Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bromsarna tar i botten och jag måste pumpa på pedalen för att få upp tryck. [Saab 9,3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Bromsarna tar i botten och jag måste pumpa på pedalen för att få upp tryck. [Saab 9,3

    Hej,

    Ska försöka förklara mig kortfattat. Det började med att jag bytte belägg och skivor runt om på bilen och efter det tyckte jag att bromsarna tog helt okej men jag ville försöka få pedalen mer stum så jag bestämde mig för att lufta system. Det slutar med att jag drar av nippeln på ett framok så jag bestämmer mig för att köpa nya Bromsok där fram. Jag sätter dit dem och luftar systemet på det traditionella sättet, alltså att en sitter i och pumpar upp ett tryck och den andra vrider på nippeln vid Oket. Något tryck blev det inte direkt och då tänkte jag genast att fan nu har jag pajjat någon packning i huvudbromscylindern eftersom jag råkade trycka pedalen i botten. Så jag skickade efter en ny cylinder på skroten. Efter att jag monterat den så går den fortfarande i botten och nu går det inte ens att pumpa upp något tryck så jag får låna en sån där bromsluftare där man kopplar den via däcket och sätter tryck på bromsvätskebehållaren och sedan går man runt och vrider på nipplarna. Jag luftar bilen runt om ca 3 ggr och jag ser att det kommer en del luft ifrån oken. Jag går in och sätter mig i bilen och märker att pedalen tar, dock endast när jag har bromsluftaren kopplad till bromsvätskebehållaren. Jag testar och köra och självklart så funkar inte bromsarna nu heller och jag måste sitta och pumpa för att kunna bromsa. Nu håller jag på att bli galen och jag fattar inte vad felet kan vara, har fan luftat ihjäl mig. Är det fortfarande luft i systemet eller är det något annat fel ??
    Kan tillägga att det inte finns något läckage, har kollat runt.

    Riktigt tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Säker på att huvudcylindern du köpte var okej? Jag skulle nog faktiskt göra ett test att byta ut den igen. Det är antingen det eller så har du inte fått ur all luft men 3 ggr runt om med luftman borde ju vara tillräckligt.

  3. #3
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Og9-3 kan vara kinkiga på att få ut luften ur bakoken eftersom dom har två kolvar där. Vet inte hur man löser det på bästa sätt dock.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Allt löste sig , hade satt högra bromsoket på vänster sida. Att det äns går att förväxla dem .. aja skönt att det ordna sig.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Fram?

    Alltså, luftningsnippeln ska ju peka uppåt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Kopplings pedalen går i botten....
    Av fuinho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 18:46
  2. nybytta belägg, pedalen tar i botten?? *LÖST*
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 16:39
  3. Måste ABS-bromsarna funka i besiktningen?
    Av Swed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 09:26
  4. Var läcker det? -koplling 9000 , pedalen går i botten
    Av Henke_900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •