Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Medföljande kondensatorer, infinity REF3002cf

  1. #1

    Medföljande kondensatorer, infinity REF3002cf

    Ska byta ut originalhögtalarna mot REF3002cf, det följer med två stycken kondensatorer, ska dessa seriekopplas på högtalarkabeln eller är de onödiga?
    Vilken pol ska de i sånt fall sitta på?

    Står ingenting i manualen som medföljer.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Kondensatorer ?? .. till högtalarna ..

    Är det inte ngn form av filter ??
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Kan tippa på att de ska ligga i serie (+ pol) till dina diskanter? är väl någon form av delningsfilter..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Kan tippa på att de ska ligga i serie (+ pol) till dina diskanter? är väl någon form av delningsfilter..
    Japp används till högpassdelning av diskanterna, dom bör du nog koppla in om dom var med till högtalarna.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Jag kopplade inte in de på mina, och för mig så verkar det funka kanon utan

    Min tanke var att om det inte står nått om det, så borde de inte ha någon avgörande funktion... Testade därför utan först och när högtalarna lät underbart utan det där filtret så ansåg jag att det var lika bra att köra utan...

    Men jag vet inte... Vad får det för effekt att köra utan det där i så fall?

    Diskanten låter bra tycker jag
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Min tanke var att om det inte står nått om det, så borde de inte ha någon avgörande funktion...
    Naturligtvis är det så. Högtalartillverkaren skickade bara med delningsfilter (kondensatorerna) för att de hade några liggande. Men det kan också vara så att de förutsätter att de som monterar högtalare vet vad de gör...

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Testade därför utan först och när högtalarna lät underbart utan det där filtret så ansåg jag att det var lika bra att köra utan...
    Kör du utan luftfilter till motorn också?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men jag vet inte... Vad får det för effekt att köra utan det där i så fall?
    Diskanthögtalare vill gärna ha ett filter som tar bort energin under de frekvenser som diskanten är konstruerad för. Om denna energi inte tas bort blir den värme i diskanten och det blir kanske lite för mycket för den lilla diskanten. Filtret kan sitta i förstärkaren, t.ex. som i de nio-kanaliga förstärkarna i 9-5, eller vid högtalaren. Om det inte finns filter på annan plats så mår högtalarna bäst av att man använder de medskickade filtren.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Min tanke var att om det inte står nått om det, så borde de inte ha någon avgörande funktion...
    Naturligtvis är det så. Högtalartillverkaren skickade bara med delningsfilter (kondensatorerna) för att de hade några liggande. Men det kan också vara så att de förutsätter att de som monterar högtalare vet vad de gör...
    Ehhh, jodå. Lite koll har jag faktiskt. Trodde jag i alla fall...
    Vore det inte snällt av Infinity att anta att inte alla har erfarenhet som elektriker och är lika smart som dig?

    Så jävla mycket att trycka upp en liten lapp som visar hur man gör kan man ju nästan begära. Köper man högtalare för 800 spänn så kanske en liten notis om hur man installerar de vara bra? Köper du en bordslampa så följer det garanterat med instruktioner om hur du skruvar i en glödlampa och sätter i kontakten i väggen men inte om man köper högtalare alltså? Oerhört märkligt må jag säga.


    Av de högtalare jag har kopplat in som varit av coaxialtyp så har det aldrig följt med några externa delningsfilter och annan skit. Förvisso så har jag bara installerat en uppsättning 3.5" och de andra mängderna med högtalare har varit 4", 5,25", 6,5", 6x9" osv. Där har det aldrig varit med några filter. Men det kanske är nått special med 3.5"arna, eller högtalare från Infinity? För jobbigt att skruva dit de från fabrik kanske? (Korkat i så fall)


    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Testade därför utan först och när högtalarna lät underbart utan det där filtret så ansåg jag att det var lika bra att köra utan...
    Kör du utan luftfilter till motorn också?
    Ööööhhh. Jaaaa, i princip. Sportluftfilter...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men jag vet inte... Vad får det för effekt att köra utan det där i så fall?
    Diskanthögtalare vill gärna ha ett filter som tar bort energin under de frekvenser som diskanten är konstruerad för. Om denna energi inte tas bort blir den värme i diskanten och det blir kanske lite för mycket för den lilla diskanten. Filtret kan sitta i förstärkaren, t.ex. som i de nio-kanaliga förstärkarna i 9-5, eller vid högtalaren. Om det inte finns filter på annan plats så mår högtalarna bäst av att man använder de medskickade filtren.

    Du är medveten om att det inte handlar enbart om "diskanthögtalare" va?

    Om inte jag minns fel... (reservation för att minnet, som vanligt, sviker mig) Så verkade filtret ska sitta innan de vanliga ingångarna på högtalaren.... (kartongen ligger dock längst in i förrådet så jag svär inte att det är så. Tänker inte rota fram den och kolla heller just nu).

    Jag VILL ju att högtalaren ska kunna spela en del mellanregister också, vilket den också är konstruerad för. Det där delningsfiltret ska ju i så fall bara dela bort bas och ingenting annat. För jag vill inte att det bara ska dista runt nån hysterisk diskant och ingenting annat om man säger så. Då hade jag kunna köpt enbart diskanter och satt i.

    Filtret är ju ok att använda OM det delar bort enbart bas, men släpper fram mellanregister och diskant. (eller om man på nått vis kan koppla in de enbart på diskanten, hur man nu ska göra det). Men, i och med den knappa informationen från Infinity så vet man ju inte det.

    Därav satte jag inte dit det från början... De sitter tillsammans med 6x9" på stereon (Pioneer 7600) och högtalarna som drivs på stereon har rätt låg inställd bas. Basen får 10" arna bak och 6,5"orna i dörrarna ta hand om som har separata slutsteg. Kan ju också vara därför som det låter ok ändå.

    Jag tror inte det där filtret gör särskillt stor nytta åtminstonde för mig med de inställningar jag har nu.... Kan ju prova det där filtret nästa gång jag ska pyssla med nånting i bilen... Så får vi se om det blir nån livsavgörande skillnad åt nått håll. Kan jag ju lägga lite dämpmatta under också vilket aldrig blev gjort när jag skruvade in de förra gången...

    Suck.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Om inte jag minns fel... (reservation för att minnet, som vanligt, sviker mig) Så verkade filtret ska sitta innan de vanliga ingångarna på högtalaren.... (kartongen ligger dock längst in i förrådet så jag svär inte att det är så. Tänker inte rota fram den och kolla heller just nu).

    Suck.
    Det fanns ju inget som visade hur du ska koppla in dem, ändå har du någon "beskrivning" på/i kartongen som du inte orkar hämta...? Varför bli irriterad på folk som talar om hur det funkar och ska vara?
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  9. #9
    Kondingen är till för att skära bort lägsta basfrekvenserna och är endast nödvändig om man har en kraftig förstärkare. Upplever man att högtalaren inte klarar av basen när man spelar högt så skall filtret kopplas in på + polen.
    Så skrev Nårdik.


    Ytterligare ett problem, hur lyckades ni montera bort högtalarna i instrumentbrädan, krävs ju en extremt kort skruvmejsel för att lyckas...
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors


    Ytterligare ett problem, hur lyckades ni montera bort högtalarna i instrumentbrädan, krävs ju en extremt kort skruvmejsel för att lyckas...
    Ett litet spärrhantag med lämpligt bits funkar har ja för mig.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Om inte jag minns fel... (reservation för att minnet, som vanligt, sviker mig) Så verkade filtret ska sitta innan de vanliga ingångarna på högtalaren.... (kartongen ligger dock längst in i förrådet så jag svär inte att det är så. Tänker inte rota fram den och kolla heller just nu).

    Suck.
    Det fanns ju inget som visade hur du ska koppla in dem, ändå har du någon "beskrivning" på/i kartongen som du inte orkar hämta...? Varför bli irriterad på folk som talar om hur det funkar och ska vara?
    Men... Vart skriver jag att det var beskrivningen jag inte orkade hämta?.... Det jag inte orkar hämta är själva filtret. Tro mig, jag letade väldigt noga i kartongen efter någon beskrivning när jag skulle installera dem.

    Sen vet jag inte heller vem jag har varit irriterad på?

    Jag svarade på Göran Larssons svar, och tog han det som att jag var irriterad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Tyckte jag svarade i ungefär samma tonläge som han svarade på mitt inlägg... Varken särskillt vänligt eller särskillt fult heller för den delen...



    Citat Ursprungligen postat av Lindfors
    Kondingen är till för att skära bort lägsta basfrekvenserna och är endast nödvändig om man har en kraftig förstärkare. Upplever man att högtalaren inte klarar av basen när man spelar högt så skall filtret kopplas in på + polen.
    Så skrev Nårdik.

    Tackar och bockar. Det var nånting sånt jag ville ha reda på...






    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors


    Ytterligare ett problem, hur lyckades ni montera bort högtalarna i instrumentbrädan, krävs ju en extremt kort skruvmejsel för att lyckas...
    Ett litet spärrhantag med lämpligt bits funkar har ja för mig.


    Gjorde så jag också. Funkade bra, men är lite trångt pga rutan, men det går. Våld, vilja och vaselin så går det mesta.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Snabbfråga, kontaktstycket som sitter på original, vilken kabel är + respektive - av den röda och svarta?
    brukar ju vara röd som är plus men även i detta fall?

    Tacksamt för snabbt svar.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Står det inte på kontackstycket eller på högtalaren?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors
    Kondingen är till för att skära bort lägsta basfrekvenserna och är endast nödvändig om man har en kraftig förstärkare. Upplever man att högtalaren inte klarar av basen när man spelar högt så skall filtret kopplas in på + polen.
    Så skrev Nårdik.


    Ytterligare ett problem, hur lyckades ni montera bort högtalarna i instrumentbrädan, krävs ju en extremt kort skruvmejsel för att lyckas...
    Lägsta frekvenserna ska man alltid skära bort i små stackars oskylldiga 3,5" och 4" enligt mig! 4" är väl lämpligt någonstans runt 70 Hz.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52
    [/quote]
    Diskanthögtalare vill gärna ha ett filter som tar bort energin under de frekvenser som diskanten är konstruerad för. Om denna energi inte tas bort blir den värme i diskanten och det blir kanske lite för mycket för den lilla diskanten. Filtret kan sitta i förstärkaren, t.ex. som i de nio-kanaliga förstärkarna i 9-5, eller vid högtalaren. Om det inte finns filter på annan plats så mår högtalarna bäst av att man använder de medskickade filtren.[/quote]

    Detta är dock endast något som kommer till användnig för förrens man använder aktiva filter. Analoga passiva delningfilter har ju bl.a. som uppgift att dela så låga frekvenser inte går i diskanten och höga i basen. I ett aktivt filter som behandlar signalnivå i delningen för att sen skicka till slutsteg kan flippa ur mer eller mindre på grund av spänningsfall eller annan "smuts" på ledningarna med knäppar som följd och då går det oftast ut "fullrangeknäpp" på alla utgångar.
    Även till diskant.
    Diskanter är som känt inte så bra på höga effekter i låga frekvenser eftersom strömmen bränner av diskantens mycket tunna lindning i talspolen.

    Därför har man en konding som filtrerar dessa knäppar resistivt frekvensmässigt linjärt ökande nedåt. Detta påverkar inte delningsfiltrets delning eftersom man lägger den passiva kondingens delning under det passiva filtrets delning. Fekvensen är inte så kritisk eftersom man vill åt de allra lägsta frekvenserna.

    Om ni delar aktivt: -använd konding. Den är Bipolär så polarisation spelar ingen roll.
    Om ni delar passivt: ta den ändå. Den skadar inte. Förvärrar antagligen inte heller.

    Men ja, jag tycker gott man kunde haft med en lapp med instruktion. alternativt lött dit den från början. De som kan tillräckligt om aktiv delning och signalhantering hade fattat att de kan om de vill gå förbi kondingen.
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 12:17
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 09:27
  3. Infinity högtalare i 9-5?
    Av H20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 19:54
  4. Infinity
    Av MrBlue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 22:06
  5. Rockford & Infinity !
    Av -= Marcus =- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •