Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9000 Acc problem!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Saab 9000 Acc problem!

    Goddag!

    Bilen:
    Saab 9000
    2.3T 1994

    Acc Panelen har strulat endel, får ingen värme alls, alla armar rör sig osv.

    Det kommer ljummen / varm luft i ca 10 sekunder sen blir det iskallt igen!

    Försökt kalibrera 10000 tals gånger men ingen skillnad, dock skriver den ut en 1:A.
    Försökt gå in med Tech 2 men den får inte kontakt med Acc panelen, den kan alltså inte radera eller kolla felkoder.

    Men jag kan faktiskt kolla värden, och då visar den endel värden som går via edu och accn.

    Är acc panelen bara kass eller?


    Mvh Mark

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Jag vet iaf att på de senare årsmodellerna av 9000 så var det vanligt att AC-relät kärvade. På min 9000 gick kompressorn igång lite när den själv ville. Dock startade den alltid om man knackade på relät... (sen bytte jag självfallet relät)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228
    kan det verkligen vara ett relä för ACn som gör att värmen inte kommer? :O
    låter ju riktigt knäppt om saab gjort det så?

    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Sorry, jag läste slarvigt. Trodde du hade problem med att kylan från ACn försvann.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228
    Är det värt och nämna att fläkten får lite hela tiden också?

    Den små flåsar även när acc panelen är av, den visar även en 1:a när jag kör kalibreringen.

    SNälla hjälp, börjar bli kallt i bilen om kvällarna och tjejen får snart ett anfall på mig :P

    Mvh
    Senast redigerat av Symptom den 2014-06-27 klockan 16:23.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Du har ingen i närheten du kan låna en annan panel av och testa? Låter som att din är lite konstig men är ju svårt att säga stupsäkert att det är den - bättre att testa.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228
    Håller på att leta på Facebook och här på forumet, men ingen som vill låta mig testa någons :P Har ingen jag känner eller liknande som har en panel

    Letar som tusan!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228
    Hej igen, startar upp denna igen!

    Köpte en ny acc panel idag, och samma problem kvarstår!

    blåser varmt i 10 sek sen ger den sig och blåser kallt!

    Funderade på om det finns en cirkulationsventil som kanske är stängd, har 9000 en sådan? och var sitter den isåfall?
    Mvh

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Du skriver att alla armar rör sig, men är det via Tech2 som du har sett det? Jag hade nog plockat bort handskfacket för att se så att det blandspjället faktiskt rör sig åt båda hållen och inte kärvar. Motorn kanske går, men spjället följer bara med ibland. Har fått byta en sån motor, den gick ibland vilket kunde bli lite som du beskriver ibland.

    Plockar man handskfacket och kanske överdelen på instrumentbrädan så går den ganska lätt och byta, om det skulle vara den.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228
    Det gör dom, haft allting väck och kollat när jag tryckt på "LO" och sedan rör den sig till "HI". man hör även hur ljudet ändrar sig i fläkthuset och att den växlar till iskall luft. värmen är dock som sagt 10sek lång

    Kollat lite och sett att för värmningen till spjället var pluggat, har det med saken att göra? Kan ju knappast vara det då värmen faktiskt kommer lite

    Finns den en cirkulationsventil på saab 9000?

    Mvh

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Efter 10 sek står spjället kvar på HI läget ? Och det kommer bara kalluft då ? Om det är så kan man väl bara misstänka värme paketet
    som är tilltäppt....Cirkulations spjället stänger bara av friskluften. Luften ska ändå värmas i HI läget.

Liknande ämnen

  1. AC problem, SAAB 9000.
    Av ivas i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:48
  2. Problem med ACC. Saab 9000
    Av lexell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 02:04
  3. saab 9000 2,0i PROBLEM!! :(
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 09:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •