Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oregelbunden prestanda GDM steg1 NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Oregelbunden prestanda GDM steg1 NG9-3 B207

    Hej! Jag har en NG 9-3 SS med 2,0t 175 hk motorn från 07, för ett tag sen så gjordes en motoroptimering på den (steg 1 av GDM performance). Det jag tydligt lagt märke till nu är att prestandan skiftar väldigt, och när jag nu monterat en laddtrycksmätare så har mina funderingar bekräftats. När bilen går som den "ska" så laddar den ca 0,9 bar (enligt biltemas mätare...), då skjuter bilen på rätt så bra. Men oftast när man har kört ett tag och motorn har blivit genom varm så laddar den inte mer än ca 0,5-0,6 och man märker en tydlig skillnad i hur den sticker vid acceleration, känns slöare allmänt. Detta kan ha skett redan innan motoroptimeringen då den kunde gå lite olika då också men det var inget jag reflekterade över så mycket då eftersom den var tröttare och jag hade heller ingen koll på laddtrycket överhuvudtaget. Vad kan det bero på? Vad bör jag börja kolla? Jag har ingen direkt möjlighet att åka till GDM för tillfället då det är ganska långt dit för mig.

    Är tacksam för alla svar!

  2. #2
    Byta till nya stift kanske? Va menar du när du säger varm motor? Kör du hårt då? Isf är det inte så konstigt att man tappar lite effekt med orginal grejer och en glödande turbo efter en liten stund

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nej, med genom varm motor menar jag normal körning i kanske 20 min, så att den verkligen kommit upp i ordentlig arbetstemperatur.

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Ingen check-engine lampa som tänds/lyser? Provat att läsa ut felkoder ändå? Kan ligga vilande (pending fault) felkoder som inte triggar CE-lampan.

    Annars skulle jag gissa på att den misständer/spikar när den blivit varm av någon anledning. Hur långt har bilen gått och när byttes tändstiften? Andra vanliga fel är dåliga tändspole/-ar. LMM som är dålig och nu när luftmassan ökat så kan den inte mäta korrekt. Samma med magnetventilen, nu när den ska reglera ett högre laddtryck så orkar den inte det och då genereras fel som gör att motorstyrenheten ställer ner luftmassan/laddtrycket. Osv osv osv... finns en del olika grejer i turbotrycksregleringen som kan spöka.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svaret! Nej, ingen check engine lampa eller liknande. Har inte provat att läsa ut felkoder själv, har inte haft möjlighet men får försöka göra det. Och som sagt så blir bilen bara slöare när den blivit genom varm, innan går den bra och friskt. Bilen har bara gått ca 9500 mil, vet inte när tändstiften byttes, ska kolla dem. När den är tröttare så kan jag inte säga att den går dåligt förutom då att den känns slöare, den misständer inte, rycker etc...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Verkar som att felet var att den spikade när den kördes på 95 oktanig bensin, kör nu 98 och märker en markant skillnad.

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling med steg1, NG9-3 B207
    Av hekut i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-06-01, 15:27
  2. Prestanda Og9-3 steg1?
    Av Pumamannen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 01:10
  3. Oregelbunden kupefläkt
    Av H20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 21:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •