Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Egr ventilen är bytt 2 gånger, en från ebay och en från maptun. Känns som den ska vara okej.
    Saab 9-3 TTID

  2. #42
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 566
    Medlem#
    1941
    Om så är fallet blir det ju att kolla t.ex. avbrott i kablaget.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Ja, hat kollat där man kommer åt. Vet du nåt klassiskt ställe där det brukar gå av?
    Saab 9-3 TTID

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 566
    Medlem#
    1941
    Jag vet inte var, men det ska ju finnas några ställen där motorkablaget är tajt draget som det brukar kunna bli avbrott. Har dock aldrig fått klart för mig var.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Varit ute öppnat upp massa av kablaget. Utan lycka. Ska låna en ny egr ventil igen av saab, eftersom styrdonet är bytt så ska vi testa att byta egr igen. Mest för att totalt utesluta den. Efter det blir det fullt fokus på kablaget. Funderar på om man ska lämna bilen till en ren elfirma som sysslar med bilel..
    Saab 9-3 TTID

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Noterat en annan sak, vid start är det ett vinande ljud. Kan det vara hål i grenröret? Som stör luftflödet och sotar igen egr?
    Saab 9-3 TTID

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    73
    Medlem#
    -
    Eftersom egr ventilen får felkod trots byte till ny. Och slutrören är rejält sotade, borde inte partikelfilter bli fullt? Kan det vara ett hål inuti det?
    Saab 9-3 TTID

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 566
    Medlem#
    1941
    Du har inte hål i flexröret framför DPF? Är flexen sotig på utsidan?

    Eller att slangen ner till DPF är antingen trasig eller fått en strypande böj?

    Eller att någon av tryckslangarna är trasiga? Den övre mellan IC & Insug brukar ju spricka. Men även de andra ger sig ibland. 4st totalt.

  9. #49
    Jag har inte läst hela tråden. Men man har inte provat att mata in rök i insuget samt avgaset för att försöka hitta läckage?

  10. #50
    Det är enkelt att söka inom tråden.
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Lämnat in bilen till saab idag för rökgastest.. uppdaterar vad dom hittar.
    Jo
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Saab ringde idag och sa att systemet är tätt.. Dom vet inte vad som är fel, och sa att ev egr ventilen är defekt även den nya jag bytt precis.. Men har börjat fundera på mapsensorn? Kan det vara den som spökar?

Liknande ämnen

  1. Begränsad prestanda automatlåda ng9-3
    Av kolaburk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 10:01
  2. Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 22:04
  3. [LÖST] Begränsad prestanda 1,9TTiD
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 13:06
  4. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •