Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: motorlampa saab 93 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    motorlampa saab 93 2001

    min motorlampa började att lysa bilen går som vanligt
    kopplade bort batteriet en stund då slocknade den
    men felet måste väl kvarstå eller har jag fel
    tacksam för svar

  2. #2
    Felet kan ju iofs varit temporärt, men kvarstår det kommer lampan tillbaka.
    I stället för att radera felkoder kan man med fördel läsa ut dom, då får man en uppfattning om var felet ligger.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    För veta vad som tände motorlampan måste du läsa ut felkoder. När du kopplar bort batteriet nollställer du alla felkoder och motorlampan slocknar, men du har som sagt inte gjort något åt det bakomliggande felet (som kan vara nästan vadsomhelst, det är därför man ska läsa ut felkoden).

    Det kan bara vara elektroniken som fått fnatt och tänt lampan, men mer sannolikt är att lampan kommer att tändas igen inom en snar framtid. T.ex. krävs det ett flertal misständningar innan lampan tänds och felkoden finns att läsa ut. Så är det misständningar du har kommer lampan inte ser tändas på en gång efter nollställning.

    Misständningar är för övrigt ett fel som långt ifrån alltid märks på hur motorn går, men det är ofta en förvarning om att tändkassetten sjunger på sista versen.

    Men börja inte byta några delar innan du läst ut felkoder nästa gång motorlampan tänds!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    du har rätt i att felet troligen kvarstår beroende på vad för fel det var det skulle förvisso vara trevligt att laga fel på bilen genom att bara koppla bort batteriet en stund men det är inte särskilt troligt att det skulle fungera nu kan det förstås vara ett högst temporärt fel så det kanske inte är något att bry sig om men det är ju svårt att veta om lampan tänds igen kan det vara läge att läsa ut felkoden innan du plockar bort strömmen igen för att hjälpa till med felsökningen ett tips är också att skriva lite mer om bilen än modell och årgång man kan till exempel tala om vilken motor som sitter i den för att slippa få tips om något som inte kan vara problem på den motortyp man har det är också bra att skriva något om ifall man gjort något särskilt med bilen såsom trimmat den och isåfall hur eller om man precis mekat med något annat som kan vara värt att nämna är om man precis har tankat eller gasat hårt eller vad som helst som kan vara en ledtråd om man vill ha hjälp om lampan tänds igen är det läge att läsa ut felkoden och antingen själv lista ut vad det kan innebära eller skriva ett inlägg här med nödvändig information så får du nog bra hjälp får man förresten fråga varför du plockade bort batteriet som första åtgärd för en tänd motorlampa

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    det år en 93 2001 150hp t7 jag har ett problem som bara kommer då och då när jag trycker pedalen i botten så rycker den
    men inte alltid

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    jag ville bara testa för att se vad som hände.
    men det var lite skumt för när jag satte tillbaka igen så startade radion och antenn gick upp
    och hade ingen nyckel i

Liknande ämnen

  1. Motorlampa Saab 9-5 2.3t -02
    Av Ettehag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 00:39
  2. motorlampa saab 9-3 aero 01
    Av jl01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 20:47
  3. [LÖST] CE & P0400 NG9-3TiD -07
    Av MZM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 23:29
  4. Motorlampa Saab 9-5 Aero - 00
    Av tobbe12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 20:13
  5. Släcka motorlampa saab 9-3 ss -03
    Av powerch*p i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •