Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Egr ventilen är bytt 2 gånger, en från ebay och en från maptun. Känns som den ska vara okej.
    Saab 9-3 TTID

  2. #42
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Om så är fallet blir det ju att kolla t.ex. avbrott i kablaget.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Ja, hat kollat där man kommer åt. Vet du nåt klassiskt ställe där det brukar gå av?
    Saab 9-3 TTID

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Jag vet inte var, men det ska ju finnas några ställen där motorkablaget är tajt draget som det brukar kunna bli avbrott. Har dock aldrig fått klart för mig var.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Varit ute öppnat upp massa av kablaget. Utan lycka. Ska låna en ny egr ventil igen av saab, eftersom styrdonet är bytt så ska vi testa att byta egr igen. Mest för att totalt utesluta den. Efter det blir det fullt fokus på kablaget. Funderar på om man ska lämna bilen till en ren elfirma som sysslar med bilel..
    Saab 9-3 TTID

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Noterat en annan sak, vid start är det ett vinande ljud. Kan det vara hål i grenröret? Som stör luftflödet och sotar igen egr?
    Saab 9-3 TTID

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Eftersom egr ventilen får felkod trots byte till ny. Och slutrören är rejält sotade, borde inte partikelfilter bli fullt? Kan det vara ett hål inuti det?
    Saab 9-3 TTID

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Du har inte hål i flexröret framför DPF? Är flexen sotig på utsidan?

    Eller att slangen ner till DPF är antingen trasig eller fått en strypande böj?

    Eller att någon av tryckslangarna är trasiga? Den övre mellan IC & Insug brukar ju spricka. Men även de andra ger sig ibland. 4st totalt.

  9. #49
    Jag har inte läst hela tråden. Men man har inte provat att mata in rök i insuget samt avgaset för att försöka hitta läckage?

  10. #50
    Det är enkelt att söka inom tråden.
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Lämnat in bilen till saab idag för rökgastest.. uppdaterar vad dom hittar.
    Jo
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Saab ringde idag och sa att systemet är tätt.. Dom vet inte vad som är fel, och sa att ev egr ventilen är defekt även den nya jag bytt precis.. Men har börjat fundera på mapsensorn? Kan det vara den som spökar?

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Mekanikern sa att dom granskat slangarna till dpf, även rökgastest är gjort utan anmärkning. Har hämtat ut bilen då dom inte kan lokalisera felet. Kollade även slangarna själv vid dpf igår och dom var hela samt flexrör också.

    Men har hittat en intressant sak. Upptäckte att bilen läckte vatten ur slutrören. Bilen ryker dessutom lite vita avgaser om man accelererar kraftigt trots att motorn är varm. Först började ja fundera på topplockspackning. Men så såg jag att egr kylaren läcker lite, även egr ventilen har nån vit sörja på sig. Tänkte först att mekanikern lagt på nåt där, men så la ja ihop ett och ett. Tror att egr kylaren läcker internt och trycker ut vatten i avgassystemet, har även ett vinande ljud som började samtidigt som detta problem vilket uppkommer om packning inuti kylaren gett sig, och vätska kommer då ut i avgassystemet vilket påverkar egr ventil och felsäkert läge.

    Ska byta egr kylare i helgen, annars får man ge sig på topplock ev men tror inte på det

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Kanske är en kombination av dåligt styrdon som är bytt, samt ev egr kylaren som skapar problem för egr ventilen. Blir intressant att se om det kan ha nåt med saken att göra. Återkopplar när jag bytt denna klump till kylare..
    Saab 9-3 TTID

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 268
    Medlem#
    6973
    Hur drar du slutsatsen att ett vinande ljud kommer från trasig EGR-kylare?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Finns många trådar om det på nätet. Det behöver inte ha nåt med det att göra, men många har haft sånna problem med felaktig egr kylare.

    https://www.autoblog.com/2016/01/07/...ng-egr-cooler/
    Saab 9-3 TTID

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Packningarna såg bra ut på egr kylaren........ vad ska man byta nu? Virvellspjäll och turbo? Kablage? Känns spontant som luftläckage men rökgastest ua.. sjukt att varken saab mekaniker eller ja själv kan hitta felet.
    Saab 9-3 TTID

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Vad avser du när du skriver EGR kylare?

    Är det den just EGR kylaren som komplett enhet?
    https://www.rbmperformance.com/egr-m...82_i_2941.html

    Eller EGR kylarens vakuumtanks-plastkåpa?
    https://saabverkstad.se/produkt/vacumtank-egr-ttid/

    Det är inte packningarna som ger med sig på denna plasttank.
    Det vanligaste är att tankens plastkåpa spricker.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Motorn skar, så problemet mot sotning bör lösas med motorbytet, byte av turbo, byte av motorkablage mm mm......

  18. #58
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Skar? Oljeproblem?

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    81
    Medlem#
    -
    Nja inte skar men trasig motor...Kamaxel trasig mot vakumpump samt krökta ventiler mm. Ingen ide att laga när sotning ligger kvar och felar, har fått tag i en 2011 motor med 13 tusen mil. Blir byte samt byte av kablaget, fick även tag i ny original turbo som ska sättas på, ny kamrem och ny koppling samt svänghjul när ändå motorn är urplockad. Fick väldigt bra paket pris hos neobrothers.. Även motorn var relativt billig. Nytt styrdon sitter i sen innan, så förhoppningsvis försvinner sotningen.

    Om den skulle vara kvar finns endast en sak kvar och det är kasst partikelfilter.
    Saab 9-3 TTID

  20. #60
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 604
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Kamaxel trasig mot vakumpump samt krökta ventiler mm.
    Hur/varför sker det?

Liknande ämnen

  1. Begränsad prestanda automatlåda ng9-3
    Av kolaburk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 10:01
  2. Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 22:04
  3. [LÖST] Begränsad prestanda 1,9TTiD
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 13:06
  4. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •