Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur värderar man en Viggen?

  1. #1

    Hur värderar man en Viggen?

    Vi har en svart otrimmad Viggen -02 Cupé. Svensksåld(!) runt 16000mil, i relativt oskruvat bruksskick. Det är ju en cupé, och vi inser att det inte är en sådär praktiskt bil när man har barn. Därför kommer vi att sälja den. Frågan är bara vad vi ska begära. Hade det varit en aero skulle den kanske kosta 25-35 tusen? Men det är ju en Viggen. Det borde väl höja värdet en del. Även om den är svart...
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Som du säger, det är svårt. Jag skulle nog säga att om den är fin så kan den kanske närma sig de 50. Just originalskick skulle jag vilja påstå är nyckeln. Bilar som är lite "speciella" tappar klart i värde av att man pillar på dem och byter delar hit och dit. För att en Viggen skall vara riktigt värdefull bör den vara precis som från fabrik. En sån bil köer ännu mer i värde skulle jag vilja säga. Alla de Viggen som varit till salu på sistone är alla trimmade på något sätt och chassiedelar utbytta mot andra. Visst blir det en bättre bil av det, men det sänker värdet, bara titta på og900.

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    viktigt är skicket utan rost som plågar 9-3 an , en stor nackdel med Viggen är att man inte får montera dragkrok på den, men bortåt 50`:- kan vara rätt, kul med en bil som inte är blå, har kollat in en silverfärgad som är till salu för 50:- med 12000 mil och bruksskick

  4. #4
    Tror jag siktar strax under 50. Har haft den känslan innan också. Ska bara få tid att köpa nya däck på originalfälgarna.
    Den har inte nån rost precis. Kanske lite andra skavanker. Gillar att köra den. Men det räcker med en bil (cabben) med bara två dörrar.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Skall man vara ekonom så tror jag Viggen har en bättre framtid än cab (en Viggen coupé troligen bättre än Viggen cab, det var som coupé den lanserades och marknadsfördes och det är såklart allra bäst i den speciella blåa färgen). Cabbar av ng900/og9-3 finns det _mängder_ av, men inte så många Viggen. Dessutom är de allra flesta Viggen rätt så sönderkörda och framförallt rejält "skruvade" med. En strikt originalbil i mycket bra bruksskick är absolut en framtida klassiker. Dock tror jag att det endast är helt oskruvade bilar som kommer stiga i värde. Titta på og900-marknaden, visst är alla fina bilar värda pengar, men de riktiga dyrgriparna är de som är så nära original som möjligt. Det är när de fina originalbilarna tittar ut om 10-15 år som det kommer rycka i baguetten på de rika finsmakarna.

Liknande ämnen

  1. Hur värderar man en trimmad bil?
    Av zyberzeb i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 16:25
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:46
  3. Skillnad på Viggen -99 och Viggen -02 ???
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 13:20
  4. 9-3 Viggen Lightning Blue Vs Viggen Gul :)
    Av sjpilis i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •