Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skrap bakhjul - Broms? - 9 - 3 2.0t 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Skrap bakhjul - Broms? - 9 - 3 2.0t 2003

    Tjenare!

    Köpte mig nyligen en 9-3 2.0t SS 2003a som gått ca 12k mil. Senaste dagarna har jag fått skrapljud som blivit värre från höger bakhjul. Hörs både när man bromsar och när man kör i låga hastigheter. Jag *tycker* mig höra att det låter värre när jag svänger åt höger, men det kan vara hörseln som spökar. Känns även som att ljudet "roterar", som att det är något som klonkar varje gång hjulet går runt.

    Jag är oerhört ovan med att mecka bilar, men försöker lära mig. Kommer säkert sluta med att den körs till mekaniker iaf, men vill försöka lista ut vad det kan vara.

    Saker jag funderat på (och googlat mig till!):

    Broms som ligger på? Skrapar det och är jävligt då? Låter rätt högt.
    Bromssköld som skaver. Påverkas det av om man bromsar/svänger?
    Bromsklossar som är slut/nere på varningsbleck. Borde det verkligen låta när man bara kör isf, och inte bara när man bromsar?
    Sten/skit mellan bromskloss och skiva. Kan det låta så överjävligt mycket och konstant?

    Har jag missat något möjligt alternativ? Den var inne på service för bara några månader sen så man tycker att dom borde lagt märke till om klossarna var slut då. Då noterade dom rostiga bromsskivor bak. Relevant?

    Hjälp en vilsen ny bilägare tack!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Kolla också så det inte ligger en liten sten bakom bromsskölden och skaver.

  3. #3
    Det är hög tid att kolla upp bromsarna. Kanske behöver klossar och skivor bytas. I värsta fall har oken kärvat ihop och behöver bytas också.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hjullager ? men då ska den höras mer om man svänger vänster ty man belastar högersida.
    Lyft bilen bak och snurra, känna på hjul samt kolla klossar. Visa gummiverkstäder kan snurra hjul med maskin och kanske kan man lokalisera fel trots att bilen är uppallad?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag får samma fenomen när bilen har stått still länge, säg en vecka eller mer. Det brukar försvinna efter ett par tvärnitar från hög fart. Tror det är oket som kärvar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Borde inte bromsklossarna och skivorna kollats på senaste servicen? Dom står iaf i checkade som "ok" i protokollet. Visserligen kan dom ju missat det...

    Om oket kärvat fast, är det något som går att lösa med lite händighet (om jag skulle rekrytera in farsan in i det hela...) eller är det snarare ett jobb för proffs? En helrenovering verkar vara ett ordentligt projekt...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Bumpar med en fundering: Kan utslitna bromsklossar göra så att det låter även när man inte bromsar? Om inte, är det vettigt att gissa på att det kan vara kärvande bromsok som gör att bromsen legat på och slitit ner bromsklossarna på ena sidan, så att missljudet kommer av varningsblecket på klossarna som ligger på?

    Ska dra över till svärfar ikväll och se om vi kan få någon rätsida på det hela, motionera ok etc.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Bromskolvarna i dina bakbromsok måste skruvas både in och ut men det kanske du har koll på. http://forum.saabturboclub.com/showt...ka-9-3-ss-2003

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Bromskolvarna i dina bakbromsok måste skruvas både in och ut men det kanske du har koll på. http://forum.saabturboclub.com/showt...ka-9-3-ss-2003
    Hade snubblat över det lite tidigare, men tack för tipset! Det behövs alltså för att kunna få in dom långt nog för att kunna smörja upp/sandpappra bort skräp och inte bara om det ska renoveras från grunden?

    Glidpinnarna, är det dom som sitter på "baksidan" av oket med insex?

    Fungerar den här eller måste man skaffa den 15delade dom säljer?

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...-delar-191424/
    Senast redigerat av SunTzu den 2014-06-30 klockan 11:53.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Snabbump i hopp om snabbt svar! Måste iväg till Biltema om bara en liten stund och sen hem till svärfar för nedmontering. Är det någon som testat om http://www.biltema.se/sv-fi/Bil---MC...-delar-191424/

    fungerar på 9-3 SS eller behövs det den dyrare 15 delars diton?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av SunTzu Visa inlägg
    Borde inte bromsklossarna och skivorna kollats på senaste servicen? Dom står iaf i checkade som "ok" i protokollet. Visserligen kan dom ju missat det....
    I trådstarten skriver du att dom noterat rostiga skivor.
    Signaturlös

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    I trådstarten skriver du att dom noterat rostiga skivor.
    Jo men dom har också checkat av dom som ok. Jag tydde det som att det inte skulle vara ett problem, är det det? Brukar inte det vara ett problem som försvinner av att man bromsar, inte blir värre ju mer man kör?

    Är som sagt total novis!

  13. #13
    Det var ju tvetydigt. Jag tycker inte det är ok med rostiga skivor. Står bilen ett tag så rostar skivorna, men det slits bort när man bromsar. Är det rostigt trots att man kör med bilen så kärvar det. Ofta hjälper det att bara plocka ner och göra rent/smörja, men ibland måste delar bytas också. Klossar kostar inte så många kronor så det är ju lika bra att byta när man ändå plocka isär. Ang. verktyget så sök, det finns i flera trådar om vilket som funkar.
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Det var ju tvetydigt. Jag tycker inte det är ok med rostiga skivor. Står bilen ett tag så rostar skivorna, men det slits bort när man bromsar. Är det rostigt trots att man kör med bilen så kärvar det. Ofta hjälper det att bara plocka ner och göra rent/smörja, men ibland måste delar bytas också. Klossar kostar inte så många kronor så det är ju lika bra att byta när man ändå plocka isär. Ang. verktyget så sök, det finns i flera trådar om vilket som funkar.
    Jag tyckte ungefär samma sak! Mycket underligt.

    Var iaf förbi svärfar idag och han påpekade, mycket riktigt, att bromsklossen ifråga var i princip borta och att bromsskivan dessutom behövde bytas, så det är planen nu. Det verkar som att teorin "Kloss slutkörd pga skav" stämde, höger bak är mycket mer slitet än vänster bak. Blir att riva ner och försöka se vart det kärvat ihop.

    Jag har sökt, googlat och letat. Jag vet att den 15 delade versionen funkar, men inte om den 5 delade gör det. Jag har sett någon enstaka person som säger att han tror att det funkar men inte något konkret.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 06, glapp vid bakhjul
    Av Micke4000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 19:36
  2. Klonk i bakhjul
    Av Sigvard69 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 16:40
  3. trögt bakhjul på 9-5
    Av yngv3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 21:48
  4. Låst bakhjul saab 9-5 - 02
    Av niohundratearn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 05:33
  5. navkopp bakhjul ng900
    Av limp1234 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •