Sidan 11 av 46 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 905

Ämne: Projekt Saab 9-3, Sport Sedan, 1.9 TTiD, 2010

  1. #201
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Såhär tror jag angåendet ljudet för handsfreen. Det kan vara så enkelt som att gifta om navigatorn för man får välja vad för utrustning man har i sin bil, när jag gifte in min navigator så hade jag inte handsfree så då borde bilen "tro" att jag har vanliga radion i bilen därav att jag inte får ljud från handsfreen. Det borde vara så enkelt för när man gifter in handsfreen så får man inte välja vilken radio enhet man har
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #202
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Hmm det visade sig att Biva redan hade gift om navigatorn, BCMn, MIUn mm så jag kompar ut imorgon vilket jag fick då jag är aldrig ledig från jobbet annars. Så imorn blir det en tur ner till Redox Bilfarm för att leta igenom deras bilar efter signalomvandlare
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #203
    Vilket projekt det blev med UHPn ;-) Hoppas det kickar igång nu då... Undrar varför signalomvandlaren inte redan sitter i UHPn ?

  4. #204
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Undrar varför signalomvandlaren inte redan sitter i UHPn ?
    För att den behövs även utan UHP om du vill ansluta en trådansluten telefonhållare och har navigation. Signalomvandlare, antennomkopplingsburkar, TMC-mottagare, mute-sladdar till BCM, mm är bara fixar för att anpassa en navigator som inte är konstruerad för bilen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #205
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Göran Larsson, du verkar vara väldigt insatt i just el verkar det som, kan du förklara för en okunnig människa vad signal kablarna göra? Vad jag har fattat det som så är det för högtalarfunktionen så långt är jag med och vad exakt gör en signalomvandlare? Kanske dumma frågor men vill lära mig
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #206
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Göran Larsson, du verkar vara väldigt insatt i just el verkar det som, kan du förklara för en okunnig människa vad signal kablarna göra?
    Du har ju skrivit att du inte vill ha svar från mig.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #207
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Folk kan ändras och jag ber om ursäkt för det beteendet jag hade emot dig den dagen!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #208
    Exakt vad signalomvandlaren gör framgår inte av WIS, men den har fyra anslutningar för ljud, ingen strömmatning och ingen jord. Det enda rimliga den kan innehålla är antingen en passiv dämpning (dämpar signalen till lagom nivå med hjälp av några motstånd) eller en liten transformator (för ändring av signalnivå eller impedans). Vad jag kan se från WIS används endast signalomvandlaren när man har TEL1-kontakt och navigation. Med UHP i stället för TEL1-kontakt går kabel med ljudet direkt från UHP till navigatorn.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #209
    Men då ska inte signalomvandlaren användas i detta fallet eftersom det finns både UHP och navigator?

  10. #210
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Och då borde ljudet fungera vilket det inte gör i det här fallet så är helt hundra på att signalomvandlaren måste sitta med oavsett! Det lustiga är att ingen på Saab verkstäderna har hört takas om denna signalomvandlare så den måste något helt annat! Återstår att se när jag får svar från Orio

    På redox bilfarm som jag var på idag fick man inte ens titta på saabarna eller röra på så 100 lil helt i onödan!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #211
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119
    Körde du 100 mil utan att kolla upp det innan?

  12. #212
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Jag hade mejlkontakt med dem men dem förstod nada plus att det är en skrot och på dem skrotar jag har varit på så har man fått gått fritt utan restriktioner och jag tycker om att köra bil så för mig är det inga som helst problem att ta bilen och åka!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #213
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Den info som finns på WIS angående signalomvandlaren är väldig liten som ni vet och det verkar inte finnas en sån enhet i EPCn så enkelt att det är kontakten ifråga "signalomvandlaren"? Funderar på om man ska ta och beställa hem ledningsnätet för navigator med UHP så man får se hur hela original kablaget ser ut i verkligheten!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #214
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973

    Projekt Ljuddämpning

    Har gjort ett litet projekt i min bil idag Min hatthylla har legat och vibrerat rätt länge nu när man kör så åkte in på Biltema idag och köpte lite Bitumen papp samt 3 ark 10mm ljuddämpningsmatta. Så när jag kom hem så blev det att riva ur hatthyllan och påbörja detta projekt. Var en simpel operation på ca 15-20 minuter. Tyckte att ljudet blev mycket klarare i bilen och angående vibrationerna så vet jag inte eftersom ska ut och köra till jobbet snart så blir ett till inlägg angående det resultatet!

    Beställde nya tygmattor igår från Speedparts med texten "SAAB" på frammattorna, får dem imorgon misstänker jag eftersom dem skickades idag
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  15. #215
    Hur går det med UHPn?

  16. #216
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Jag ska förbi Biva imorn och boka tid för att få det sista fixat, fick ett mejl från Orio idag så återkommer med resultat angående UHPn
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #217
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Statusen på UHP inkopplingen får ni veta på måndag fick som sagt den sista infon av Orio för ett par dagar sen men ska låta en verkstad sköta inkopplingen av det så återkommer på måndag med resultatet
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  18. #218
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    149
    Medlem#
    8750
    Spännande, hoppas det funkar på måndag då
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  19. #219
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 573
    Medlem#
    9973
    Det gör jag också! Vill gå ut och fixa det där själv men har ingen lust att öppna upp UHP kontaktstycket för att ta reda på vilken kabel som är signal + och vilken som är signal - med tanke på att Biva har gjort ett skit snyggt jobb så vill jag inte komma och förstöra allt deras arbete plus att UHP kontakten är rätt trög att få isär Visserligen så är det bara att titta vilken färg det är på kablarna bakom navigatorn för då vet man vilken som är vilken men som sagt så får vi se om jag fixar det själv eller inte

    Om jag får det att fungera, tycker ni jag ska skriva ihop en guide på detta och se till att den hamnar i FAQ? Jag menar är inte bara jag som vill veta hur man får handsfreen att fungera ihop med navigatorn liksom och det underlättar i framtiden för folk som vill koppla in detta
    Senast redigerat av adam93 den 2014-12-03 klockan 23:55.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  20. #220
    Sugmotor N3roxs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9589
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Det gör jag också! Vill gå ut och fixa det där själv men har ingen lust att öppna upp UHP kontaktstycket för att ta reda på vilken kabel som är signal + och vilken som är signal - med tanke på att Biva har gjort ett skit snyggt jobb så vill jag inte komma och förstöra allt deras arbete plus att UHP kontakten är rätt trög att få isär Visserligen så är det bara att titta vilken färg det är på kablarna bakom navigatorn för då vet man vilken som är vilken men som sagt så får vi se om jag fixar det själv eller inte

    Om jag får det att fungera, tycker ni jag ska skriva ihop en guide på detta och se till att den hamnar i FAQ? Jag menar är inte bara jag som vill veta hur man får handsfreen att fungera ihop med navigatorn liksom och det underlättar i framtiden för folk som vill koppla in detta
    Klart du ska skriva ihop en guide som kan postas i FAQ. Alltid någon som vill göra liknande jobb.
    Bil: SAAB og9-3 '01 Aero - T7 205 Hk - 17" 3-Spoke Double med 215/45-17 SÅLD
    Bil: SAAB og9-3 '99 SE - T5 154 Hk - 17" 3-Spoke Double med Pirelli Cinturato P7 225/45-17 Skrotad
    Projekt: Fälgreparation 17" 3-Spoke Double som smakat på lite för mycket trottoar. Före / Efter (Avslutat)

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Hirsch 2006
    Av turbo9-3 i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 23:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:48
  3. Saab 9,3 1,8t sport sedan 04. köpa?
    Av morfin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 11:13
  4. SAAB 9.3 Sport Sedan 1.9 TiD
    Av Ozgur i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •