Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skrota bil, vad spara?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Skrota bil, vad spara?

    Idag la min kära 9-5a upp och motorn rasade. Ska ringa skroten någon dag så dem får komma och hämta den med lastbil, men vad ska jag skruva loss och sälja vidare innan skrotbilen kommer?

    * Tändkassett
    * Bränslepump
    * Färddator och Acc (inga pixelfel )
    * Lampor?
    ..

    Kan endast ta delar ovan då jag ej har tillgång till varken lyft eller domkraft tyvärr.. Tacksam för tips

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Däck och fälg sparar bör du spara om det är vettiga fälgar och bra däck, är det rostiga plåtfälgar med urdubbade 10år gamla vinterdäck så är det inget man sparar på däremot.

    Har du slängt originaldomkraften som ligger i bagaget?

    Plocka alla boxar som du kommer över, typ för bränsle, ABS osv. Spjällhus kan va bra och spara på också. Finns jäääättemycket som är bra och spara på en 9-5 för det mesta brukar ju gå sönder på dem, höhö

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har ingen tillgång till domkraft tyvärr och den i bagaget är borta sedan jag köpte bilen. Är det möjligt att komma åt o plocka turbon ovan? Den har gått endast 1500mil så hade vart fint att få loss den. Jag ska alltså plocka nästan allt jag kommer åt och spara? för skroten struntar väll i om bilen är halvt demonterad?

    Airbag o stereo är värt att lossa med?
    Senast redigerat av Dumli den 2014-06-30 klockan 19:45.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Plocka av allt elektriskt i form av boxar, givare, sensorer osv.... Det tar ingen plats och är grymt bra att ha i reserv.

    Ta ut tändningslås och spara nyckel, Twice osv....

    Downpipen plockar du ner och säljer kattarna...du får 300-400 kr per katt!

    I övrigt är det bara kolla runt i forumets alla grenar så ser du ju vilka problem folk brukar ha och så sparar du alla delar som brukar gå åt

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Och ja, turbon går att ta uppifrån. Och glöm inte styrboxen till motorstyrningen, den sitter under plasten nedanför vindrutan på höger sida, bra att ha om du vill ha en extra box att skicka iväg för mappning.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Jag plockade precis turbon ur en krockad bil utan att lyfta på bilen. Men jag klippte de rören jag inte "orkade" skruva bort.
    Rostfria tanklock är hårdvaluta
    Tändkasett, bränslepump, och vevaxellägesgivare kallar jag jordenruntpaket. Bör man ha liggandes i reserv om man åker 9-5....

    Sen är ju bara frågan hur mycket man vill ha liggandes, eller orkar skruva bort. ABS-givare, ABS-pump, Spjällhus and so on....
    Har bilen någon rolig utrustning? Jag rensade ur en kabelstam senast igår för att komma åt original backsensorer, så det kan eftermonteras i bil utan... Tog två timmar igår... skulle ta en halvtimme idag...

    AS3-ljudsystem? Går alltid att sälja

    Vilka finesser finns till backspeglarna? Funkar bara backspeglarna och de har nedvinkling/infällning så kan de vara värda att spara/sälja.

    Fläktstolar?
    Navigation?
    eller kanske har du en kombi med utskjutbart golv.... den mekanismen kan jag vara intresserad utav

    Xenonljus, US-blinkers och Aero-plast är säljbara saker...

    Ja... det finns de som kan sälja varenda mutter av en 9-5... Se på mig.. jag är sugen på att hämta ett taklucke-tak på en skrot
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Låter bra, vad är enklast att klippa rören till turbon med? en vanlig plåtsax? ska försöka få loss den nu på söndag. och hur mycket bör jag ta för ett rostfritt tanklock? fått ett bud på 150kr men känns lite lite för ett som är helt rostfritt Har även stora problem att få loss bränslepumpen, har vart där med en skruvmejsel och hammare men den lås ringen vill fan inte lossa, tips?
    Senast redigerat av Dumli den 2014-07-04 klockan 20:27.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ska du inte spara låsringen så kanske du kan slå sönder den. Annars kan du tillverka ett verktyg för ändamålet. Här finns bilder på olika verktyg. http://forum.saabturboclub.com/showt...biltema-52-200

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76 Visa inlägg
    Jag plockade precis turbon ur en krockad bil utan att lyfta på bilen. Men jag klippte de rören jag inte "orkade" skruva bort.
    Rostfria tanklock är hårdvaluta
    Tändkasett, bränslepump, och vevaxellägesgivare kallar jag jordenruntpaket. Bör man ha liggandes i reserv om man åker 9-5....

    Sen är ju bara frågan hur mycket man vill ha liggandes, eller orkar skruva bort. ABS-givare, ABS-pump, Spjällhus and so on....
    Har bilen någon rolig utrustning? Jag rensade ur en kabelstam senast igår för att komma åt original backsensorer, så det kan eftermonteras i bil utan... Tog två timmar igår... skulle ta en halvtimme idag...

    AS3-ljudsystem? Går alltid att sälja

    Vilka finesser finns till backspeglarna? Funkar bara backspeglarna och de har nedvinkling/infällning så kan de vara värda att spara/sälja.

    Fläktstolar?
    Navigation?
    eller kanske har du en kombi med utskjutbart golv.... den mekanismen kan jag vara intresserad utav

    Xenonljus, US-blinkers och Aero-plast är säljbara saker...

    Ja... det finns de som kan sälja varenda mutter av en 9-5... Se på mig.. jag är sugen på att hämta ett taklucke-tak på en skrot

    Håller på att demontera turbon nu och har fått loss allt utom staget som håller turbon uppe.. Hur fan kommer jag åt att lossa den utan att lyfta bilen? Tips tack

    Turbon är i fint skick, glappar inget ut o in med jättelite upp o ner är det okej?

Liknande ämnen

  1. Serva eller skrota
    Av Speakern i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:22
  2. Mpg-caps? spara bränsle
    Av läppglans i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 01:37
  3. Tankenöten - Vilken bil ska jag spara?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 12:46
  4. skrota saab
    Av davva i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 15:26
  5. Skrota eller EJ?
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •