Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fundersam över sekundärt besiktningprot.

  1. #1

    Fundersam över sekundärt besiktningprot.

    Ursäkta min okunskap, men idag var jag och besiktiga Saaben för första gången i min ägo. I samband med detta fråga de även om jag ville att det skulle koppla in en pryl för att läsa av lite olika småkoder och bl.a. Motorstyrning där det står att det är en B235R 2.3 aero trionic t7 aero.
    Min fråga, då bilen jag köpt är en 9-5 2,3t -03 reggad med motorstorlek 185hk.
    är den ev. chippad eller något sånt.? Bilen är ingen Aero det vet jag iaf :-)
    Tack för svar

  2. #2
    Det verkar ju som att du har programvara för Aero i motorstyrningen. Om så är fallet borde du även ha turboaggregatet från Aero monterat och då är det ju bara att gratulera till 250 hk och en turbo med klart bättre livslängd.

    Har du däremot Aero programvara med original turboaggregat monterat är det inte alls bra, då kommer turbon inte hålla så länge.

    Det är ju rätt lätt att testa om du har 185 eller 250 hästkrafter, kör en fullgasrepa 80-120 km/h på fyran tex och mät hur lång tid det tar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Där ser man, vad sa herr besiktningsman om det då?

    Undrar hur dom kom fram till det?
    Är det månne chassinumret dom går på, och det är ändrat p.g.a. trim?
    Signaturlös

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Finns ju lite fritext som diagnosverkygen kan läsa. Originalmjukvarorna brukar ju ange motorvariant bla.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Opus där jag var,sa att de inte bryr sig om chiptrim, bara miljövärden inte spårar ur. Vad polisen skulle säga var han väl lite osäker, men det ska mycket till innan de skannar av styrboxen i bilen.
    Precis som Hyvens säger så fick man det i klartext, även att alla mina backsensorer inte funkar :-)
    Men diagnosticeringen är inget de på bilprovningen reagerar på utsn mest en uppdatering för kunden.

    Angående turbon så hitta jag ett kvitto på ny turbo vid 16000 mil men vad det är för någon stod inte bara ett pris på. 4-5000kr, får väl hoppas på att det var isamband med uppdateringen av programvaran.
    Tack för svaren!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det verkar ju som att du har programvara för Aero i motorstyrningen. Om så är fallet borde du även ha turboaggregatet från Aero monterat och då är det ju bara att gratulera till 250 hk och en turbo med klart bättre livslängd.

    Har du däremot Aero programvara med original turboaggregat monterat är det inte alls bra, då kommer turbon inte hålla så länge.

    Det är ju rätt lätt att testa om du har 185 eller 250 hästkrafter, kör en fullgasrepa 80-120 km/h på fyran tex och mät hur lång tid det tar.
    Kan man se någon "fysisk" skillnad på turboaggen? Eller är det bara att hålla tummarna?
    Som sagt vet jag att turbon byttes vid 16000, jag köpte den vid 18000 och nu har den gått 19.5

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    För det priset så är det ingen originalturbo iallafall.
    Chiptrim är inga problem. Besiktningsproblemen kommer när man börjar byta grenrör och sånt, och då har man kommit ganska långt med sitt trimmande.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Visst kan man se skillnad. Studera bilderna i länkarna.
    Garrett GT1752: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../55560913.html
    MHI TD04-15T#5: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../55559825.html

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Visst kan man se skillnad. Studera bilderna i länkarna.
    Garrett GT1752: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../55560913.html
    MHI TD04-15T#5: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../55559825.html
    En väldigt uppenbar skillnad är ju hur wastegateklockan sitter fast, och den syns ju utan att skruva bort nånting.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. fundersam vad det är för bil jag har?
    Av gsxrfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 19:21
  2. Blev lite fundersam på köpe?
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 00:36
  3. Blir lite fundersam
    Av painball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 23:14
  4. APC/Turbo-mätaren gör mig fundersam
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •