordic, får jag på deras hemsida fram priset 5900:- om jag tittar på 2,3t Biopower, inte 2500:-??
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  12. #12
    Nordic tar 2500:- för steg 1 till 9-5, det står på förstasidan på hemsidan, men det är inte uppdaterat på resten av sajten.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Då är de ju klart billigast!
    Kommer de dessutom till orten, ligger de ju klart bra till inför eventuellt beslut!

    Risker för växellådan, eller är det ingen fara om den är underhållen i form av oljebyten osv, och man håller sig på steg 1-trim? (Oavsett val av trimleverantör!)
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    När det gäller din turbo så är det rätt vanligt att den ej klarar steg1
    Utan rasar ganska omg så att köpa en beg td04-15 är att föredra
    men klart blir en del pengar. Samt vilken firma är väl så att nordic är absolut billigast men dom har gått i konkurs en gång medans maptun är en stabil firma om man nu tycker det är viktigt,dock helt andra pengar.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du har för liten turbo och för klen koppling för att köra sönder växellådan, så det ska du inte oroa dig för.

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Du har för liten turbo och för klen koppling för att köra sönder växellådan, så det ska du inte oroa dig för.
    Straffspark: Automat
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Kört snart 1000 mil med steg 1 i min 2.3t BioPower , automat , 18000mil.

    Min Turbo har klarat sig hittils och ger inga indikationer på att den är påväg att gå sönder heller.

    Men gör den det så blir det en TD04 istället.

    Har inte heller använt mig av någon av dessa tre.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Straffspark: Automat
    Ajdå. Måste blir bättre på att läsa
    Tar tillbaka det jag skrev tidigare.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Ja, jag är lite osäker. Med tanke på alla fel jag haft på bilen så här långt, skulle säkert turbo rasa med steg 1 osv..

    Blir nog att vänta till nästa sommar, och se så inga fler problem dyker upp i år, innan jag lägger pengar på roligheter..

    Har sedan jag köpt bilen för 11 månader sedan bytt växellådsolja, momentstag, tändkassett, yttertempgivare, lämna in för ac-service, fläktmotstånd, handbromsvajrar, handbromsbackar, spegelglas, vänster inre drivknut, bussningar bärarmar bak... Ja, jag tror det var allt, och då köpte jag ändå bilen av en stor bilhandlare, som ansåg att min gamla -01a var en GDS-bil. Enligt mig var nog den i bättre skick än denna, bortsett från rosten möjligtvis... J-vla skojare... Nu börjar det dock bli ordning på denna också...

    Ursäkta utsvävningen..

    Väntar jag lite, får jag också lite mer tid att bestämma mig på, vilket märke jag ska välja..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Alla 3 kommer självklart höja din körupplevelse och alla 3 har sysslat med SAAB lääänge... Garantier har du inga i något fall, du måste göra det som känns rätt.. Men tar du hirsch i vilket fall jag gjorde denna gången efter provat båda dem andra i min Fd SAABar utan problem o missnöjelse.. Så vet du att du fått det bästa för just din SAAB och det vet du den dagen du beställer det.. Hirsch är Kvalité in i minsta detalj och ingen kommer ifrågasätta ditt val

Liknande ämnen

  1. Maptun, Nordic eller Trollspeed? 9000 2,3t
    Av Jonthengberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 11:14
  2. Maptun eller Nordic ?
    Av Onko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:52
  3. Nordic, Maptun eller BSR trim?
    Av Boggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:45
  4. SQR, MapTun eller Nordic???
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •