Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 189

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det kan även vara hål på någon av slangarna som mäter trycket i partikelfiltret (sitter framför filtret). Efter att ha haft problem i flera år med partikelfiltret (bytt EGR, tagit isär och kontrollerat hela insugs/trycksidan, rengjort partikelfiltret manuellt och till slut sprängt flexröret pga helt igensatt partikelfilter) så bytte jag till nytt filter från en leverantör i Tyskland. Då upptäcktes ett läckage på ena slangen, troligen har det varit den som spökat hela tiden.
    9-3 SC 1.9TID -06 (Såld)

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, jag har ju nytt partikelfilter nu. Var satt slangarna? Är de en del av filtret eller sitter de separat? Det borde ju ha upptäckts när filtret byttes kan jag tycka.

    - - - Uppdaterad - - -

    Pratade med verkstaden idag och de vill byta EGR eftersom den inte stänger/öppnar korrekt i vissa lägen. Dock har jag aldrig fått felkod på just EGR...

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Du kanske skulle prova att montera en EGR-blanking plate för att minska sotuppbyggnaden där?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ktor-pl%C3%A5t

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av anberliner Visa inlägg
    Okej, jag har ju nytt partikelfilter nu. Var satt slangarna? Är de en del av filtret eller sitter de separat? Det borde ju ha upptäckts när filtret byttes kan jag tycka.
    De sitter från framkant på partikelfiltret, är 20-30 cm långa och är separata. Min verkstad upptäckte troligen inte hålet i den ena slangen (när de tog ner & spolade igenom filtret). Jag hittade hålet när jag bytte själv till nytt filter och samtidigt bytte slangarna för säkerhets skull. De är vanliga bränsleslangar, 6mm resp 8mm. Nu går bilen också jämnare på låga varv, hade lite ryckningar tidigare vid 1500-1600 rpm på sexans växel. Ett hål "borde" ge felkod på tryckgivare men tydligen inte i mitt fall.
    9-3 SC 1.9TID -06 (Såld)

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Pratat med verkstaden igen. De påstår att slangarna innan partikelfiltret är kontrollerade och hela. Nu har de beställt ny EGR som monteras idag... Vi får se var detta slutar. Snart är ju samtliga delar bytta i bilen.

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har följt tråden med intresse då jag har haft ett liknande problem då koden P0400 01/02 registrerats efter att partikelfiltret blivit fullt och bytts ut mot ett nytt. Testade att rengöra, därefter byta EGR, men problemet fanns kvar. Begränsad prestanda kom och gick och "självläkte" under färd. Lämnade in bilen för felsökning igår och det konstaterades att axeln som reglerar virvelspjället var av och således bör virvelspjället bytas. En kostnad på ca 2.500:- plus arbete, vilket går lös på nästan 6.000:- Är glad att äntligen lokaliserat problemet vilket har spökat till och från i ca ett år. Snart går pärlan en 9-3 1,9TiD 2008 som en pärla igen :-)

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej! Hur vet man att den inte är riktigt uppdaterad?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Bytte EGR och sedan dess har den gått ca 1000 mil utan bekymmer. Bytte alltså slang, partikelfilter samt egr. Som tur var gick allt på min försäkring och jag behövde bara betala självrisk.

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Saab 9-3 TTid 2008 man, signalera Begränsad prestanda kort vid uppstart, går som vanl

    Hej, Har en 2008'a ttid som efter vinteravställningen signalerar begränsad prestanda, men signalen stannar inte kvar och bilen går som vanligt.
    Får väl försöka skrämma igång min gamla virus infesterade version av Op-com för felkodsavläsning.(borde det inte finnas någon nyare prisvärd variant...)

    skall också kolla den beryktade gummislangen https://www.maptunparts.se/motordela...16v-08-12.html
    om det kan vara den som tokat ut under vintern.

    Borde väl inte vara DPF'en om den går som vanligt?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  10. #50
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Låter som du är på ett troligt vanligt "fel"
    Igensatt partikelfilter 1.9TID NG9-3

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Fick fram felkoden P2452 och att batteriet var kass, skall nog testa att byta batteri och gummislangen, samt ge mig ut på en lite längre körning så han får chansen att generera
    (varnade för dåligt batteri, trotts laddning precis innan)
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

    Hej,

    Jag får upp larmet begränsad prestanda på min Saab 9-3 TTid.
    För ca 15 mil sedan hade jag inne bilen på verkstad för byte av kamrem och vatten pump. Körde ca 5 mil och fick larmet. Åkte till verkstaden och de läste ut felkod lågt laddtryck. Det kunde vara det mesta eller bara en felkod.
    De nollade larmet och bad mig återkomma om det inträffar flera gånger.
    Nu larmade den igen och min fråga är:
    Kan detta ha med Kambytet att göra eller är det bara en tillfällighet ?

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vanligt med spruckna tryckslangar på TTiD. Kolla dessa först.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #54
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Begränsad prestanda NG9-3 TTiD

    Hej!

    Jag fick för första gången meddelandet "Begränsad prestanda". Detta i en TTiD -2011, ca 10500mil. (Ingen av bilarna i signaturen.)

    Jag har läst av felkoder med eSID2, men där finns inga.
    Diagnos menyn ger 64% sot i DPF & när man accelererar lite kraftigare efter omstart, från 30km/h -> så kommer "Begränsad prestanda" & bilen tappar all ork. Ser man på eSID2 & DPF diff.trycket så går det upp till 2 just då.

    Jag har i helgen bytt kamremskitt, vattenpump, kylarvätska, motorolja, motoroljefilter, bränslefilter, motorluftfilter, stötdämpare & fjädrar. Dock tror jag inte det har något med detta att göra.

    Det jag noterat tidigare är att flexdelen varit svart. Så jag har köpt hem ett nytt framrör med flex, men inte hunnit byta. Jag såg igår när jag tomgångsvarmkörde efter storservicen, att det kom avgasrök från denna flexdel. Så mina tankar går till att DPF/Partikelfiltret är fullt, p.g.a. detta läckage.

    Sätts det inga felkoder när DPF är full p.g.a. detta scenario med läckage före DPF?

    Är det bara Tech2 man kan framtvinga regenerering med?

  15. #55
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Trodde regenerering fanns med i eSID2?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nix, finns tyvärr inte. Jag har tidigare önskat den funktionen från Mr eSID. Att kunna framtvinga en DPF-regenerering manuellt, för att slippa åka till verkstad eller trolla fram en Tech2 för detta. Detta är väl en av TiD/TTiD ägarnas stora intresse att kunna göra, vid denna typ av problem som uppkommer lite då å då, samt en av sakerna som man gärna skulle slippa åka till en verkstad för. Bilen blir ju tokslö & är man mitt ute i ödemarken under icke kontorstid med alla verkstäder avlägsna, så vore det super att kunna lösa lite lätt själv för att kunna komma vidare.

  17. #57
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag måste nog på allvar införskaffa mig en Tech2. Har funderat på det mången gång, men har bara inte blivit av genom åren, då jag lyckats klara mig ganska bra. Tacksam för en rekommendation på inköpsställe, som någon har köpt en klon från, där produkten är av hygglig kvalitet & som fungerar som tänkt (om det finns).

  18. #58
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Klart du ska ha en med så många Saabar, råkade skaffa en äkta efter första NG9-3. Men det hade varit trevligt och haft en för längesen. Men sen har jag oxå fixat en massa olika prylar för att kolla felkoder på många olika bilar.

    Säkerhetsaccess löser du lätt sen med en Herman kabel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #59
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    ...råkade skaffa en äkta efter första NG9-3...
    Ja det hade ju varit fint att få tag på en äkta vara. Men det hittar man väl inte i vilket hörn som helst, utan då ska man säkert ha bra med tur.

  20. #60
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Noterade en sak till, när jag startade om motorn igen. Kan bränslefilterbytet ha något med det att göra? För starten tar märkbart längre tid. Jag minns när det bytts dieselfilter förr, på verkstad, så har jag vid uthämtning blivit upplyst om att det är luft i bränslesystemet, så det tar några starter innan allt luft är borta & då startar det åter snabbt igen.

    Hur som, inga felkoder, bara "Begränsad Prestanda".

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-12-06, 14:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •