Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilstereo allmäna frågor, icke-SAAB

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458

    Bilstereo allmäna frågor, icke-SAAB

    Om man ska ha en enkel-DIN bilstereo idag, vad ska man då välja? Frågan är givetvis hur allmän som helst, typ "hur långt är ett snöre?". Det har ingen koppling alls till SAAB så glöm anpassning till den.

    Önskemål:

    - Radio & CD. Lyssnar mycket på radio och CD fortfarande, så bara en mediaspelare utan radio och CD är inte lämpligt.

    - USB-uttag för MP3.

    Förutom radio & CD är det mest MP3 från USB-minne. Gärna på baksidan så man slipper ha det i fronten. Det blir väldigt opraktiskt med en USB-sticka sittande i fronten hela tiden. Speciellt om man har avtagbar front. Har man den på baksidan så kan man dra fram den till varsomhelst med en liten USB-förlängning.

    - Blåtands-HF för telefon. Eftersom jag har högerarmen ur funktion så är det ett måste med HF.

    Finns det någon möjlighet att alltid ha den igång även om stereon är "avstängd"? Ibland vill man köra utan musik och då ska stereon vara tyst, men ändå skall man givetvis kunna svara i telefon. En normal stereo är ju död om den är avstängd. Samma sak om man istället bara skulle vrida ner volymen. Då hörs inget när ngn ringer heller. Och att hålla på och fippla med volym eller slå på stereon så fort det ringer, det finns inte på kartan.

    - Styrning från telefon.

    Samma sak där med min höger arm. Jag kan inte manövrera en stereo sittande i mittkonsolen på ett vettigt sätt med en arm, och speciellt inte med vänster arm. Man kan inte heller förutsätta rattstyrning. Däremot skulle det gå att styra den hyffsat bra från en mobiltelefon sittande i sin hållare uppe vid vänster A-stolpe. Då når man den från ratten med rätt hand utan att egentligen flytta den från ratten. Men då behövs någon form av appstyrning av stereon via t.ex blåtand. D.v.s höja sänka volym, byta låt/radiokanal, byta mellan radio/CD/MP3 osv. Alltså en tämligen full styrning av det vanligaste man behöver under körning. Mer avancerade inställningar kan man göra stillastående. Likadant vore det bra med infodisplay på telefonen så man slipper titta nere i mittkonsolen hela tiden.

    Är det någon som har tips och lite svar på mina frågeställningar?
    Senast redigerat av Vfr den 2014-07-01 klockan 17:33.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Jag har tittat lite på Alpine CDE-178BT som verkar uppfylla det mesta jag behöver. Dock vet jag inte riktigt med sista frågan ang. appstyrning. Det står att man kan göra avancerade inställningar via appen, och det kan jag förstå eftersom det brukar bli rätt jobbigt direkt på apparatens reglage.

    Men det är ju inte det jag huvudsakligen skulle ha appen till utan mer som fjärrkontroll för vardaglig kontroll. Finns alla "vanliga" grundfunktioner via appen? Det kanske är självklart att det gör det. Eller inte, om appen huvudsakligen är till för att hjälpa till med inställningarna. Jag har ingen aning. Har aldrig haft en appstyrd bilstereo tidigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705
    Sony har bilstereo som man kan styra med en app, App Remote.
    Alpines app verkar bara vara för att ändra inställningar.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Det verkar riktigt ang. Alpines app. Jag pratade med CD bilradio igår och dom sa att Alpines app bara är för inställningar. Jag frågade om det var någon annan stereo med appstyrning som klarade "vanlig" styrning, men det kände dom inte till någon. Men Sony ska alltså klara det. Då får jag konfrontera dom igen om det. Har du någon bra hänvisning till det?

    Sedan frågade jag det där med HF-funktion med stereon avstängd. Och det fungerar inte alls. Är stereon avstängd så är även HF avstängt. Det låter ju jäkla dumt, ärligt talat. Hade jag konstrerat en sån pryl skulle jag gjort den så att "avstängd" bara är ett standbyläge där HF fortfarande fungerar, men musikspelande i övrigt är avstängt. Ja, utom när strömmen är bortkopplad naturligtvis.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Min Pioneer har läget OFF bland programkällor (radio, iPod/iPhone, CD, DVD, OFF, ...) och den går dessutom inte att stänga av (finns ingen ON/OFF på fronten) utan styrs av tändningsnyckelns position. I läge OFF är enheten tyst men BT handsfree fungerar fortfarande. Den är i och för sig inte en ren stereo utan en AVIC-navigator, men kanske har Pioneer någon stereo som fungerar på samma sätt?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Du borde kanske ha en högerstyrd bil? Det borde ju göra en hel del enklare om man som du har högerarmen ur funktion? Då kan man ju temporärt stötta ratten med knät och sen göra något på mittkonsolen. Jag menar, det måste ju vara hyffsat jobbigt för dig som det redan är när du skall t.ex. ändra temperatur i bilen.
    Sen, vad gäller frågan specifikt så finns det väl rätt rejält många stereos med fjärrkontroll som du i så fall kan fäst på t.ex. ratten. Den skitstereon jag har i 9000 har ju en kreditkortsstor fjärrkontroll som inte är mer än 3-4mm tjock som rimligen borde kunna fästas enkelt på ratten.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Göran> Den funktionen låter ju väldigt vettig. Det var ungefär så jag menade. Får kolla lite mera på dom om även vanliga stereo har den funktionen.

    bollman> Ja, det hade kanske varit bättre ur den synvinkeln. Men det för med sig gå jäkla mycket annat negativt. Svårare att köra sittande på fel sida, mindre urval på bilar etc.

    Vad gäller fjärr så kanske man skulle kunna fixa ngt sånt. Ett problem är att IR-överföringen blir allt annat än optimal till stereon i mittkonsolen speciellt som den sitter långt ner. Radioöverföring är tillförlitligare i det fallet.

    Edit:

    Vad gäller Sonys app så tycker jag det låter som att det är huvudsakligen för att styra telefonen från stereon och inte tvärtom. Men det kanske går andra hållet också.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-07-03 klockan 13:02.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Så svårt är det inte att sitta på fel sida, lite jobbigt, men klart lösbart. Vad gäller urval av bilar så har du rejält fel! Om du skulle gå på den linjen så finns det ju ett _sanslöst_ urval i Storbrittanien och priserna är ju rejält lägre än i resten av europa!
    Kolla här t.ex:
    http://www.ebay.co.uk/itm/2010-60-Sa...item259106444f
    En 2010 9-3 Aero. 122k det är ju minst 40-50000 billigare än i Sverige. Tar du en vanligare modell än en Carlsson så blir det ännu billigare.
    http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-2...item2ecda4bdd8
    Aero-cab 2008 för 80000 måste väl ändå anses som billigt

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Är det någon här som har en Pioneerstereo av senare modell med blåtands-HF? Det hade varit bra om det gick att kolla en sådan funktion som Göran beskriver. Så borde ju alla vara konstrerade som har blåtands-HF inbyggt, tycker jag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Det blev Alpine-modellen. Monteras på fredag. Den måste vara igång alltid för att HF ska fungera. Man får ju faktiskt Görans funktion om man väljer annan ingångskälla där inget spelas. Fast det hade ju varit ännu trevligare med en sådan off-funktion som han beskriver. Att apparaten "stängs ner" visuellt men HF fungerar i bakgrunden. Tydligen så har Alpine-maskinen även separat volyminställning för telefonljudet så då fungerar det även att bara vrida ner det vanliga ljudet till 0 när man vill ha tyst. Ringer det så går telefonen ändå på sin inställda volym.

    Apparaten har fjärrstyrning med IR så det löser jag med att bygga en egen enkel sändare som körs från rattknappar eller knappar sittande bredvid ratten vid A-stolpen. Då kommer jag fortfarande åt det någorlunda smidigt.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-07-08 klockan 14:39.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. bilstereo saab 9-5
    Av Dojan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 14:03
  2. Allmäna frågor
    Av Aeroturbo i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 23:44
  3. Frågor om bilstereo i 9-3 '98
    Av razorhasyou i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 19:25
  4. Allmäna frågor om Saab 900 (gamla)
    Av Dankerz i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 15:56
  5. Avgassystem ICKE turbo Saab ?
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •