Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stort rökmoln efter gaspådrag.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Stort rökmoln efter gaspådrag.

    Upptäckte igår efter en 10-mils tripp att när jag gasade och turbon fick jobba, och jag släppte gasen kom ett stort vitt rökmoln. Bilen bakom syntes inte ens genom röken.
    Känns lite oroande...
    Borde ju vara något med turbon...?
    Inget kylvatten har försvunnit. Ser torrt och fint ut i motorrummet, iallafall uppifrån.

    Någon som varit med om liknande?

    Bilen är en 9-5 2,3t 2002 med manuell låda som har avverkat 24000 mil.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Låter som turbon ja...
    Plocka av kobran och inspektera efter glapp.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Kollade runt lite på olika forum och kolla även topplockspackning och vevhusventelationen kan kanske vara något där om de inte är turbon

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Ja kolla även så toppen inte sitter lös. Det gjorde min efter några tusen mil. Så att efterdra toppen är inte fel. Detta med efterdragning var ofta uppe till diskussion på B2x4 tiden. Men även om vi nu har sträckbultar i B2x5 så verkar det fortfarande finnas behov av att efterdra.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Om turbon aldrig är bytt på bilen sätter jag mina pengar på den (ofta ger GT17-snurran upp betydligt tidigare än 24k mil). Det är som att hyfsat lätt att kolla så börja med det och därefter kan man fundera på topplockspackning m.m.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Håll koll på oljenivån!!!

    Be någon åka bakom och kolla om det luktar hel**te
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Japp, luktar ganska illa.
    Nu har den börjat ryka betydligt mer. Kan till och med stå på tomgång med rök ur avgasröret.
    Ska börja med att ta bort kobran och kika.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av putte Visa inlägg
    Japp, luktar ganska illa.
    Nu har den börjat ryka betydligt mer. Kan till och med stå på tomgång med rök ur avgasröret.
    Ska börja med att ta bort kobran och kika.
    Har varit med om samma problem som du.
    Det började ryka lätt från avgasröret. Sen när jag skulle köra hem från Göteborg till Borås så fortsatte det ryka mer. Var tvungen att hålla koll på oljan och värmen. Framme i borås så kollade jag olje nivån och den hade sjunkit mycket. Samtidigt som jag kollade oljan så rykte det från olje (där man häller i oljan) glömt bort namnet på den. Rätt övertygad om att din turbo har gått sönder. Min turbo hade gått ca 17 500 mil. Saab 9-5 - 06 2.0T bio..
    Senast redigerat av Perttunen den 2014-06-28 klockan 19:52. Anledning: skulle kolla om man kunde ladda upp en video/bild klipp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •