Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: og9-3. Göra mindre slingrig?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885

    og9-3. Göra mindre slingrig?

    Har en og9-3 -99 som bruks.
    Den rullar många bil och efter att ha kört min og900 med sänkning så hatar jag 9-3an
    Slingrigare bil får man ju leta efter.

    Vad kan man göra för en billig slant för att minsta "kåtsnokseffekten" som en bekant kallar den.

    Så billigt som möjligt så klart

    Styrklämma?
    Sänkning?
    Svetsa en stålbalk under bilen, steloperera länkarmar, larvfötter?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du blir aldrig av med det helt. Det är viktigt att du har lämpliga däck och lagom fälgdimension. Det som sitter original på en Aero är ypperligt 215/45 R17. Har du större än så får du räkna med en mer slingrig bil.

    Enkla modifikationer som hjälper är stum styrväxelklämma och hårda bussningar. En vettig hjulinställning är väldigt viktigt.

    Det finns andra saker som hjälper också men om du vill komma undan med en billig slant så är det inte värt att gå vidare. Det jag nämner ovanför ger mest valuta för pengarna.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Har också tipsat om detta i flera trådar under åren.

    Det Brisse skrev är ungefär standard-moddar man MÅSTE fixa. Sen kan jag varmt rekommendera annan ARB (anti-roll bar).

    Ett steg till är lite bättre stötdämpare. (Det svajar bra i originalutförande). OBS...mitt tips....sänk INTE bilen.

    Jaja, vi har alla våra tips. För att göra bilen någorlunda körbar räcker Brisse´s tips. (Men inte mindre)

    Mvh
    Lufto

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885
    Rätt däck har den.
    Men styrklämma skall fixas.
    Blir att bygga en egen då budgeten inte finns för denna bilen

    Angående sänkning.
    Blir det sämre eller samma samma om man sänker?

    Stag mellan tornen bak, något att testa?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag skulle nog vara lite försiktig med att sätta en 25mm ARB bak på ett chassi som i övrigt är original. Det kommer bli enormt mycket överstyrt. Styvheten på ARB måste väljas med hänsyn till bilens fjädring.
    Normalt brukar man väl bara rekommendera 25mm till sänkta cabbar?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885
    Inte för att vara sån.
    Men lösningarna som räknats upp, kostar mer än vad jag gav för bilen
    Så!
    Vad skall man börja med som är mest effektivt om man räknar till kostnaden?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är ganska så stor skillnad på fjäderkonstanten på original och H&R. Jag kör H&R med 22mm ARB iallafall och tycker de matchar perfekt. Ger lagom neutral bil. Inte alls dendär tråkiga tendensen till att understyra som när den var original.

    Jag tycker iallafall att ARB och fjädrar ska bytas samtidigt, och att man inte ska göra det ena eller det andra för sig, för då får man konstiga köregenskaper på köpet.

  8. #8
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213
    hej! när jag uppgraderade chassit på min NG900 så upplevde jag det som att styrväxelklämma samt subframestaget gjorde mest nytta vid gaspådrag rakt fram.
    Den fick en genuin förbättring för ca 1800kr, visst det blir inte helt 100% bra men det blev bra mycket bättre känsla.
    Om du vill förstärka framvagnen ytterligare så kan du ta och svetsa fast ett tvärstag på det befintliga fjäderbensstaget. Det gjorde i mina ögon nytta, det blev en mer distinkt styrrespons.
    typ såhär
    //Johan
    Senast redigerat av Turbo_Holm den 2014-07-02 klockan 13:25.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Är det nån som har koll på fjäderbenslagringarnas bussningar, finns det att köpa hårdare såna nånstans? Eller är det bara silikonfyllning eller byte till 9-3-lagring/fjäderben som är alternativen?

    Innan man börjar förstärka karossen med fjäderbensstag känns det ju som att det borde finnas mer att hämta med hårdare bussningar i fjäderbenslagrena? Jag menar, gummit borde ju flexa mer än karossen rimligen gör.. eller??

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Det har faktiskt jag också funderat på...
    Det pratas ofta om og9-3's dåliga vägegenskaper, ARBs, subframestag, Powerflex m.m men inget om toppmonteringar.
    Epic Enginering hade väl något på gång, men det är väl grejer som man själv måste anpassa till sin fjädring?
    Typ coilovers och inte bolt on mot original?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Om det är Epic Engineering-grejerna i tråden "DIY Coiloverguide till OG9-3" så var dom ju fina, men jag fattar det också som att det inte funkar med standarddiameter på fjädern.

    Dessutom lite väl brutala för mig då det är ett stumt monterat ledlager, borde bli rätt mycket oväsen. Hade mer tänkt mig nåt mindre extremt typ polyuretan...

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Gör en framvagnsinställning om du tycker bilen är orolig på vägen. Ser att ingen kommenterat det i inläggen ovan. Alltför lätt att det blir missat och då blir det aldrig bra oavsett hur man förstärker bilen. Det i kombination med subframestag och styrväxelklämma gjorde underverk med min aero cab -01. Ålandet och slingrigheten försvann helt.

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Gör en framvagnsinställning om du tycker bilen är orolig på vägen. Ser att ingen kommenterat det i inläggen ovan. Alltför lätt att det blir missat och då blir det aldrig bra oavsett hur man förstärker bilen.
    Jorå, Brisse skrev det i sitt första svar... ;-)
    Men, håller med, det bör vara åtgärd #1...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    För min 9-3 aero 02 St1 är följande "ok":
    * org däck dim, Continental EcoContact 5
    * Största framvagnsbussningen i powerflex
    * 22mm ARB

    (Dämpare och fjädrar original @21' mil.)

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  15. #15
    Börja med att sänka farten till under typade 235kmh
    Budget
    Gjut bussningar i bly och byt ut dämpare fjäder mot stålrör.
    kan bli lite styvt men billigt billigt hehe

    Eller lite dyrare
    http://www.saabwiki.info/index.php?t...0/9-3_Rear_ARB

    Dyrast
    http://www.decorfx.net/misaab93/EN/page4/page4.html


    Mvh

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Og9-3 kommer alltid vara slingrig, bilen är en kompromiss från A till Ö om man har förarambitioner över vad en 1,2l Opel Astra kan leverera.
    Tillika är BiW lika slaskigt som chassikomponenterna.

    Om man väljer att göra det bästa och billigaste av denna misär bortsett från små hjul och korrekt framvagnsinställning, så är mitt recept som följer.
    Dubbla OEM krängare bak.
    HR fjädrar
    Bilstein Sprint dämpare
    Oilon bussningar i alla leder som har 2d rörelse och powerflex svarta i 3d rörelse.
    Styrväxelklämma
    Subframestag
    Race motorfästen.

    Enligt Saabfolk så skulle även ett krysstag i torpedväggen behövas för att få duglig vridstyvhet.

    Nu mer durar och väsnas bilen, samt är stötig som en järnsäng, men funkar utan att man blir nervös över 140km/h, men skulle antagligen ändå förlora mot min moderna original dieselvolvo på ett varv runt kinnekulle.
    Senast redigerat av NP den 2014-07-15 klockan 09:22.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Slingrig 9-3a
    Av Mattias_R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 23:54
  2. Ormig och slingrig Saab 9-3 185 2000 vid gaspådrag
    Av Linusp12 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 20:41
  3. Slingrig bakvagn '02 9-5
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 22:18
  4. Slingrig vid gaspådrag (9-3 aero 2002)
    Av fullodum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 14:01
  5. Bromsfråga 9000 + slingrig framvagn vid motorvägskörning
    Av Philip82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •