Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Återkommande Felkod P0134 OG9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Återkommande Felkod P0134 OG9-5

    Hej!

    Bil: 9-5 2,3t -01
    Kör en liten fråga och hoppas på det bästa...
    I helgen dog bilen tvärt när den stod på tomgång,den bluddrade bara till när jag försökte starta igen.
    Då jag stod på vägkanten chansade jag lite,drog ur kontakten till LMM och bilen gick då att köra trots dålig tomgång.

    Med en elm327 fick jag fram 2 koder,en på LMM och en på spjällhus. LMM byttes och koder raderades,felet återkom efter en kilometer..... Samma felkoder igen.

    Spjällhuset byttes (allt är begagnade delar) och koder raderades,då går bilen men lite tvekande,inga koder återkommer. Bytte tillbaka till min gamla LMM och samtidigt en annan TK,då går bilen som den ska igen!

    Lyckan var i 5 mil sen känns bilen annorlunda,småbluddrar vid motorbroms och orolig tomgång. Felkod kommer på lambdan denna gång P0134 "O2 sensor Circuit No activity detected".
    Raderar och den återkommer efter nån mil. Kollar alla slangar och rör jag kan komma åt utan att hitta nåt konstigt,klämmer ur bilen en sväng och den går bra som vanligt men bara lite orolig på tomgång och koden kommer tillbaka,(utan check engine dock).

    Kan jag lyckats bränna sonden på den mil jag körde med urkopplad LMM? Kan det vara nåt annat strul?

    /M
    Akta skinnet!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    P0134 "O2 sensor Circuit No activity detected" säger ju lambdafel, vilket tyder på att sonden är kass. Bara att byta anser jag.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det kan även vara kabelbrott, det har hänt mer än en gågn
    gång.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Kan ju även vara jordkrimpen "J16" till lambdasonderna i motorkabelhärvan som är dålig/glapp, så att man får löda om den.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    har hört om dom olika fel det KAN vara förutom själva sonden. Får kolla kablar också,mäta lite på sonden kan ju också vara idè.

    Jag har en begagnad fungerande sond jag kan låna eventuellt,den är ju relativt enkel att byta.
    Typiskt så hände detta när man hyrt ut huset! Inte ett enda verktyg har jag "hemma". Tur man har vänner i detta fall man kan åka till!

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Lambdasond bytt utan skillnad. Hittar fortfarande inga läckor.
    Jordfel/kabelbrott är inte undersökt på djupare plan.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Läckor felsökta och hittar inget. Nu blir det att kolla efter krimp J16. ska jag gå ifrån trionic-handsken eller från kontakten till sensorn?
    Jag rullar av hela isoleringen tills jag hittar krimpen (och felet?).

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Felsökning igår,, kabelstammen klipptes upp en bit från bägge håll. Hittade krimpen/krimpar men trots våldsböjningar på dom så har jag kontakt hela tiden (mätt med multimeter).

    En provkörning senare visar inga felkoder på 2 mil,kanske lagade bilen sig själv?
    Annars fortsätter jag med läckagesökning,man kan ju hoppas på en kass IC så man får anledning att sätta dit en större/bättre...

    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    På dom två bilar jag har åtgärdat denna krimp på, en 01 och en 02, så klippte jag den rakt av och lödde om kablarna med krympslang på. Gick inte att se att den var dålig, kunde även ta ett tag innan koden sattes. Så skulle jag varit dig så skulle jag hittat rätt krimp (med hjälp av elschemat) och sedan klippt bort den gamla för att sedan löda ihop kablarna igen.. Värt att testa enligt mig, den sitter ca 10 cm från Trionicstyrdonet.

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Har fightats ett tag med diverse felkoder och dålig motorgång.
    Felkoderna har varierat en del, men hela tiden växlat mellan avbrott främre lambdasond eller för mager bränsleblandning.
    Bytt alla vakuumslangar, backventiler och främre lambdasonden, letat läckor till förbannelse.
    Motorn fick alldeles för mycket bränsle, men klagade ändå på mager blandning.
    Till slut hittade jag ett tips om att koppla ihop signaljorden mellan främre och bakre lambdasond vid kontaktstyckena i motorrummet (stift 3). Gjorde så, och hittills har det fungerat felfritt i 45 mil.
    Krånglar det igen ger jag mig på förgreningen framme vid ECU'n.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ännu har inte koden kommit tillbaka,däremot så klipper jag av och löder om den från handsken om den kommer tillbaka.

    /M
    Akta skinnet!

  12. #12

    hopkoppling av signaljord från lambdasensorerna

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Har fightats ett tag med diverse felkoder och dålig motorgång.
    Felkoderna har varierat en del, men hela tiden växlat mellan avbrott främre lambdasond eller för mager bränsleblandning.
    Bytt alla vakuumslangar, backventiler och främre lambdasonden, letat läckor till förbannelse.
    Motorn fick alldeles för mycket bränsle, men klagade ändå på mager blandning.
    Till slut hittade jag ett tips om att koppla ihop signaljorden mellan främre och bakre lambdasond vid kontaktstyckena i motorrummet (stift 3). Gjorde så, och hittills har det fungerat felfritt i 45 mil.
    Krånglar det igen ger jag mig på förgreningen framme vid ECU'n.
    Hejsan -
    ett gammalt "kärt" ämne som jag skulle vilja ta upp tråden i. Undrar hur du rent praktiskt gjorde hopkopplingen mellan de båda stiften (nr 3).
    hälsn /Henrik

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Två strömtjuvar och en bit kabel?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Felkod P0134 OG9-3 T7
    Av DeFlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-08, 11:19
  2. [LÖST] Problem med återkommande felkod P0171 9000
    Av Nitrion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:23
  3. Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk
    Av cosmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 08:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •