Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta original stereo Saab 9-5 -01 till Sony dubbel DIN

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Byta original stereo Saab 9-5 -01 till Sony dubbel DIN

    Har precis köpt en gammal 9-5a 2001 som ska ta mig till och från jobbet. En chans att få spela lite musik på full volym utan en familj som vrålar ikapp att man ska skruva ner.
    Kollade lite efter blåtand och aux-ingång till originalstereon, men för samma pengar får man ju en sprillans ny Sony dubbel-Din med internetradio, blåtand, aux OCH rca-utgång till sublåda.
    Känns helt givet val faktiskt. Frågan är bara, passa den och behöver man köpa adapterkablage osv?

    http://www.brl.se/sv/artiklar/sony-wx-gt90bt.html

    Någon som har erfarenhet av liknande byten?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nu är ju inte 9-3 och 9-5 samma bil, men när jag bytte i gamla 9-3'an behövdes adapter till original slutsteg, och en adapter för radioantennen.

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Samma här, har bara erfarenhet från og9-3 men jag gissar det blir samma sak för dig. Köpte en Kenwood DDX42BT dubbeldin och monterade in istf originalstereon. Funkar iofs bra men när man stänger av motorn dör stereon direkt. Inte som original att den går tills man tar ur tändnyckeln. På BRL säger de att det beror på Saab's canbus system och att originalstereon styrs av SID'en att de kan bygga mig någon lösning som "lurar" canbussen. Tyvärr har jag inte kommit längre än så för när jag ställer frågan när gör ni det och vad kostar det så händer det inget mer. Dessutom än mer irriterande att det är så självklart för dem nu för det hade jag uppskattat veta när jag köpte stereon.
    Irriterande att missa radio eller spotify och handsfree till telefonen vid ett stopp där man stänger av motorn.
    Kablagena var bara vanliga din och plug and play men till antennen fick jag köpa en adapter. (inte heller det kunde BRL upplysa om i förväg, varför ge sken av att vara proffsbutik när man inte har koll?)
    Monteringsramen runt stereon fick jag skippa för den placerade stereon för högt i förhållande till nederkant på monteringshålet och därmed hamnade infattningslistens överkant uppe i sid'en. Kunde sätta fast stereon m h a dubbelhäftande tape istället och den sitter stadigt.

  4. #4
    I kablaget till stereon finns konstant spänning från batteri (12V) och spänning från tändning (12V). Det som får originalstereon att fortsätta efter tändningen stängs av är att den lyssnar efter meddelanden på CAN-bussen att tändningsnyckeln har tagits ur låset (eller att det har gått en viss tid). En eftermarknadsstereo har inte denna finess.

    Det borde gå att koppla ett relä som ersätter tändning (12V) bakom stereon och styra det med strömbrytaren som indikerar att nyckeln sitter i. Jag vet dock inte om någon har gjort detta i en og9-5.

    Notera att det inte är SID som styr stereons av och på och att det skulle gå att fixa genom att "lura" CAN-bussen är ren BS. Om de som arbetar på BRL, och liknande platser, kunde allt om CAN-bussar mm i Saab och andra bilar skulle de arbeta någon med annat som ger mycket bättre betalt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Det är tacksamt att ni påpekar problematiken med spänningsbortfall vid motoravstängning. Får fundera över det.
    Finns där andra direkta nackdelar med att ersätta originalstereon? Har själv kommit på följande:

    *RDS-tid går ej att ställa i SID
    *Bökigt med ny kabeldragning till högtalarna och centerhögtalarens funktion försvinner.

    Hur är det med passformen rent fysisk vid montering av en ordinär dubbel-DIN eftermarknadsmodell?
    Behövs adapterkablage till spänningsmatning eller har en -01a ISO-standard som är PnP?

    Hittade denna och blev riktigt sugen. http://www.aliexpress.com/item/Free-...665288409.html
    *Tänker mig en sådan (förutsatt inte någon här kan avråda).
    *Nya 3,5" koax i instrumentbrädan (t ex Kicker eller RF)
    *Nya 6,5" basar och dämpmaterial i framdörrarna
    *Slutsteg till ovanstående
    *12-15" bas i skuffen med tillhörande slutsteg.

    Kunde mycket väl haft kvar originalstereon, men jag lyssnar i princip enbart på musik genom WIMP och min telefon och har därför ingen större nytta av den inbyggda radio/cd-lösningen. Tänkte samtidigt passa på att uppgradera ljudet och kan tänka original AS2-slutsteg räcker ganska långt, men behöver då få signal till subwoofer vilket gör det aningen bökigt (dock inte olösligt). Tanken är därför att göra det ordentligt från början genom ovanstående uppgraderingar och därmed ha full frihet vad gäller ljudkällor och utbyggnadsmöjlighet. Vet av gammal vana att jag sällan är nöjd utan det blir nya uppgraderingar så småningom vilket gör att jag sannolikt kan satsa ordentligt från början.

    Men som sagt, vet ni hinder på vägen som gör att jag bör välja den enkla vägen med AUX-ingång och behålla originalenhet/slutsteg så hindra mig gärna innan jag handlar på mig en massa jag inte kan använda.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Relativt gammal tråd nu, men köpte du dig en eftermarknadsstereo?

    Köpte mig själv en Sony som du nämnde i första inlägget, på något sätt måste problemet med att stereon dör att lösa? - I Sonyn finns det i inställningarna att den stänger av sig själv efter en 30 alt 60 minuter, troligen vid ej användning (får man hoppas!)
    Men att använda denna funktion samt ge den ström hela tiden bör fungera och inte dra något nämnvärt mycket el när den sedan är avstängd?

    Då frågan, vilken sladd är det som ger konstantströmförsörjning bakom stereon?

Liknande ämnen

  1. Bytta stereo i 9-5 till eftermarkands dubbel din, hjälp
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 00:59
  2. Byta original stereo till beggad original?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:03
  3. Går det använda org.slutsteg till annan stereo tex till sony
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •