Egr ventilen är bytt 2 gånger, en från ebay och en från maptun. Känns som den ska vara okej.
Egr ventilen är bytt 2 gånger, en från ebay och en från maptun. Känns som den ska vara okej.
Saab 9-3 TTID
Om så är fallet blir det ju att kolla t.ex. avbrott i kablaget.
Ja, hat kollat där man kommer åt. Vet du nåt klassiskt ställe där det brukar gå av?
Saab 9-3 TTID
Jag vet inte var, men det ska ju finnas några ställen där motorkablaget är tajt draget som det brukar kunna bli avbrott. Har dock aldrig fått klart för mig var.
Varit ute öppnat upp massa av kablaget. Utan lycka. Ska låna en ny egr ventil igen av saab, eftersom styrdonet är bytt så ska vi testa att byta egr igen. Mest för att totalt utesluta den. Efter det blir det fullt fokus på kablaget. Funderar på om man ska lämna bilen till en ren elfirma som sysslar med bilel..
Saab 9-3 TTID
Noterat en annan sak, vid start är det ett vinande ljud. Kan det vara hål i grenröret? Som stör luftflödet och sotar igen egr?
Saab 9-3 TTID
Eftersom egr ventilen får felkod trots byte till ny. Och slutrören är rejält sotade, borde inte partikelfilter bli fullt? Kan det vara ett hål inuti det?
Saab 9-3 TTID
Du har inte hål i flexröret framför DPF? Är flexen sotig på utsidan?
Eller att slangen ner till DPF är antingen trasig eller fått en strypande böj?
Eller att någon av tryckslangarna är trasiga? Den övre mellan IC & Insug brukar ju spricka. Men även de andra ger sig ibland. 4st totalt.
Jag har inte läst hela tråden. Men man har inte provat att mata in rök i insuget samt avgaset för att försöka hitta läckage?
Mekanikern sa att dom granskat slangarna till dpf, även rökgastest är gjort utan anmärkning. Har hämtat ut bilen då dom inte kan lokalisera felet. Kollade även slangarna själv vid dpf igår och dom var hela samt flexrör också.
Men har hittat en intressant sak. Upptäckte att bilen läckte vatten ur slutrören. Bilen ryker dessutom lite vita avgaser om man accelererar kraftigt trots att motorn är varm. Först började ja fundera på topplockspackning. Men så såg jag att egr kylaren läcker lite, även egr ventilen har nån vit sörja på sig. Tänkte först att mekanikern lagt på nåt där, men så la ja ihop ett och ett. Tror att egr kylaren läcker internt och trycker ut vatten i avgassystemet, har även ett vinande ljud som började samtidigt som detta problem vilket uppkommer om packning inuti kylaren gett sig, och vätska kommer då ut i avgassystemet vilket påverkar egr ventil och felsäkert läge.
Ska byta egr kylare i helgen, annars får man ge sig på topplock ev men tror inte på det
Saab 9-3 TTID
Kanske är en kombination av dåligt styrdon som är bytt, samt ev egr kylaren som skapar problem för egr ventilen. Blir intressant att se om det kan ha nåt med saken att göra. Återkopplar när jag bytt denna klump till kylare..
Saab 9-3 TTID
Hur drar du slutsatsen att ett vinande ljud kommer från trasig EGR-kylare?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Finns många trådar om det på nätet. Det behöver inte ha nåt med det att göra, men många har haft sånna problem med felaktig egr kylare.
https://www.autoblog.com/2016/01/07/...ng-egr-cooler/
Saab 9-3 TTID
Packningarna såg bra ut på egr kylaren........ vad ska man byta nu? Virvellspjäll och turbo? Kablage? Känns spontant som luftläckage men rökgastest ua.. sjukt att varken saab mekaniker eller ja själv kan hitta felet.
Saab 9-3 TTID
Vad avser du när du skriver EGR kylare?
Är det den just EGR kylaren som komplett enhet?
https://www.rbmperformance.com/egr-m...82_i_2941.html
Eller EGR kylarens vakuumtanks-plastkåpa?
https://saabverkstad.se/produkt/vacumtank-egr-ttid/
Det är inte packningarna som ger med sig på denna plasttank.
Det vanligaste är att tankens plastkåpa spricker.
Motorn skar, så problemet mot sotning bör lösas med motorbytet, byte av turbo, byte av motorkablage mm mm......
Skar? Oljeproblem?
Nja inte skar men trasig motor...Kamaxel trasig mot vakumpump samt krökta ventiler mm. Ingen ide att laga när sotning ligger kvar och felar, har fått tag i en 2011 motor med 13 tusen mil. Blir byte samt byte av kablaget, fick även tag i ny original turbo som ska sättas på, ny kamrem och ny koppling samt svänghjul när ändå motorn är urplockad. Fick väldigt bra paket pris hos neobrothers.. Även motorn var relativt billig. Nytt styrdon sitter i sen innan, så förhoppningsvis försvinner sotningen.
Om den skulle vara kvar finns endast en sak kvar och det är kasst partikelfilter.
Saab 9-3 TTID