Hej!
Är i behov av lite åsikter om/erfarenheter av de här olika modellerna, då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem.
Bakgrund:
Har tänkt skaffa mig en bil för att pendla till Södertälje (4 mil enkel resa) med, samt lite småutflykter.
Har gjort ett litet excel-ark där jag räknat med div. kostnader (skatt, service, försäkring, bränsleförbrukning, lånekostnad) och kommit fram till att det egentligen inte skiljer så mycket i månadskostnad, med dagens bränslepriser, jämfört med dieselbilarna.
Jag har max 70 000 kr att röra mig med, självklart blir jag glad om jag kommer undan med mindre.
Utseendemässigt har jag blivit lite småkär i 9-3 SS MY08- men har även insett att 9-5 MY06- inte är fy skam i fronten heller.
Önskemål:
Benutrymme är viktigt, åtminstone förarplatsens utrymme, då jag är 1,95 m lång.
Vector-paketet samt xenon-lysen är nästan nödvändiga plus.
Helst under 20 000 mil, men strax över är nog lugnt, eller tänker jag fel där?
Manuell växellåda har jag förstått är grejen om man tänker på bränsleekonomin också.
Dragkrok vill jag ha, nu när man ändå kan "välja".
Spörsmål:
Är det rimliga önskemål jag har?
Hur är de olika modellerna i utrymme?
Förstår att 9-5:an är större, men klarar sig 9-3:an dugligt i den striden eller sitter man ihoptryckt som förare samt passagerare i den?
1.8 eller 2.0, vilken motor är att föredra? Är de ungefär lika roliga, eller är skillnaden oerhört påtaglig?
Antar att 9-3 är sportigare/roligare att köra, men kan 9-5 ändå klassas som en någorlunda lekbar bil?
Många frågor, men det är mycket jag vill/behöver ha koll på innan jag slår till på en såpass, för mig, dyr bil!