Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Multirem 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -

    Multirem 9-5

    Hej, newbie här. Ska byta multirem, vattenpump å p-box/o-ring på veven, har en 9-5 aero 2002 med lite läckageproblem här å där. Funderar på d här med lång lr kort rem, jag vet inte än om d e omgjort på min bil. MEN kan man inte bara köpa å sätta dit en kort rem, å bara dra den ovanför det spännhjul som tydligen inte behövs? Å låta det spännhjulet sitta kvar? Verkar ju inte vara ivägen för remmen vad man kan se på bilder. Har läst runt en hel del här, men hittar inget om den varianten. ( Kanske ett tecken på att min teori inte funkar....)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Bara att sätta dit en kort om du vill, jag har så på min bil...
    Saab 9-5 2005

  3. #3
    Det som brukar nämnas som negativt med den korta remdragningen är att man kan få konstiga ljudeffekter på tomgång, jag har kort rem på min bil och har inte märkt av det så jag vet inte om det är ett problem. Negativt med den långa remdragningen är att det är pilligt som fan att få dit remmen..

    I övrigt är det som sagt bara att skruva dit, och det går bra att lämna kvar brythjulet.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Ok, då var d som jag hoppades, tack för era snabba svar!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Lånar tråden lite.
    Är det ngn som VET varför den långa remmen över huvud taget kom dit?
    Varför finns det x-tra brythjulet?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Den långa remmen fanns från början. Den korta remmen var ett resultat av den något panikartade kostnadsjakten på Saab runt 2003.

    Den korta remmen fungerar sämre, framförallt på automatbilar som drabbas av slammer vid start och krypkörning med stora rattrörelser vid t.ex. parkering.
    Ett brythjul mindre innebär högre axelbelastning på aggregaten.
    Det finns sammanfattningsvis ingen fördel med den kortare remmen annat än att man inte behöver byta brythjulet om det är slitet.
    På senare modeller har man kort rem tillsammans med frihjul på generatorn och då fungerar det bättre.
    Fredrik J

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Tack Fredrik!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Den långa remmen fanns från början. Den korta remmen var ett resultat av den något panikartade kostnadsjakten på Saab runt 2003.

    Den korta remmen fungerar sämre, framförallt på automatbilar som drabbas av slammer vid start och krypkörning med stora rattrörelser vid t.ex. parkering.
    Ett brythjul mindre innebär högre axelbelastning på aggregaten.
    Det finns sammanfattningsvis ingen fördel med den kortare remmen annat än att man inte behöver byta brythjulet om det är slitet.
    På senare modeller har man kort rem tillsammans med frihjul på generatorn och då fungerar det bättre.
    Eftersom jag har aut så kanske jag ska ha kvar den långa remmen, å kolla upp att alla hjul är ok? Hade inte koll på att d kan bli sämre funktion, tack för d Fredrik!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Eftersom jag har aut så kanske jag ska ha kvar den långa remmen, å kolla upp att alla hjul är ok? Hade inte koll på att d kan bli sämre funktion, tack för d Fredrik!
    Brythjulen är ju inte speciellt dyra så det är väl en bra ide att byta allihop när man ändå gör jobbet?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Som lite input fick jag precis pris på byte av rem från min verkstad, 1200 för byte av rem plus hjulen som brukar ligga på 3-400, så upp mot 2000 för hela bytet, tyckte det lät mycket om man jämför med verkstadspriser man läst om här. Så finns en del pengar att tjäna på att byta själv.

    Mvh
    Matte

  11. #11
    2000 för bytet inkl rem och alla brythjul är väl inget tokigt pris, det är inget jätteroligt jobb att göra själv även om det inte är så svårt.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Brythjulen är ju inte speciellt dyra så det är väl en bra ide att byta allihop när man ändå gör jobbet?
    Absolut, d blir nog en sats m rem å hjul, måste bara riva först å kolla om d sitter lång lr kort rem. Väntar på v-pump från England, hoppas att den är boven, kylvätskan försvinner m en otrolig fart bara man kör en kort sträcka. Har inga andra symptom, motorn går rent å fint, kan inte se att d ryker nåt heller, så.... ta i trä. Jag menar om d t.ex. är turbon så borde d ryka vitt, eller?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Efter att ha läst lite fler inlägg om läckage av kylvätska, inser jag att d e lika bra å kolla topplocksbultarna när man ändå håller på? Verkar vara vanligt, å min är blöt vid bult nr 10, har redan köpt ventilkåpspackning, så d blir väl en heldag under huven å innerskärmen

  14. #14
    Har du kollat så det inte är värmeavstängningsventilen på torpedväggen som läcker?
    Signaturlös

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har du kollat så det inte är värmeavstängningsventilen på torpedväggen som läcker?
    Ett mycket vanligt problem på 9-5.
    Fredrik J

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har du kollat så det inte är värmeavstängningsventilen på torpedväggen som läcker?
    Har sett inläggen om ventilen åxå, kollade igår men dom har gömt den rätt bra, kan f-n inte se nånting. Kostar ju inga jättepengar, så j byter väl den på en gång. Den här mekardagen blir längre å längre....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Efter att ha läst lite fler inlägg om läckage av kylvätska, inser jag att d e lika bra å kolla topplocksbultarna när man ändå håller på? Verkar vara vanligt, å min är blöt vid bult nr 10, har redan köpt ventilkåpspackning, så d blir väl en heldag under huven å innerskärmen
    Aldrig får man vara glad.... Kollade topplocksbultarna ikväll, men dom sitter stenhårt. D började bra, av alla skruvar som håller ventilkåpan var d bara 3-4 st som satt fast, resten gick å skruva loss för hand. Då trodde j att topplocksbultarna åxå satt dåligt, men inte då. Bara å fortsätta skruva...

Liknande ämnen

  1. multirem og9-3
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 15:53
  2. Vad för multirem?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 10:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •