Sidan 3 av 46 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 905

Ämne: Projekt Saab 9-3, Sport Sedan, 1.9 TTiD, 2010

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Där ser man!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Projekt SAAB Navigation Del 6

    Tog sig lite tid idag för att montera dit navigationen Det var lite pilligt att få dit GPS antenn kabeln hela vägen men det gick skit bra tills slut! Jag drog den ner under ratten, la den bakom huvöppnaren så det dolde sig bakom plastbiten hela tiden, sedan drog jag den vidare längs med tröskeln så tog bort all plast som var i vägen ända fram till baksätet där jag drog upp längs sidan på sätet och la kabeln bakom den delen av baksätet som sitter fast så den inte syns för det blotta ögat sen upp längs väggen till taket tog mig 45 minuter att få till den snyggt och prydligt! Jag sket i att koppla in kabeln för hastighetssignalen då jag känner inget behov att ha hög och lågnivå för det kan jag justera själv vilket jag redan gör så det är bara onödigt! Nu ska jag bara få den ingift och progrmmerad o klar sen är det bara att tuta och köra

    I satt!


    ...färdig


    Var på Biva idag och beställde en helt ny FM antenn kabel som passar till navigatorn så ska fixa det sen så ska det inte vara några problem
    Senast redigerat av adam93 den 2014-07-19 klockan 19:45.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det går ruskigt bra nu Får navigatorn ingift imorn vilket är super najs! Sen så har jag fått tag på en Turbo X diffusern så nu är det bara att leta efter ändrör, funderar på om det finns eftermarknads ändrör som har ungefär samma fort som turbo x ändrören, vore jäkligt najs såna fall för då kommer man undan billigt iallafall Angående mina planer på diffusern är att fixa till den, den hade en repa så får se hur djup den är, annars lackar jag om den ifall det behövs men såna fall, vilken färg ska den vara i? Svart eller bilens färg?
    Senast redigerat av adam93 den 2014-07-05 klockan 21:04.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Projekt SAAB Navigation Del 7

    Fick navigatorn inprogrammerat av Agehall idag! Tack som till dig, fungerar super Bjussar på en bild på hur det blev Limmade även dit ena knoppen till ventilationsgallret som hade lossnad för jag var lite hårdhänt när jag tog loss gallret^^Är för stark för mitt eget bästa antar jag ;P



    Det som är kvar att göra angående projektet att koppla in navigatorn är att jag ska byta ut FM antenn kabeln så fort jag har listat ut vart den går till och förhoppningsvis så har jag fått rätt FM antenn kabel som jag beställde hos Biva! Sen så behöver jag få tag på en skiva till navigationen! Är inte jätte brådskande men vore najs att ha en
    Senast redigerat av adam93 den 2014-07-19 klockan 19:45.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Fick kabeln idag på Biva, det var inte rätt antenn kabel givetvis, dels den var för tjock och mitten partiet var i rätt heller...så jag tog den antenn kabeln jag fick med, slog sönder det svarta plastskyddet omkring den, tog bort den gamla kabeln som satt på den kontakten! Sedan så tog jag ur radion (lossade bara på skruvarna), klippte bort det antenn kontaktstycke som redan satt i bilen, satte dit den som passar navigatorns uttag, klämde fast kabeln i kontaktstycket så den inte känner för att lossna. Pluggade in antennkabeln i navigatorn, slog på tändning och whips så fungerar radion nu utmärkt! borde ha tänkt på det tidigare då jag slängde 650 :- i sjön vilket jag ångrar rätt mycket...
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Projekt SAAB Navigation Del 8

    Hejsan, tänkte komplettera med en lite utförligare guide på detta för de lite nyare modellerna! OBS!! Jag vet inte hur det fungerar på en SC då jag har gjort detta på en SS. Den 9-3a jag har är en 2010 och lägger även upp lite bilder ifrån WIS så det blir lite matnyttig information även! Jag misstänker att det borde fungera likadant som mig från MY 2008-2012 men inget som jag kan garantera

    Inköpslista:
    Navigator
    GPS antenn hajfena (Köpte min original via laga.se)
    GPS antenn kabel (OBS du ska ha två stycken och dem kostar 650 kr/st hos SAAB. Artikelnumrena till dem är 12768042 Antennkabel Instrumentpanel och 12768041 Antennkabel Hatthylla till Tak, för Sportkombin så gäller följande artikelnr: 12767925 Antennkabel Instrumentpanel,12778762 Hatthylla till Tak

    )
    En SAAB Nav DVD skiva (för att kunna använda navigationen)
    En AM/FM antennkabel. Har inget artikelnummer till just denna men mejla Saab Parts så kommer ni få hjälp.

    Verktyg:
    Plattmejsel
    Torx (Kommer ej ihåg vilken storlek men räcker med ett basic kit)
    Kabelskotång (använde jag till antenn kontaktstycke för att skala och klämma fast antennkabeln)
    21ans ringnyckel
    Tech 2
    En blompinne för att kunna få ner GPS antenn kabeln ner till pedalerna och lite eltejp!


    1. Bänd försiktigt loss ventilations gallret ovanför radioenheten med en plattmejsel.

    Det är det där gallret jag pratar om, det sitter rätt ordentligt men var försiktiga när ni bänder loss det! Man får ta i rätt mycket för att få loss det, jag råkade göra lite märken i plasten på gallret tyvärr! :/




    2. Skruva loss skruvarna som håller radio enheten.

    3. Skilj den gamla radio enheten (är ej måste men underlättar ifall du ska sälja radio enheten vidare)

    4. Öppna huven och titta på stift nr 18 ifall det går en kabel från ABSen in dit.

    5. Om det gör det så slå igen huven, vik undan heltäckningsmattan vid huvöppnaren under A-stolpen.

    6. Skarva er in på stift 11, kontakthuset ni skarvar in er på heter H102-1 (Obs är samma kabel som den i motorrummet på stift 1.



    7. Dra kabeln upp till radio enheten, anslut det bruna kontaktstycket. Den kabeln som ni anslöt till H102-1 ska sitta i stift 5 på det bruna kontaktstycket. Jag lämnade bort detta jobb till en Saab verkstad då jag inte besitter denna kunskap själv! Dem tog ca 1500 kr för hela jobbet men det är helt klart värd det!



    8. Ni behöver inte demontera tak klädseln när ni byter antenn, självklart att det kanske underlättar men är en hel del pök dock! När jag bytte antenn
    så demonterade jag bromsljus kåpan (ni tar försiktigt loss den i hörnen uppe vid rutan så inget clips går sönder) sedan så trycker ni upp taket
    och tar loss plastbiten eller clipset vad ni nu vill kalla det. Det är iallafall en platt beige plastbit, går inte att missa! Sedan så sitter bromsljus kontakterna
    fast med ett clips som ni försiktgt lossar ifrån hållaren. Sedan viker ni ner klädseln försiktigt, kopplar loss eventuella kontakter ni har inkopplat på hajfenan.
    Hajfenan sitter fast med en mutter som har storlek 22 på hylsan/ringnyckeln. Lossa muttern och sen sitter den fast lite men ryck upp den lätt men ändå med ett fast grepp! Var försiktig så ni inte skadar
    lacken eller plåten!

    Vid montering underlättar det ifall en trycker ned hajfenan åt er medans ni sitter i bilen och skruvar fast den! Var nog med att det inte är glipa mellan plåten och hajfenan
    för då kommer det vatten in där! Nu ska ni ha den långa kabeln där artikelnumret slutar på 42. Det är en kort och en lång kabel ni ska ha! Jag tog loss trösklarna, plasten bakom huvöppnaren och lossade B stolpens klädsel där nere, allt eftersom så ta en bit eltejp och tejpa fast kabeln så den inte fastnar i ett clips när ni sätter tillbaks trösklarna. Observera att jag drog den längs med förarsidan hela vägen upp till hatthyllan. För att lossa C-stolpens klädsel så demonterar ni hatthyllan som sitter med 3 clips som ni ser när ni fäller ner baksätet. Sedan tar ni bort "Airbag" skylten/kåpan på c-stolpens klädsel, när ni har gjort detta kommer ni behöva lossa en skruv som kräver en hylsa på storlek 10. Lossa denna sedan är det bara att rycka loss klädseln försiktig så inget clips går sönder. När ni har gjort detta så tar ni kabel nr 2 där artikelnumret slutar på 41 (den korta kabeln) och kopplar ihop den med den kabeln ni just drog. Dra den snyggt och fint upp till GPS antennen där ni kopplar ihop kabeln.

    Starta bilen, sedan startar ni navigatorn och öppnar kartan. Väl där inne så ska det inte stå en liten ruta med texten "GPS" och ett rödstreck. Om det inte gör det så har ni lyckats och följd denna guide till punkt och pricka Om ni kan se den rutan så är det något som är felkopplat eller trasigt!

    10. Sen så behöver du en ny AM/FM antennkabel för själva radion. Åk till närmaste SAAB verkstaden och beställ en där. (Jag fick fel antennkabel men jag fick med en som passade navigatorn när jag köpte navigatorn, så jag satte fast den kontakten på den befintliga antennkabeln som satt redan i bilen och på så sätt så slapp jag dra en ny antennkabel!) Dra den nya antenn kabeln på passagerarsidan då du ska koppla in dig på antennförstärkaren
    som sitter bakom C-stolpens klädsel på högersidan. Detta innebär att du gör som du gjorde GPS kabeln förutom att du måste demontera handsfacket.



    11. När jag kopplade in min navigations enhet så behövde jag inte byta några kontaktstycken, alla kontakter var bara att trycka dit utan några som helst konstigheter!

    12.Gift in den nya enheten och lägg de funktioner ni har, som tex telefon!

    Såhär kommer ert slutresultat bli!





    Sådär nu ska ni ha en fungerande navigation
    Senast redigerat av adam93 den 2014-10-15 klockan 16:36.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Härligt, starkt marscherat.

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Tackar
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Ett litet tips såhär i efterhand (hjälper inte dig men hjälper andra): Använd ALDRIG skruvmejslar för att demontera plastdetaljer, köp istället billiga monteringsjärn av plast:

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...i-plast-19513/

    Jag har Biltemas två satser och blir lika glad varje gång jag använder dem. Snabbare, smidigare och framförallt inga fula märken.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Det var ett skit bra tips!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  11. #51
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det fanns tidigare en grym video guide fån Hirsch på YouTube på hur man tog loss dessa fläktgaller. Man ska här använda en smal platt skruvmejsel in i hålen som finns mellan gallren & lyfta hakarna. För att sedan "bryta" ut modulen med demonteringsjärn i plast, som ovan. Jag har gjort så några ggr & det är riktigt trixigt.

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag tryckte in en plattmejsel mellan mellan gallret o instrumentpanelen, fick något fult märke på gallret och sen när jag tryckte ut gallret en bit så stoppade jag in händerna och slet ut skiten, satt som fan kan jag väl säga direkt men inget gick ju sönder :P ska köpa ett nytt galler nu för vill inte ha en massa märken, känns bara B i en sån fin bil som SAAB
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det fanns tidigare en grym video guide fån Hirsch på YouTube på hur man tog loss dessa fläktgaller. Man ska här använda en smal platt skruvmejsel in i hålen som finns mellan gallren & lyfta hakarna. För att sedan "bryta" ut modulen med demonteringsjärn i plast, som ovan. Jag har gjort så några ggr & det är riktigt trixigt.
    Var det den här videon du tänkte på?
    https://www.youtube.com/watch?v=eXtCc_ZVInk

  14. #54
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av josie Visa inlägg
    Var det den här videon du tänkte på?
    https://www.youtube.com/watch?v=eXtCc_ZVInk
    Ja, så SU har fått upp den. Gott!

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Projekt Turbo X Ändrör + Diffuser Del 1

    Fick hem Turbo X diffusern idag och den fick sig en ordentlig tvätt och sen använde jag lite plastmedel för att den åter ska få sin forna glans! Jag blev riktigt nöjd med resultatet så det kommer en bild här på senare

    Ni som har bytt diffuser förut, är det svårt? Behöver man något verktyg?

    Mvh
    Adam
    Senast redigerat av adam93 den 2014-07-19 klockan 19:46.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Projekt Turbo X Ändrör + Diffuser Del 2

    Beställde två sprillans nya Turbo X ljuddämpare till en Sport Combi så dem är väl lite för långa men gör inget att jag måste kapa av dem lite eller snarare Uppsala Avgasteknik som får göra det Kan man ta Turbo X ljuddämpare på en diesel motor?
    Senast redigerat av adam93 den 2014-07-19 klockan 19:46.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #57
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Kan man ta Turbo X ljuddämpare på en diesel motor?
    Jadå, inga problem. Jag har ett Hirsch avgassystem till Aero V6 på min TTiD. Inga problem med det.

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Fan va sjyst!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #59
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    TTiD är så tyst vad gäller avgasljud, så den behöver knappt några ljuddämpare. Konrad plockade ju bort båda bakre på sin TTiD.

    http://www.garaget.org/?car=338192

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Haha det är ju galet^^men håller med att den är riktigt tyst o fin
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Sport Sedan 2.0t Hirsch 2006
    Av turbo9-3 i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 23:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:48
  3. Saab 9,3 1,8t sport sedan 04. köpa?
    Av morfin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 11:13
  4. SAAB 9.3 Sport Sedan 1.9 TiD
    Av Ozgur i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •