Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Ljudisolera NG9-3

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Som du kan se i mina garaget länkar från i fjol så lade jag först http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...itumen-369211/ och sedan http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369220/ . I mitt fall var det primärt för att förbättra ljudet från stereon. Vilket det gjorde nytta åt. Men jag tror nog http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/ hade kunnat fungera lika bra. Men eggbox skummet är lite mjukare & mer formbart när man ska lägga tillbaka hatthyllelocket.

  2. #22
    nejo
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    9-3 MY08 fick samma ljuddämpning som Cadillac BLS redan hade MY07 om jag inte minns fel, så en -08 är tystare än en -06. Inte att förglömma är vilka däck man har på bilen. Skiljer mycket mellan de tystaste och de som låter mest.
    Tack för infon. Dessvärre verkar -08an blivit såld idag

    Däcken som sitter på min -06a är Falken 225/45 18

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    TTiD har än mer ljuddämpning är en bensinare. De nya NEVS bensin SAABarna har TTiD isolering för att få ner ljudnivåerna. Frågan är vad som skiljer? Kan man se det i EPC/WIS på något sätt?

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Tror det inte har kommit ut någon uppdatering för Nevs 9-3orna till WIS som går att få tag på online. Saab verkstäderna lär veta vad som skiljer sig och om dem har satt i bättre ljudisolering i bilarna. Märkte när jag provkörde Nevs 9-3an att den var förvånansvärd tyst!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Ja, det hade varit intressant att se vad det är som skiljer med den nya isoleringen. Då kunde man försöka efterlikna det så gott det går. Men om det nu är skillnad på TTiD och bensinare även tidigare, så borde ju det avspeglas i WIS dom emellan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    I WIS hittar du inga skillnader. Det är i EPC dessa hittas. Jag kollade på isoleringen för ett tag sedan och konstaterade att på tidiga årsmodeller skiljer det i isolering mellan bensin och diesel, men i de sista årsmodellerna var det samma delar. Vad jag kunde se har NEVS gjort någon annan ändring för att få ner bullernivån om en NEVS-Saab är tystare än t.ex. en MY2010. Det kan t.ex. vara andra däck ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Självklar har du rätt där. EPC ska det ju vara i det fallet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    En liten lägesrapport som utlovat:
    Har täckt hjulhusen bak med 3mm bitumenplattor, samt kompletterat en hel del på övrig plåt i bagaget, även bakluckan passade jag på att täcka (den tenderar till att skramla rätt bra av baslådan).
    Fortsatte sen med bitumen på hatthyllan och på undersidan körde jag Biltemas 20mm ljuddämpningsplatta.

    Före dämpningen var ljudnivån runt 72-72,5 dB i 110km/h, nu ligger den på 70-70,5 dB, uppmätt med decibelmätare.

    På semestern fortsätter dämpningen framåt i bilen, nästa steg blir väll att riva upp golvmattan. Återkommer som vanligt med resultat om intresse finns.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Mr.Vit, du kan även lyfta (ryck loss i framkant) baksätets sittdyna, därunder och framåt mot golvmattan finns stor potential att lägga till plattor och absorbenter.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Sådär, nu har jag haft ur all inredning utom instrumentpanelen fram och innertaket.

    Hela golvet bakifrån bagaget fram till torpedväggen täckte jag med Biltemas 3mm bitumenplattor. Samtliga dörrar har även täckts med bitumen.
    Har även försökt klämma in 20mm skumgummi i hålrum där jag känt att det saknas isolering.

    Hathyllan har även dämpats med bitumen och 20mm skumgummi på undersidan.

    Tyvärr är vägljudet PRECIS lika högt som innan. Enda skillnaden är att det skramlar mindre om bilen när man drar på baslådan.

    Men eftersom det inte var de jag var ute efter anser jag "projeketet" som ett misslyckande.

    Slutsats: Det var definitivt inte värt att riva ur all inredning, speciellt golvmattan fram, då den var mycket svår att få tillbaka på plats. Skillnaden blev inte ens hörbar.

    Frågan är, vad skilljer 08;orna och uppåt mot tidigare 9-3;or? För dom är ju avsevärt tystare.

  11. #31
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Hejsan!
    Såg att jag blev nämnd tidigare i tråden och javisst går det att få 9-3orna tystare!
    Jag brukar lägga dubbla lager med bitumenmatta på den inre metalldörrsidan och ett enkelt lager på den ytte. Den ytte täcker jag även med 15mm ljudisolering (sånt självhäftande skum) och lägger även på den inre ibland. Brukar sedan lägga 4-5 lager med glasfiber invändigt på dörrsidorna för att ge en stum och kvalitativ känsla i dörren samt att få dörrsidorna helt "död"
    Detta gör jag på alla 5dörrar och det blir mycket mycket tystare i kupén samt att stereon låter så mycket bättre!
    Däremot kan jag säga att jag har en 2008 aero xwd nu och den är nästan tystare nu än min förra HAJ var efter allt arbete trots att det är samma årsmodell. Kan ha att göra med markfrigången?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Har det inte tillkommit en ljuddämpnings matta över hjulhusen fram ? Har för mig någon visade det på bild ?
    Jag satte dit 10 mm skummatta bakom den bakre hjulhuset men dB mätaren visar ingen minskning men jag tycker själv att
    dom högfrekventa bruset ifrån däcken minskat. Fast nu gäller det en gammal 9000. (Lägger upp lite bilder på Projekt sidan...)
    (Det är ingen som har lagt in och limmat skummatta i däcken ala Pirelli och Continenal ?
    http://teknikensvarld.se/continental...silent-118016/)

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Det verkar som att SC har haft isolering ovanpå bakre hjulhusfoder hela tiden. SS fick den under -08 och -09 för att sedan försvinna på -10.
    Det är min tolkning efter att ha tittat på bildelsbasens bilder.
    Så här ser isoleringen ut:
    http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...a/ID-27052509/
    Främre hjulhusfoder hittar jag inte att den har isolering på någon årsmodell.

    Täckningen ovanpå hatthyllan gjordes om till -07, där det ser ut som att ljudfällan under ventilationsgallren är omgjord.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    http://www.di.se/di/artiklar/2014/7/...bs-forvaltare/

    Det svarta plaststycket som syns på främre krockbalken i länken ovan, kan det vara ljudisolering? Någon som kan bekräfta?
    Isåfall är det något som tillkommit på senare årsmodeller.
    Min saknar detta och har istället en mycket mindre bit längst bak, vertikalt längs skärmkanten bara.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  15. #35
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705
    Det borde vara skydd för framskärmarna, så att lacken inte skadas när bilen byggs.
    MVH Gustav

  16. #36
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Fredrik / 1941 hjälpte mig att göra den extra ljudisolering som han gjort på hatthyllan. Jag inbillar mig att det gjorde en del skillnad på vägljudet. Direkt jag åkte iväg efteråt så kändes det tystare. Det är egentligen det enda tillfället man kan göra en jämförelse om man inte har exakta bullermätare. Det jag kände var att ljudbilden ändrats. Från att ha relativt mycket buller bakifrån tidigare, så låter det nu mera som att det kommer framifrån. Får väl gå på hjulhusen och däcken som nästa steg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Dags att väcka en gammal tråd igen!
    Har en 9-3 SC (-10), och upplever också hög ljudnivå baserat på vägyta. Har 2,5" halvsystem och Goodyear Efficientgrip. Vissa asfaltstyper är tystare än andra, men i det stora hela tycker jag det är något bedövande att köra längre sträckor i högre hastigheter.

    Min fundering har gått till reservhjulsbaljan, som i min bil är tom och därmed kanske orsakar ytterligare resonans från vägljudet, eller vad tror ni? Tror ni det lönar sig att klä eller fylla baljan med lämpligt material?
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  18. #38
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Jag _tror_ just reservhjulsbaljan är rätt ok ändå. Välvd rund plåt håller sig nog i shack rätt bra, sen även ett lock på det. Vi har även en gummimatta utöver det.
    Skulle lägga mesta arbetet på större platta fladdriga ytor av plåt dvs dörrar och sidopaneler.
    Jag började med dörrarna för att dämpa där öronen är och få lite mer liv i 150W-billjudet. Vägsurret är absolut mindre nu, eller rättare sagt nu kommer det mer bakifrån än från höften. Ska fortsätta dämpa av bakåt i bilen senare.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  19. #39
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Har ljudisolerat 9000 och 9-5 med olika sorts mer eller mindre tjocka bitumenmattor
    under den vanliga golvmattan och under baksätessoffan.
    Dörrarna åtgärdade jag genom att stoppa glasull i plastpåsar som förseglades och som "knöddes" in
    i tomrummen mellan innerklädseln och dörrstålet.

    Det finns en sorts bitumenmassa som kan sprutas i hjulhusen (däckssidan) och det fungerar
    ett tag tills massan vulkat/stelnat/härdat. Bättre är nog att lägga tjocka limbara gummimattor
    ovanpå hjulhusen inne i kupéutrymmet - om man kommer åt...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Ljudisolera en NG9-3?
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 18:03
  2. ljudisolera saab 9-3
    Av Stoffe08 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 17:49
  3. ljudisolera og900
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 22:08
  4. Ljudisolera
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •