Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Egr ventilen är bytt 2 gånger, en från ebay och en från maptun. Känns som den ska vara okej.
    Saab 9-3 TTID

  2. #42
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 563
    Medlem#
    1941
    Om så är fallet blir det ju att kolla t.ex. avbrott i kablaget.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Ja, hat kollat där man kommer åt. Vet du nåt klassiskt ställe där det brukar gå av?
    Saab 9-3 TTID

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 563
    Medlem#
    1941
    Jag vet inte var, men det ska ju finnas några ställen där motorkablaget är tajt draget som det brukar kunna bli avbrott. Har dock aldrig fått klart för mig var.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Varit ute öppnat upp massa av kablaget. Utan lycka. Ska låna en ny egr ventil igen av saab, eftersom styrdonet är bytt så ska vi testa att byta egr igen. Mest för att totalt utesluta den. Efter det blir det fullt fokus på kablaget. Funderar på om man ska lämna bilen till en ren elfirma som sysslar med bilel..
    Saab 9-3 TTID

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Noterat en annan sak, vid start är det ett vinande ljud. Kan det vara hål i grenröret? Som stör luftflödet och sotar igen egr?
    Saab 9-3 TTID

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 ttid sotar igen egr

    Åker med bilen i kraftigt regn. Motorlampa tänds och "limp home läge kommer på". Felsöker med tech 2.

    Felkod (p0404 egr ventil) och (p2279 luftmassemätare) dyker upp.

    Åtgärd byter intercooler pga tidigare krock och skada på den (misstänkt luft läckage) som stör luftmassemätaren och sotar igen egr ventil, byter även egr ventil.

    Bilen går bra i 2 veckor, sen dyker felkod p0404 och p0403 upp.

    Lämnar bilen till auktoriserad saab verkstad i solna.

    Deras åtgärd: Rökgastest för kontroll av luftläckage, testet var utan anmärkning. Dom mäter upp motorkablage och kan inte se nåt fel. Styrdon framför höger framhjul misstänkt efter kontroll. Styrdon skickas till england för kloning till ett nyare begagnat. Byter styrdonet, felkod p0404 kommer upp. Byter den nya egr ventilen till ny saab orginal egr ventil..

    Efter 10 mil kommer felkod p0404 upp igen. Vilket indikerar egr ventil...

    Detta är gjort.

    1. Styrdon bytt höger framhjul
    2. Intercooler bytt.
    3. Rökgastest för luftläckage, u.a.
    4. Två nya egr ventiler testade.
    5. Motorkablage kontrollerat så gott det går.

    Bilen är en 2009a saab 9-3 Ttid aero. För övrigt märks att den drar mer diesel och sotar mer vilket syns på ändrören.
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. Begränsad prestanda automatlåda ng9-3
    Av kolaburk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 10:01
  2. Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 22:04
  3. [LÖST] Begränsad prestanda 1,9TTiD
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 13:06
  4. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •