Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Läsa ut felkoder utan att motorlampan tänds?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88

    Läsa ut felkoder utan att motorlampan tänds?

    Går det att läsa ut eventuella felkoder utan att motorlampan har tänds?
    Min 9-5 Aero 2003 går ojämt stundtals på tomgång och ibland vid gaspådrag. Även kan jag känna ojämnheter när jag har farthållaren i.
    Ingen lampa har tänds än. Någon som har några bra förklaringar?

    /Tack på förhand

  2. #2
    Ja, det kan finnas felkoder utan att lampan lyser.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Ok, tack för svar. Vad tror ni om den stundtals ojämna tomgången, ryck vid gaspådrag & vid aktiv farthållare?

  4. #4
    Köp en ELM327 så kan du läsa ut felkoder och lite värden själv.

    Jag skulle byta stift, se över vakuumslangar, och även kolla vita backventilen bakom ventilkåpan. Risken finns ju dock att det är spjällhuset som börjar bli dåligt.
    Signaturlös

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Spjällhuset låter ju inte helt avlägset. Men läs felkoder som sagt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Tack för tipsen! Var förbi min mekaniker idag och han läste av bilen och fick ett felmeddelande angående spjällhuset. Jag har nu rengjort det enligt hans instruktioner så nu återstår att se om problemet försvinner.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Har nu rengjort spjällhuset så gott jag kunde enligt instruktion men bilen rycker på farthållaren och går stundtals ryckigt.
    Är det någon som har koll på vilket specifikt spjällhus man ska leta efter? (har en 9-5 Aero från 2003) eller passar alla 9-5:ors spjällhus? Har kollat runt på Bildelsbasen men vill inte beställa fel..

    Tack på förhand.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hneitir Visa inlägg
    Har nu rengjort spjällhuset så gott jag kunde enligt instruktion men bilen rycker på farthållaren och går stundtals ryckigt.
    Är det någon som har koll på vilket specifikt spjällhus man ska leta efter? (har en 9-5 Aero från 2003) eller passar alla 9-5:ors spjällhus? Har kollat runt på Bildelsbasen men vill inte beställa fel..
    Finns två varianter, 1998-2003 #9188186 (tidiga 1998 hade #9173485) samt 2004-upp #5950191.

    Men spjällhusets potentiometrar slits, så det är att betrakta som en slitdel, är på mitt tredje spjällhus efter 50k mil (alla köpta nya). Bilen går betydligt lenare med ett nytt än ett slitet spjällhus.

    Men om den inte gått i Limp-Home någon gång (och kopplat in nödstyrningen som måste återställas manuellt) så vore det första jag skulle kolla ändå vara vakuumslangar och backventiler, finns en del sätt att få in luft fel vägar. Går bilen bättre i ösregn är luftläckage huvudkandidat (vatten tätar ofta småläckage).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Tack för svar. Som jag förstår enligt din beskrivning passar alla spjällhus i min bil från 98 och uppåt? När jag fick diagnosen på verkstaden sa avläsningen just spjällhus, menar du att det ändå kan handla om vakuumslangar & backventiler?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hneitir Visa inlägg
    Tack för svar. Som jag förstår enligt din beskrivning passar alla spjällhus i min bil från 98 och uppåt? När jag fick diagnosen på verkstaden sa avläsningen just spjällhus, menar du att det ändå kan handla om vakuumslangar & backventiler?
    Får du felkod på spjällhuset så är det förstås inte bra, och det kan mycket väl vara felorsaken. Men det kan också vara så att felkoden kommer i största allmänhet pga. slitet spjällhus och felet kan ha andra orsaker (även om spjällhuset är starkt misstänkt i detta fall). Vakuumslangarna kan vara bra att kontrollera oavsett om det inte är gjort, vevhusventilationen bör ju ändå kontrolleras vid varje servicetillfälle.

    Spjällhus 1998-2003 ska passa, men jag rekommenderar ett nytt. De du hittar på skroten är sällan helt hundra.

    Gissningsvis är det felkod P1231 det handlar om som heter "Spjällägesgivare 1 och 2. Summaspänning utanför gränsvärde (ingen Limp Home)".
    Beskrivningen är

    ************************************************** ****************
    Jag tog bort citatet från WIS. Det är copyright-brott att direkt klistra in innehåll från WIS.
    Återberätta gärna men använd då egna ord.
    Mvh Brisse, Moderator
    Senast redigerat av Brisse den 2014-06-29 klockan 19:49.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Tack för en utförlig förklaring.
    Ska gå över vakuumslangarna med startgas. Ett nytt spjällhus går väl loss på ca 3500:- så jag felsöker en stund till i hopp om enklare och billigare orsaker.
    När det gäller backventiler så undrar jag vilka som oftast brukar spöka? Hur kollar man av om de är ok osv?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Nu har jag fått hem ett bättre begagnat spjällhus från skroten. Det här huset är från en 9-5 Aero 2002 & har numret #5950191.
    Min 9-5 Aero från 2003 har dock numret #9188186, hur kan det komma sig? Kommer det att funka?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hneitir Visa inlägg
    Nu har jag fått hem ett bättre begagnat spjällhus från skroten. Det här huset är från en 9-5 Aero 2002 & har numret #5950191.
    Min 9-5 Aero från 2003 har dock numret #9188186, hur kan det komma sig? Kommer det att funka?
    Nej det funkar inte. 5950191 är för 2004-. Kanske är donatorbilen ombyggd för det nyare spjälhuset.
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Har returnerat huset och köpt ett begagnat med RÄTT nummer Får se när det blir bytt om det gör susen.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Nu har jag bytt spjällhuset! Bilen går betydligt bättre utan ryck mm. Tack för råden!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] CE tänds inte NG9-3 B207
    Av jakeelee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 01:28
  2. Motorlampan tänds.
    Av DeNK@N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •