Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -

    Begränsad prestanda saab 9-3 ttid

    Hej, har fått ett irriterande fel.. Det hela började med att jag upptäckte att bilens utblås var väldigt svarta. Man kunde se att bilen sotade mer än normalt. Vid en tur på 30 mil så tänds motorlampa och bilen går in i begränsad prestanda. Felsöker bilen med tech 2 och får fram egr ventil felaktig och luftmassemätaren visar fel värden. Tänkte då att det är ett luftläckage som sotar igen egr, bilens intercooler är skadad sen innan av en gammal krock. Kort och gott, jag bytte egr ventil samt intercooler och inspekterade dom 2 nedre luftslangarna som går in och ut från intercoolern, kunde ej så nåt fel på dom. Den övre tryckslangen är hel också. Bilen fungerade sen i ca 30 mil, för att nu tappa kraft igen och gå in i begränsad prestanda. Felkod egr P0404 och även P0403. Vad kan det vara för fel??
    Saab 9-3 TTID

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Lämnat in bilen till saab idag för rökgastest.. uppdaterar vad dom hittar.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9-3 TTID

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Saab ringde idag och sa att systemet är tätt.. Dom vet inte vad som är fel, och sa att ev egr ventilen är defekt även den nya jag bytt precis.. Men har börjat fundera på mapsensorn? Kan det vara den som spökar?
    Saab 9-3 TTID

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    545
    Medlem#
    6866
    Gjort några regenereringar på sistone? Igensatt partikelfilter? Slangar in till partikelfilter?


  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Ja gjorde en manuell regenering efter bytet av egr. Saab ska testa att byta egr ventilen igen, är det inte det felet så byter dom tillbaka till den gamla ventilen igen. Dock tror ja inte felet ligger där. Men har inget att förlora på det att dom lagar den eller kan utesluta den..

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Seblanz den 2020-08-14 klockan 13:40.
    Saab 9-3 TTID

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Uppdatering.. Saab ringde idag. Nya egr ventilen monterad men samma problem återstår.. Dom satte tillbaka min ventil igen eftersom den inte var trasig, snällt av dom. Men nu ska dom felsöka kablaget och styrdon..
    Saab 9-3 TTID

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Uppdatering igen.. Kablaget verkar vara ok. Styrdonet tror saab på, går inte att få tag i nytt längre, så har hittat en firma i england som ska clona mitt gamla i ett bättre begagnat styrdon. Hoppas på detta annars blir nästa steg att byta kablage vilket inte är kul eller billigt..

    Fundering magnetventilen kan den ha nåt med detta att göra? Felkod p0403 ligger på konstant med begränsad prestanda, men det borde kanske saab redan sett om det var den.
    Saab 9-3 TTID

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Förhoppningsvis sista uppdateringen. Det visade sig att mitt styrdon var vattenskadat enligt firman i england. Dom har nu klonat och skickat det nya syrdonet till mig, det kommer på måndag . Saab tipsa mig om att spraya det nya styrdonet med hammarlack som förebyggande och vattenavstötande.
    Saab 9-3 TTID

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    När du skriver "Saab", så antar jag de menar verkstaden du anlitar? Som kanske är en gammal Saab aukt. verkstad? För Saab i övrigt finns ju tyvärr inte mer


    Hammarlack vet jag inte hur bra det är i sammanhanget, det vill ju till att det kommer åt överallt för att bli tätt. Hammarlack och aluminium har väl inte alltid varit det bästa ihop? Vill minnas att man då först ska använda en primer.

    Men att spraya utsidan med krypande rostskyddspray är annars en bra idé. Då blir det vattenavstötande.

    Typ Dinitrol ML
    https://www.maptunparts.se/olja-smor...ray-500ml.html

    Som toppskydd utan ML på det skulle man kunna spraya Metallic
    https://www.maptunparts.se/olja-smor...ray-500ml.html

    Men några vändor ML är ofta tillräckligt, då ECUn ändå sitter "skyddad" från stensprut.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Ja exakt en gammal auktoriserad saab verkstad. Tack för tipsen. Ska kolla vad som passar bäst ..

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/primers/primer-for-aluminium-2000028153?gclid=EAIaIQobChMImPbXgI3j6wIVDSwYCh33B gdDEAsYASABEgICWPD_BwE

    https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/hammarlack-2000017215

    Dessa 2 borde gå att använda?
    Saab 9-3 TTID

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    Jag hade hoppat Hammarlack.

    Hade hellre sprayat med t.ex. någon av dessa ett par tre ggr och låtit det torka emellan varje sprayning.
    https://www.biltema.se/bilvard/bilun...rum-2000017145
    https://www.biltema.se/bilvard/bilun...rum-2000017150

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Klockrent ska köra på en av dom!
    Saab 9-3 TTID

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Måste man ha på en primer innan?
    Saab 9-3 TTID

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    Använder du mina förslag så behövs ingen primer. Torka av ytan så den är torr, spraya på, låt torka, spraya igen.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Japp då var det dags igen... Det var inte fel på styrdonet, samma problem återstår även efter renovering..

    Detta är felkod som ligger på p0404..

    Detta är bytt..

    1. Nytt renoverat styrdon
    2. Två nya egr ventiler
    3. Ny intercooler
    4. Rökgastest för att se luftläckage, u.a
    5. Letat kablage brott både jag och saab verkstaden

    Nåt förslag? Nån duktig saab guru som kan komma med en lösning?
    Saab 9-3 TTID

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    Nu vet vi inte vilken årsmodell av TTiD du har. Kanske inte spelar någon roll...

    P0404 finns vad jag kan finna i 3st varianter för EDC16.

    Så här står det i WIS.

    P0404 01 För Lågt EGR flöde, Aktuellt EGR flöde understiger begärt EGR flöde.
    P0404 02 EGR-ventil felfunktion, EGR-ventilen är öppen när den förväntas vara stängd.
    P0404 50 EGR-ventil felfunktion, EGR-ventilen är öppen när den förväntas vara stängd.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Det är denna koden jag har P0404 50. Bilen är av årsmodell 2009.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 TTID

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    WIS felsökningen säger att om du bara har denna P0404 50 så ska man byta komponenten Magnetventilsenhet, EGR 606.

    Finns någon av P0400, P0403 03, P0403 07 lagrade, så ska man fortsätta med felsökning för felkoden ifråga.

    P0403 koderna verkar peka på dålig kontakt/kabelbrott till EGR ventilen.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Tack för att du hjälper till hmm har innan styrdonet byttes haft p0403 och p040450. Nu har ja dock endast felkod p040450. Men har funderat på magnetventilen ett tag. Kanske ska testa att byta den själv innan ja lämnar in bilen igen till verkstad. Vet du vart den sitter i motorn? Och kan du få fram numret på den?
    Saab 9-3 TTID

  20. #40
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 587
    Medlem#
    1941
    Frågan är om det inte är just EGR ventilen de avser i detta fallet med EGR 606. Det är väl också en form av magnetventil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo så är fallet, EGR-ventil, avgasrecirkulation (606).

Liknande ämnen

  1. Begränsad prestanda automatlåda ng9-3
    Av kolaburk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 10:01
  2. Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 22:04
  3. [LÖST] Begränsad prestanda 1,9TTiD
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 13:06
  4. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD
    Av B205R i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •