Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: översvängningar laddtryck

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    översvängningar laddtryck

    Kör väl på lite mer med mina bekymmer med bilen, när man ändå är igång så att säga!

    Köpte mig en speedparts laddtrycksmätare i veckan (garderad -1 till +1.5 bar. hade en KL racing mätare innan som var garderad till 2 bar. Tycker speedpartsmätaren gjorde sig bättre till interiören, sen tyckte jag även att upp till 2 bar var onödigt då bilen enbart är steg 1 trimmad (9-3 trionic 5, år 99).

    Nu ser man ju även lite mer tydligt hur mycket bilen laddar. Det jag har märkt nu är att om jag drar fullgas på 4:ans växel går laddtrycket upp till 1.4 bar! och vänder sedan ner till 1 bar och sedan rör sig ibland uppåt igen, alltså svänger rätt kraftigt. drar jag fullgas på 3:ans växel ligger det ganska stabilt på 1 - 1.1 bar, men segdrar man den på 3:an kan det även gå upp till 1.4 bar där för att sedan vända ner direkt.

    Smyger man upp laddtrycker och är lite försiktig på 5:ans växel så kan det landa på 1.2-1.3 bar och ligga där stabilt men sedan börja fladdra ner till 1 bar och sedan upp till 1.2 bar.

    Det känns inte jättestabilt att den ibland laddar på 1.4 bar då jag kör med BF95. Jag kör med BF95 för att bilen är en bruksbil men jag vill ha extra krutet vid omkörningar, därför känns BF98 onödigt.

    Min egna teori är att WG-klockan är slapp, kan man då får dessa symtom? Eller vad är typiskt då? Går det att byta WG-klocka utan att AC-kompressorn behöver tas bort? Går ju AC rör precis vid WG-klockan.

    Vakumslangarna är bytta, även backventilen som sitter vid vevhusventilationen. Inga misständingar eller liknande, endast problem med ostabilt laddtryck.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    @-> Min egna teori är att WG-klockan är slapp, kan man då får dessa symtom?
    De är helt rätt.

    PS! jag köpte Forge klocka och svängningar slutade, hade exakt samma symptom.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Får väl bli till att byta den då. Dock kommer det nog bli en orginal klocka som är helt ny då jag kommit över en riktigt billigt. Hoppas det fungerar.

    Angående monteringen. Någon som har koll på om det går att byta klockan utan att riva bort ACN?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Flesta hänger en externt fjäder och de blir bra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Vart kan man köpa en sådan extern fjäder? Vilken fjäderkonstant (ungefär) bör fjädern ha?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Jag vet inte vad man köper fjäder men lite motstånd blir säkerligen bättre än vad man har idag. GLT blir kanske 0,6 och de gör inget, Jag har i Forge klocka GLT=0,6-0,8 och de funkar mkt bra , ingen svaj.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    En skräck bild av svetsning men åt rätt håll.
    http://i161.photobucket.com/albums/t...1644Medium.jpg
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag kollade mitt GLT nu och det ligger på ca 0.35 - 0.4 bar. Dock visar min mätare lite under noll när bilen är avstängd (bra kvalité speedparts men jag orkar inte reklamera den då man hört så mycket skit om reklamationer där som tar 10 månader) så det borde vara ganska OK ändå, kan man kolla GLT om man har en ODBII läsare kopplad till telefonen? Man bör väl kunna läsa ut MAP sensorn i realtid?

    Men ett GLT på 0.6 bör väl skapa ännu mer översvängningar?? Borde väl gå att justera in GLT till 0.4 bar med mer fjädermotstånd också.

    Får väl dra förbi järnhandeln någon dag o köpa någon fjäder som ser "bra" ut

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, vilken motor är det i original? är det en 154hk eller?
    1,2--1,4bar är högt för steg 1. och GLT bör ligga på 0,45bar.

    Du vet väl att T5 skall adapteras för att boxen skall ställa in sig rätt.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja det är 154hk orginal, Tror att begärt laddtryck är 1.25 bar max. Ja jag vet att T5 ska adapteras, 4-5 fullgasrepor på 4:ans växel. Kan kanske bli fel om GLT är lågt?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Var ute och körde lite nu en sväng och fläskade på. Känns som att det är mest vid segdragningar den laddar på som satan (1.4 bar). Varvar man mer mellan växlarna ligger laddet ganska stabilt på 1-1.1 bar. Men jag gillar inte att den ibland ökar till så mycket som 1.4!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Går den bara inte i laddtrycksspärren (1,54) så är det inga problem med 1,4bar.
    Men ett steg ett skall inte ladda så mycket, 1,4bar är mer likt ett steg 3 dvs 250-270hk.
    Dock inga problem med den gamla T5-motorn, håller för minst 400hk.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja men känns kanske lite onödigt mycket. Finns säkert någon fin graf som visar att laddar man på 1.4 bar med orginalgrejer så får man kass verningsgrad ur turbon.

    Aja, jag får kanske hem en splirrans ny WG-klocka och en splirrans ny magnetventil nästa vecka så ska försöka byta dessa under semestern och se om det blir bättre. Fortfarande ingen som kan svara på om WG-klockan går att byta utan att behöva skruva isär halva AC-systemet?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Ja men känns kanske lite onödigt mycket. Finns säkert någon fin graf som visar att laddar man på 1.4 bar med orginalgrejer så får man kass verningsgrad ur turbon.

    Aja, jag får kanske hem en splirrans ny WG-klocka och en splirrans ny magnetventil nästa vecka så ska försöka byta dessa under semestern och se om det blir bättre. Fortfarande ingen som kan svara på om WG-klockan går att byta utan att behöva skruva isär halva AC-systemet?
    Om laddtrycket varierar som du säger kan ju bero på att WG-klaffen kärvar och då hjälper det inte med att byta WG-klockan.
    Om den är slapp kommer den att ladda för lite eftersom den öppnar tidigt och inte håller i mot trycket.


    Sen, har du inget fel i programmet i boxen och en fungerande MV, inget läckage i slangarna och den ändå varierar i laddtryck så den går upp mot 1,4bar så tror jag att du har en kärvande WG-klaff och då är det demontering av hela turboaggregatet som gäller. Går kanske att åtgärda men vanligtvis beror det på sprickor i avgashuset och då blir det inköp av turboaggregat.

    Men börja med att Justera in GLT till 0,45bar och montera en fungerande MV och adaptera/provkör.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för all support.

    Men om WG-klaffen kärvat så borde ju bilen tokladdat när den var orginal (när den gick på GLT)?

    Jag ska testa ny MV, ny WG-stång, rätt GLT och ny adaptering så får jag se vart jag hamnar!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Kör väl på lite mer med mina bekymmer med bilen, när man ändå är igång så att säga!

    Köpte mig en speedparts laddtrycksmätare i veckan (garderad -1 till +1.5 bar. hade en KL racing mätare innan som var garderad till 2 bar. Tycker speedpartsmätaren gjorde sig bättre till interiören, sen tyckte jag även att upp till 2 bar var onödigt då bilen enbart är steg 1 trimmad (9-3 trionic 5, år 99).

    Nu ser man ju även lite mer tydligt hur mycket bilen laddar. Det jag har märkt nu är att om jag drar fullgas på 4:ans växel går laddtrycket upp till 1.4 bar! och vänder sedan ner till 1 bar och sedan rör sig ibland uppåt igen, alltså svänger rätt kraftigt. drar jag fullgas på 3:ans växel ligger det ganska stabilt på 1 - 1.1 bar, men segdrar man den på 3:an kan det även gå upp till 1.4 bar där för att sedan vända ner direkt.

    Smyger man upp laddtrycker och är lite försiktig på 5:ans växel så kan det landa på 1.2-1.3 bar och ligga där stabilt men sedan börja fladdra ner till 1 bar och sedan upp till 1.2 bar.

    Det känns inte jättestabilt att den ibland laddar på 1.4 bar då jag kör med BF95. Jag kör med BF95 för att bilen är en bruksbil men jag vill ha extra krutet vid omkörningar, därför känns BF98 onödigt.

    Min egna teori är att WG-klockan är slapp, kan man då får dessa symtom? Eller vad är typiskt då? Går det att byta WG-klocka utan att AC-kompressorn behöver tas bort? Går ju AC rör precis vid WG-klockan.

    Vakumslangarna är bytta, även backventilen som sitter vid vevhusventilationen. Inga misständingar eller liknande, endast problem med ostabilt laddtryck.
    Skönt att vara garderad. Graderar detta till 0.
    /Lufto

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    haha... kanske garnerad t o m.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Vet inte exakt hur det ser ut på 9-3 men på min 9-5a så behöver man inte krångla med nå ac grejer, jag var tvungen att ta bort cobran då jag har den större modellen och ena skruven gick inte att skruva ut ur wastegaten, men eftersom cobran inte gick att ta bort så slutade det med att jag skruvade bort turbon.
    Senast redigerat av aran den 2014-06-26 klockan 13:10.
    Saab 9-5 2005

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Lyfter min gamla tråd igen. Har nu fått hem en T5 magnetventil som ska vara så gott som ny. Tänkte testa med denna magnetventil och se om bilen laddar lite mindre/stabilare.

    Min fråga nu är, måste jag göra en adaptering med den nya magnetventilen? Eller är det bara till att plugga i och köra? Hur har ni gjort som bytt endast magnetventilen?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag provat med den nya magnetventilen och kört fullgas några gånger på 4:an och 5:ans växel. Hur laddtrycket betér sig är ganska klart för mig nu. Det går upp till 1.3 bar håller sig där ganska stabilt men vid ca 3500 rpm så börjar det svaja mellan ca 1.05 - 1.3 bar (ganska snabba svängningar).

    Kör jag fullgas på 3:ans växel ligger laddet ganska stabilt på 1.1 och sjunker ner mot 0.9 vid 4000 rpm. Verkar bara vara när varvtalet inte ökar så snabbt (= på de högre växlarna) som det börjar svänga vid ca 3500 rpm.

    Antar att WG-klockan är boven. Får se om jag byter den framöver, känns inte så farligt att det svänger lite. Kör inte allt för ofta på dom högre varvtalen.

Liknande ämnen

  1. 900 ng 97 laddtryck
    Av THEDEVIL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 17:19
  2. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25
  3. Först översvängningar, nu Grundladd.
    Av NiklasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •