Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Om spjällhus, spjällägesgivare & "Throttle"-mätaren i Torque-Pro-appen

  1. #1

    Om spjällhus, spjällägesgivare & "Throttle"-mätaren i Torque-Pro-appen

    Hejsan!

    Som vanligt en ursäkt om ämnet redan finns. Har sökt en del men finner inte riktigt mina svar alt. är för dålig på att söka.

    Jo, det talas ju mycket om spjällhuset och dess slitage/rengöringsbehov och ryckningar och dylika fenomen. Potentiometrar slits med tiden och det blir också om jag har förstått det rätt, ganska varmt i spjällhuset, eller hur? Med därför slitage på isolering och ledningsbanor. Dock så har jag aldrig sett nån nämna mätaren "Throttle" som finns under "realtime information" i Torque Pro-appen. För visst är det den som mäter spjälläget? Eller m.a.o. Throttle Position? Eller är jag helt ute och cyklar?

    Som ni kanske förstår/förstått så är jag ingen mekaniker även om jag vet i stora drag hur kemisk energi blir till rörelseenergi och värme i motorn....

    Saken är att när jag kollade runt bland mätarna, när jag köpt bilen (9-3 SS '05 2,0L t) och appen, så observerade jag att när man trycker ned gaspedalen i lugn men jämn fart hela vägen ner i botten (tändningen på men inte med motorn startad, fast det blir samma resultat under färd) så gör throttle-mätaren ett skutt mellan en del av siffrorna men jag är tämligen säker på att även mätarnålen ska följa pedalen lika lugnt och fint hela vägen. Frågade som hastigast en av killarna på känd trimningsfirma, som gjorde en "liten fartökning" åt mig, om detta men han menade att man inte ska lita för mycket på dessa enkla verktyg och det är väl möjligt men iaf....

    Detta måste ju tyda på sliten/slitna potentiometrar, eller hur? Och dessa sitter vad jag förstår i spjällhuset, har jag begripit rätt? Klart som fan att bilen rycker/svajar om datorn tror att jag ger 40% och sen helt plötsligt 60% och tillbaka till 40% igen!


    Vilken bok ska jag köpa för att läsa mer om detta? Tips på såna? Jag vill gärna lära men har tyvärr inga kompisar är kunniga inom detta. Har inte min Saab Haynes-bok i närheten men har inte för mig att det står så särskilt mycket om detta i den men ska kolla så snart jag är hemma från en liten semesterresa.

    Hoppas jag är tillräckligt tydlig om inte övertydlig men fråga om ni inte förstår vad jag menar. Har ledigt och tillgång till uppkoppling hela dan men sen är jag inte uppkopplad förrän tidigast på fredag igen så ni får ha överseende att jag försvinner nån gång ikväll.


    Förresten, bilen har nu gått lite drygt 14000 mil och vad jag vet så har man aldrig tagit bort eller bytt spjällhuset så det kanske är dags för en översyn?

  2. #2
    Eftersom det är egas och styrdonet som bestämmer spjälläget så är det inte någon direkt analogi mellan pedalläget och spjälläget.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Antar att du läser genom OBD? Det gränssnittet är alldeles för slött för att du ska kunna upptäcka störningar från potentiometrarna.

    Hursomhelst, om du har ryckande och svajande gång så tyder det kanske på ett dåligt spjällhus iallafall.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Eftersom det är egas och styrdonet som bestämmer spjälläget så är det inte någon direkt analogi mellan pedalläget och spjälläget.
    Hejsan Frippe! Som sagt, jag är inte alls kunnig på det här. Jag trodde den mätaren (i appen) eftersom den följer med när jag trampar på pedalen s.a.s. visar när gasspjället är öppet och stängt. Då hänger det väl ihop? Är det inte nån form av rheostat/potentiometer i spjällhuset som signalerna kommer från till styrdonet som då säger åt spridarna hur länge och när de ska öppna? Missförstår jag alldeles?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Antar att du läser genom OBD? Det gränssnittet är alldeles för slött för att du ska kunna upptäcka störningar från potentiometrarna.

    Hursomhelst, om du har ryckande och svajande gång så tyder det kanske på ett dåligt spjällhus iallafall.
    Hejsan Brisse! Jo jag använder bara en läsare från teknikmagasinet och appen som sagt. Jag är med på vad du säger om protokollets/gränssnittets hastighet men borde då inte mätaren "rycka" lite som den känner för? Jag har alltid hopp på mätaren vid samma ställen/siffror. Som om det vore skador just på de områdena i potentiometerbanan eller vad det kan heta?

    Jag börjar inse att det hade varit roligt att gå fordonsmekaniska i gymnasiet...med en jävla massa påbyggnadskurser!

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Pedalläget och gasspjällets läge hänger inte ihop. Ditt spjäll är elektroniskt manövrerat, och dess läge styrs av motorstyrdonet. Vilket läge motorstyrdonet väljer beror på många saker, bland annat pedalläget, men det är så många saker som påverkar att vi kan säga att pedalläget kommer nästan aldrig vara lika med spjälläget.

    Spjälläget bestämmer inte heller hur mycket bränsle som sprutas in. Det sitter en luftmassamätare på bilen som skickar en signal till motorstyrdonet. Det är det som bestämmer bränslemängden tillsammans med de parametrar som ligger i motorstyrdonet, och givetvis feedbacken från syresensorn i avgassystemet.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Pedalläget och gasspjällets läge hänger inte ihop. Ditt spjäll är elektroniskt manövrerat, och dess läge styrs av motorstyrdonet. Vilket läge motorstyrdonet väljer beror på många saker, bland annat pedalläget, men det är så många saker som påverkar att vi kan säga att pedalläget kommer nästan aldrig vara lika med spjälläget.

    Spjälläget bestämmer inte heller hur mycket bränsle som sprutas in. Det sitter en luftmassamätare på bilen som skickar en signal till motorstyrdonet. Det är det som bestämmer bränslemängden tillsammans med de parametrar som ligger i motorstyrdonet, och givetvis feedbacken från syresensorn i avgassystemet.
    Det klarnar bland molnen. Glömmer LMM och AIC och de andra... Fastnar ofta på en enda detalj när jag försöker förstå saker. Tänk om det fanns en tecknad film om just vår typ av motor som visade allt som händer under gång. Det vore toppen för en sån som jag.

    Tack för klargörandet Brisse.

Liknande ämnen

  1. "svajande" varvtal under accelleration, spjällhus?
    Av Browan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 14:31
  2. [LÖST] Felkod på spjällhus efter turbobyte OG9-5
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 19:36
  3. tomgångsmotor/slang.ansl till spjällhus "ng.900"
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •