Sidan 35 av 46 FörstaFörsta ... 25333435363745 ... SistaSista
Resultat 681 till 700 av 905

Ämne: Projekt Saab 9-3, Sport Sedan, 1.9 TTiD, 2010

  1. #681
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Som jag ser det är just kamremmen problematisk av två anledningar. Dels riskerar du ju hela motorn om det nu till äventyrs går fel, du spänner remmen för mycket eller lite osv. Samt, om du ska sälja bilen nångång skulle jag säga att det är en stor fördel att visa upp ett kvitto på kamrembyte från en auktoriserad ÅF. Alla filter, vätskor, multirem osv kan man ju byta själv men kamremmen skulle jag nog ändå låta bli. Men det är bara jag

  2. #682
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag bytte kamremmen själv på min 9-3 Tid. Vet inte om det ser likadant ut på TTid. Det är självklart en del jobb, men inte speciellt svårt. Det tog mig 5-6 timmar i lugn takt, och då hade jag ingen erfarenhet av det tidigare.
    Läs på innan i t.ex. WIS. Du kan också kolla in Youtube, t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=HceHbQbRC_s, (GMs Z19-motor, men i en Vauxhall).

    Jag skaffade ett kamlåsningsverktyg på Ebay, men använde det inte. Kamdrevet och vevaxeln hade markeringar som var lätta att använda.

    Kamremmen spänns av en automatisk spännare (liksom multiremmen), så spänningen i remmen behöver du inte bekymra dig om. Efter bytet drar man runt motorn för hand ett par varv för att kolla att allt går fritt. D.v.s har man råkat sätta remmen helt fel så upptäcker man det innan man startar bilen och riskerar ventilerna.

    Det är alltså inget jättekomplicerat jobb, men känner du dig osäker ska du självklart låta en verkstad göra jobbet.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #683
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Kolla i Konrads långa projekttråd. Har för mig att han bytte själv på den TTiD han hade tidigare.

  4. #684
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Okej tack för kommentarerna! jag känner en fd Saab meck som säkert kan hjälpa mig ifall jag är osäker på något det är alltid skönt att höra med folk innan som har gjort detta tidigare
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #685
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Så om jag har uppfattat det här rätt när man ska nollställa motorn enligt WIS, är att man monterar fixeringsverktyget för kamaxeln efter att ha skruvat loss pluggen som sitter där och sedan så vrider man om hela motorn tills det klickar. Då kommer alltså kamaxlarna hamna rätt med markeringarna och det eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #686
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Ja, så ska det vara, men jag fick det inte att stämma. När kamlåsningen klickade i så hamnade inte vevaxeln och kamaxeln på markeringarna. Vet ej vad som var fel. Jag struntade i kamlåsningen och litade enbart på markeringarna. Inga problem efter det.

    Det är bara vevaxeln och en kamaxel som måste stå rätt inbördes. Den andra kamaxeln drivs internt av den första kamaxeln, och de andra hjulen (vattenpump etc.) kan stå hur som helst.
    Senast redigerat av canard1971 den 2015-08-04 klockan 12:35.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  7. #687
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Okej där ser man! Du har inga bilder från när du gjorde bytet?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #688
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Tyvärr inte.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  9. #689
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Okej kan du skicka iväg ett PM med steg för steg så jag har något att gå efter utöver WIS?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #690
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Just kamremsbyte vill man ha stämplat i serviceboken. När man byter in en bil med kamrem på bilfirma så det nästan det enda de kollar i serviceboken. På samma sätt hade jag aldrig köpt en begagnad bil privat utan att just verkligen _veta_ att kamremmen är bytt. Men har du tänkt att köra bilen tills det är dags för nästa byte så kan du ju mycket väl byta den själv, annars hade jag låtit bli.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  11. #691
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Dokumentationen går ju att lösa på andra sätt (kvitton, bilder), sen är det upp till köparen att tro på den eller inte. En stämpel i serviceboken behöver inte vara bevis för utfört arbete heller... I mitt fall börjar bilen bli så gammal att servicestämplar inte lönar sig längre.

    Det var ett tag sedan jag gjorde mitt kamremsbyte, så jag vågar mig inte på att skriva någon egen steg-för-steg-guide. Jag tycker WIS funkade bra. Även Youtube-videon visar rätt bra vad som görs.
    Jag följde WIS, förutom då vid kamaxellåsningen. Där får man kolla att markeringarna är tydliga innan man tar bort den gamla remmen. I min bil, som redan hade ett kamremsbyte tidigare, var markeringarna på kamaxeln ifyllda med typ nagellack. Vet inte om det satt där från början, eller om det gjordes vid förra bytet. Annars kan det vara en bra ide att göra själv.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  12. #692
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Ett annat tips är att sätta en domkraft under oljetråget (med en träbit som mellanlägg) för att kunna hålla upp motorn då motorfästet lossas. Det gör också att man kan hissa upp motorn för att komma åt bättre runt vevaxeln. Jag minns inte hur det görs i WIS.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  13. #693
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Okej tack för alla tips!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #694
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Just kamremsbyte vill man ha stämplat i serviceboken. När man byter in en bil med kamrem på bilfirma så det nästan det enda de kollar i serviceboken. På samma sätt hade jag aldrig köpt en begagnad bil privat utan att just verkligen _veta_ att kamremmen är bytt. Men har du tänkt att köra bilen tills det är dags för nästa byte så kan du ju mycket väl byta den själv, annars hade jag låtit bli.
    Jo, men om man nu är händig och duktig och bilen inte värd mycket (vilken ingen högmilad SAAB är idag) så finns ingen anledning att betala extra för detta på en bilverkstad. Endast ägaren kan svara på om det är värt att betala 10-25% av bilens värde för bytet då själva delarna endast kostar ca 2 000 kr. Spara kvittot!

  15. #695
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    En så pass ny ttid är ju alla gånger värd minst 60000. Nu vet jag inte vad kamremsbyte kostar på en Saab men på min förra V70 kostade det 4500. Det är inga 10-25% enligt mig..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  16. #696
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Jag bryr mig inte om hur mycket det kostar hos en verkstad då jag vet vad det kostar och anledningen till att jag vill byta själv är för att jag vill lära mig
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #697
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Friskade upp mitt minne med Wis. Där står att även bränslepumpens drev har markering, så märk upp den också. Gör då markeringar på motsvarande positioner på kåpan runt remmen, så vet du exakt hur dreven stod före bytet.
    Sen är det vara att se till att dreven står lika efter bytet.
    Min kamrem hade markeringar som motsvarade markeringarna på dreven, men den som var monterad innan hade det inte, så det verkar skilja mellan tillverkare. Tror min nya var av märket ContiTech.

    EDIT: Hittade en bild på hur det ser ut med markeringarna http://www.vectra-c.com/forum/upload...size%20cam.JPG
    Senast redigerat av canard1971 den 2015-08-04 klockan 20:07.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  18. #698
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Kanon!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #699
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973

    Smått och gott!

    Händer lite småsaker varje dag känns det som speciellt när man får paket varje dag Det började med imorse då min Aero vinge kom. Sedan fick jag sms från DHL att jag hade ett paket att hämta, antennförstärkaren med diversity var det i paketet! Sen efter lunch fick jag ett sms från Posten att ett paket hade kommit. Det var TMC mottagaren som äntligen hade kommit.

    Senare på eftermiddagen skjutsade jag hem brorsan och passade på att gå in på Biltema där jag införskaffade mig en lödkolvsställning med svamp, en tunnare lödtråd, radiomejsel.

    När jag kom efter shoppingrundan så tog jag fram kablaget till navigationssystemet för att se ifall någon av kontakterna passade TMC mottagaren vilket kontakthuset K16 gjorde (den svarta kontakten, ej den bruna). Så det var bara att ta fram måttbandet och ut till bilen för att ta fram de olika måtten på kablarna. Efter lite kalkylerande började jag rensa kontakten på kablar och behöll 3 stycken som skulle vara kvar. Jag fick löda lite och där jag hade lödd körde jag på med lite krympslang.


    Lödning pågår


    Kontakten passar och kablaget färdigt


    Aero vingen kom med i bilden

    Det som återstår att beställa är antennkabeln mellan TMC mottagaren och antennförstärkaren. Ska se ifall det går att få tag på den då den inte går att köpa ifrån USA! Sen så behöver jag fästet till TMC mottagaren och två kabelskor till I-buss kabeln samt strömkabeln.

    Planen är att jag ska riva ut alla gamla kablar från det gamla radiosystemet speciellt det gamla AM/FM systemet. Vill att det ska se ut som att det har suttit från fabrik nämligen. Det ser även trevligare ut när det inte ligger avklippta kablar bakom panelerna

    Bilder komma upp senare under kvällen När jag har kopplat in TMC mottagaren kommer även en guide upp tillsammans med artikelnumrena
    Senast redigerat av adam93 den 2015-08-06 klockan 16:27.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  20. #700
    Helt rätt inställning .
    Lovar att du kommer att få snabbt svar om du stöter på patrull under bytet.

    Mvh
    loca

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Hirsch 2006
    Av turbo9-3 i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 23:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:48
  3. Saab 9,3 1,8t sport sedan 04. köpa?
    Av morfin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 11:13
  4. SAAB 9.3 Sport Sedan 1.9 TiD
    Av Ozgur i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •