Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Ny SAAB-ägare behöver hjälp med felsökning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Ny SAAB-ägare behöver hjälp med felsökning

    Hej alla!

    Jag har precis inhandlat en fullsmetad 9-5 Vector från 2003 med 14000 mil på mätaren. Skitfin bil i allmänt bra skick. Den köptes dessutom billigt då förra ägaren berättade att den inte gick som den skulle och ett bromsrör var av. På förra ägarens beskrivning lät det som något av dom klassiska felen man har hört talas om. Och när jag va och kollade på den hade jag en Tech2 med mig och konstaterade att felkod P1312 och P1334 var allt som fanns. Enligt lite forumsurfande så lät det som en tändkasett som höll på att ge upp.

    Jag kom 3km från säljaren, sen stannade bilen helt. Nu i efterhand kan det ha haft att göra med att det var väldigt lite soppa i tanken. Dock så var inte nålen på rött, så jag tänkte inte på det då.

    Idag stänkte jag i en dunk soppa och då startar bilen och går klockrent på tomgång. Inga missljud, knack eller andra konstigheter. Varvar jag upp däremot, med friläget i, så orkar den inte högre än 4000rpm. Den står och slår mellan typ 3500 och 4000 och går allmänt ojämt.

    Nu har jag bytt tändkasett, luftmassamätare och vevinkelgivare utan någon framgång. Ingen som helst skillnad. Turbon byttes för typ 2000 mil sen och jag har gjort kompprov och allt ser bra ut så det känns inte som det är något mekaniskt.

    Jag tänker mig nu bränslepump. Jag har lyft ur bränslepumpsarmaturen och lyckats ha sönder den i processen. En ny är beställd.

    Men vad tror ni som är insatta? Låter bränslepumpen som en rimlig förklaring eller är det något jag har missat?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Kan vara avgassystemet som är igensatt brukar vara just dom symtomerna att den inte orkar varva ur.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hur långt gick laddtrycksmätaren som mest?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har aldrig varit med om någon bil någonsin som haft igensatt avgassystem :P Jag har haft 80-talsbilar med katalysator som gått 40000mil utan att ha haft problem med sånt. Men det kanske är något SAAB-specifikt? Finns det något bra enkelt sätt att ta reda på om det är så? Annat är att riva ner hela avgassystemet och titta i det dvs?

    - - - Uppdaterad - - -

    Inne på gult, men inte mer än så.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kollat så att wastegaten inte lossnat?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jo, det händer på dessa bilar, speciellt vid trimning, att katalysatorn överhettas och blir som en propp i avgassystemet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kollat så att wastegaten inte lossnat?
    Har svårt att se att motorn ska måste ha laddtryck för att orka varva ur med kopplingen nertryckt.


    Motorn är helt otrimmad och har som sagt gått relativt lite, men man får väl kolla. Men det är alltså ingen som tror på soppapumpen?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Men det är alltså ingen som tror på soppapumpen?
    Tror inte det. När du varvar motorn frikopplad så behöver den knappt något bränsle.
    Går bilen köra överhuvudtaget? Isåfall tror jag inte pumpen är problemet.

    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Har svårt att se att motorn ska måste ha laddtryck för att orka varva ur med kopplingen nertryckt.
    Nej, den ska inte ha laddtryck. Det går inte ens skapa laddtryck utan belastning på motorn.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-06-28 klockan 21:37.

  9. #9
    Eller också är det kinaturbon som skurit.
    Signaturlös

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Eller också är det kinaturbon som skurit.
    Vad är det här för jävla forum? Jag har varit medlem i knappt 2 timmar och har redan hunnit få spydiga kommentarer :S

    Turbon byttes på legitim verkstad med orginaldelar och kvitto och var det första som kollades när motorn började gå konstigt.

    Kan tillägga också att jag jobbar med motorutveckling, styrsystem och kör bromsbänk på dagarna. Jag är definitivt inte dum i huvudet, utan skrev här på forumet bara för att det kanske kunde finnas människor här som har mer erfarenhet av denna specifika bilmodell.

    Och vad det gäller mängden bränsle som går åt när man frivarvar så kan jag säga så här. Förväntar sig styrsystemet att det är 3bar i soppatryck så förväntar sig styrsystemet också att mängden bränsle som ska in (oavsett hur mycket det är) faktiskt kommer in. Tomgångsfunktionen i ett styrsystem kanske kan kompensera för längre insprutningstider, men så fort man börjar belasta så ballar beräkningen ur. Och nej, bilen är i princip inte körbar. Drar sig inte framåt på plan mark i snabbare än 30km/h

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej! Välkommen hit

    Detta är ett mycket trevligt forum i vanliga fall , tro mig

    Jag tycker det låter som igensatt avgassystem , lossa lite på downpipen från turbon och prova att varva ur den och se om det gör nån skillnad.

    Har aldrig varit med om att soppapumpen har gett sådana symptom som du har , men rent teoretiskt är det ju inte omöjligt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Börja med att lossa i skarven efter sista katten då kan du utesluta resterande avgas om symtomerna inte försvinner, försvinner dom så kan det vara en dämpare som är igensatt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Såja, det är inte helt otroligt att det skulle vara en kinaturbo innan du berättade att du har papper på att det är orginalprylar.

    Du har ju uppenbarligen tillgång till en Tech2 och har lite koll på motorer. Varför inte koppla in den och live-logga lite? Det finns rätt mycket parametrar man kan titta på och som kan ge antydningar om vad som är fel.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Vad är det här för jävla forum? Jag har varit medlem i knappt 2 timmar och har redan hunnit få spydiga kommentarer :S

    Turbon byttes på legitim verkstad med orginaldelar och kvitto och var det första som kollades när motorn började gå konstigt.

    Kan tillägga också att jag jobbar med motorutveckling, styrsystem och kör bromsbänk på dagarna. Jag är definitivt inte dum i huvudet, utan skrev här på forumet bara för att det kanske kunde finnas människor här som har mer erfarenhet av denna specifika bilmodell.

    Och vad det gäller mängden bränsle som går åt när man frivarvar så kan jag säga så här. Förväntar sig styrsystemet att det är 3bar i soppatryck så förväntar sig styrsystemet också att mängden bränsle som ska in (oavsett hur mycket det är) faktiskt kommer in. Tomgångsfunktionen i ett styrsystem kanske kan kompensera för längre insprutningstider, men så fort man börjar belasta så ballar beräkningen ur. Och nej, bilen är i princip inte körbar. Drar sig inte framåt på plan mark i snabbare än 30km/h
    Men om du nu är så jävla duktig så lös ditt problem själv då!!!
    Är inte alls ovanligt att kinaturbo skär och det finns ingen här som är synsk och kan veta att en originalturbo sattes dit, och att du redan kollat den!!!!
    Ge fan i att läsa inlägg om dom inte passar, eller ännu hellre ge fan i att starta en tråd på det här jävla forumet om du inte vill ha svar.

    Vad fan är det för fel på folk nuförtiden?
    Signaturlös

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Börja med att lossa i skarven efter sista katten då kan du utesluta resterande avgas om symtomerna inte försvinner, försvinner dom så kan det vara en dämpare som är igensatt.

    Mvh
    Jag skulle börjat med att känna på turbon.

    Nu när man läst lite mer om symtomen och dina kunskaper ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Men om du nu är så jävla duktig så lös ditt problem själv då!!!
    Är inte alls ovanligt att kinaturbo skär och det finns ingen här som är synsk och kan veta att en originalturbo sattes dit, och att du redan kollat den!!!!
    Ge fan i att läsa inlägg om dom inte passar, eller ännu hellre ge fan i att starta en tråd på det här jävla forumet om du inte vill ha svar.

    Vad fan är det för fel på folk nuförtiden?
    Ställer mig precis samma fråga...


    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Såja, det är inte helt otroligt att det skulle vara en kinaturbo innan du berättade att du har papper på att det är orginalprylar.

    Du har ju uppenbarligen tillgång till en Tech2 och har lite koll på motorer. Varför inte koppla in den och live-logga lite? Det finns rätt mycket parametrar man kan titta på och som kan ge antydningar om vad som är fel.
    Självklart inte lätt att veta, men att bara anta och slänga ur sig tar jag som ett påhopp och rent av en förolämpning. Skulle gärna livelogga och lägga mycket tid på detta, men bilen står inte hemma. Eftersom jag inte kom hela vägen när jag hämtade bilen så har jag en timmes bilfärd för att komma till den, och därför är det bättre att ha ett gäng tänkbara alternativ när man väl är där.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hej! Välkommen hit

    Detta är ett mycket trevligt forum i vanliga fall , tro mig

    Jag tycker det låter som igensatt avgassystem , lossa lite på downpipen från turbon och prova att varva ur den och se om det gör nån skillnad.

    Har aldrig varit med om att soppapumpen har gett sådana symptom som du har , men rent teoretiskt är det ju inte omöjligt.
    Tycker att det låter konstigt, eller snarare förvånansvärt dåligt av SAAB att råka ut för sånt när det inte verkar som att någon annan har dom problemen. Men men, det blir väl att prova det också.

    Hur gör dom mer inbitna SAAB-ägarna när dom måste byta katalysator? Köper man en för typ 6000:- på skruvat.se eller bygger man en ny downpipe i rostfritt och köper en universal-katt? Eller är det skroten som gäller? Hur har ni löst det och vad finns det för för och nackdelar? Jag är inte främmande för att ställa mig och TIG'a ihop nåt eget, men jag gör det ogärna på en bruksis om det finns någon enklare/billigare lösning.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Och vad det gäller mängden bränsle som går åt när man frivarvar så kan jag säga så här. Förväntar sig styrsystemet att det är 3bar i soppatryck så förväntar sig styrsystemet också att mängden bränsle som ska in (oavsett hur mycket det är) faktiskt kommer in. Tomgångsfunktionen i ett styrsystem kanske kan kompensera för längre insprutningstider, men så fort man börjar belasta så ballar beräkningen ur. Och nej, bilen är i princip inte körbar. Drar sig inte framåt på plan mark i snabbare än 30km/h
    Jo, men med det låga bränsleflödet så kommer du antingen ha fullt tryck på tre bar, eller inget tryck alls, och då startar inte motorn ens. Man kan ha bränslepump som är så sliten så den inte orkar leverera tillräckligt mycket bränsle vid fullt belastning och 6000rpm, men pumpen lägger av helt innan den blir så dålig att du inte ens kan frivarva ordentligt.

    Tråkigt att du tycker några av kommentarerna är spydiga, men underskatta inte forumets samlade kunskap för det. Det finns massor med hjälpsamma människor här som har bakgrund som liknar din. Jag tror att vi är minst två stycken i tråden förutom du, som programmerar motorstyrsystem t.ex.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av TheMeinking Visa inlägg
    Hur gör dom mer inbitna SAAB-ägarna när dom måste byta katalysator? Köper man en för typ 6000:- på skruvat.se eller bygger man en ny downpipe i rostfritt och köper en universal-katt? Eller är det skroten som gäller? Hur har ni löst det och vad finns det för för och nackdelar? Jag är inte främmande för att ställa mig och TIG'a ihop nåt eget, men jag gör det ogärna på en bruksis om det finns någon enklare/billigare lösning.
    Folk gör det som passar deras budget, kunskaper och verktygsförråd bäst. Vill iallafall varna lite för universal-katalysator. Kan bli problem på bilprovningen.

    Bara för att du inte ska tro att vi ljuger för dig så slänger jag in en bild på en havererad katalysator. Detta är en originalkatalysator på en 9-5 som har haft det lite för hett om öronen. Bilen som denna katalysatorn satt på hade ungefär samma symptom som du beskriver.


  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421
    Jag hade samma symtom på min när pumpen inte orkade pumpa fullt tryck.

    orkade inte varva ut och fiskörde jag så gick det bra en dag stannade den på motorvägen och gick inte starta.. bogserade hem den och dagen efter så startade den som inget hänt.

    Bytte pumpen och har funkat klockrent sen dess.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jo, men med det låga bränsleflödet så kommer du antingen ha fullt tryck på tre bar, eller inget tryck alls, och då startar inte motorn ens. Man kan ha bränslepump som är så sliten så den inte orkar leverera tillräckligt mycket bränsle vid fullt belastning och 6000rpm, men pumpen lägger av helt innan den blir så dålig att du inte ens kan frivarva ordentligt.
    Jo du kan ha rätt... om det inte är soppatrycksregulatorn som packat ihop och gått hem? Jag ska fixa utrustning för att mäta soppatryck nästa gång jag åker till bilen. Har jag bra soppatryck med nya armaturen, men bilen fortfarande går konstigt så kanske det är avgaset. Har jag dåligt soppatryck trots ny pump känns det som att det måste vara filter eller regulator.

    Är det vanligt att spridarna sätter igen på dom här bilarna?

    Va det gäller kat till dom här bilarna... Sitter det dubbla på dom eller hur är det utformat? Sitter ju nåt direkt på kröken, sen sitter det något under motorn också som ser ut som en mer konventionell katalysator.

    Vad är det som gör att man skulle få problem hos bilprovningen med en universal katalysator? Förutsatt att man har köpt en av korrekt storlek och typ dvs.



    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag hade samma symtom på min när pumpen inte orkade pumpa fullt tryck.

    orkade inte varva ut och fiskörde jag så gick det bra en dag stannade den på motorvägen och gick inte starta.. bogserade hem den och dagen efter så startade den som inget hänt.

    Bytte pumpen och har funkat klockrent sen dess.
    Skönt att någon har erfarenhet av min teori :P
    Senast redigerat av TheMeinking den 2014-06-29 klockan 16:45.

Liknande ämnen

  1. Nybliven 900-ägare behöver hjälp på (till) vägen!
    Av martinez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 12:45
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 07:15
  3. nybliven saab ägare behöver lite hjälp =)
    Av Sweddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 20:21
  4. Behöver hjälp felsökning ryckig accelation
    Av schnyggwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 20:29
  5. ** Nybliven saab ägare som behöver hjälp med fråger ang ladd
    Av migge_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •