Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Nån som kör med 225/45-18 på og9-5?

  1. #1

    Nån som kör med 225/45-18 på og9-5?

    Hej,

    Har köpt en uppsättning 8x18" fälgar som jag ska ha på min 9-5 från 2005, men håller på och velar lite vilken däckdimension jag ska ha. Grundtipset är ju naurligtvis 225/40-18 eftersom det ger i princip samma rullomkrets som originaldimension, men jag tycker samtidigt att hjulen jag har nu (225/45-17) ser lite för små ut, jag tycker det är snyggast om hjulen fyller ut hjulhusen ordentligt.

    Således funderar jag om jag skulle köra med 225/45-18 istället, det är ju samma som sitter på ng9-3, radien blir ca 1 cm större och det borde passa snyggt mot hjulhusen. Man kan ju tänka sej bredare däck med 40-profil som ju då blir lite högre men jag vill helst ha max 225 annars tror jag inte dom får plats på bredden i stället.

    Så frågan blir ju då om det är någon som kör med 225/45-18 på sin og9-5 och som har lust att dela med sej av sina erfarenheter, och gärna kanske posta en bild på hur det blev.

    Tack på förhand
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har av misstag haft 225/45-18. Det "fungerade", men tog i, i de bakre hjulhusens yttre kant vid nedfjädring & speciellt vid last. Inget jag kan rekommendera. Hade då original Aero chassie. Ytterligare sänkning gjorde inte skalen bättre.

    En bild.
    http://www.garaget.org/?car=115669&image=1096742

    Med 225/40-18 tar det inte i & ser snyggare ut, ballong däck (45) eller sport däck (40), your choice.

  3. #3
    Ok, tar det i så lätt är det ju inget att fundera på. Och själva däcket är ju snyggare i 40-profil.

    Förhoppningsvis ser hjulen lite större ut för at dom är 18", även fast totala diametern är samma som på mina 17". Det får nog bli 225/40-18 då. Dom är ju dessutom billigare..

    Tack för hjälpen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    ja iom att rullomkretsen är samma, men fälgen större, så blir den optiska effekten att hjulet ser större ut, då den svarta däckskuldran blir mindre.

  5. #5
    Tänkte bara följa upp det här och berätta att jag köpte 225/40-18 däck till slut och det blev klockrent, ser grymt bra ut. Hade inte blivit bra med 45-profil. Konstigt nog är dom nya hjulen ca 1 cm större i diameter än mina gamla i dimension 225/45-17, teoretiskt så borde dom vara i princip lika stora. Hursomhelst blev det perfekt.

    Så tusen tack till Fredrik för att du styrde mej in på den rätta vägen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Så lite så Gott att det blev rätt.

    Jo däck kan skilja mellan tillverkare då de mäter lite olika. Sen kanske dina gamla var slitna & de nya har ju fullt mönsterdjup. Det brukar väl ligga runt 8mm när det är nya, så om man byter vid 2mm så har det ju minskat med 6x2=12mm i diameter.

    Vad blev det för däck?

  7. #7
    Det blev Landsail LS388, för det facila priset av 511 kr/st

    Nu kommer ju strax alla självutnämda däckexperter här förklara att dom är livsfarliga och att jag bara har timmar kvar att leva om jag åker med bilen, men jag har kört med Landsail på ett par andra bilar i några år och dom har funkat hur bra som helst. Jag hade Goodyear Efficientgrip innan på Saaben och jag märker ingen direkt skillnad, dom nya känns ju stadigare och rappare men det beror väl på den lägre profilen.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har haft exakt samma fälgar som Fredrik, men 225/25 på en 9-5 Aero 05 och det tog inte i. Den hade visserligen nivåreglering, det kanske gör skillnad?
    Jag skall sätta på dessa fälgar på min Vector från 2006 så får vi se om det tar i där

  9. #9
    Mina fälgar är 8x18 med ET 38, och med 225/40-18 tar det inte i någonstans, men det är inte många millimeter kvar så det är nog rätt nära gränsen för hur brett det kan vara. Hjulhusen är lite konstigt formgivna, det är rätt mycket plats förutom längst bak där det tar i. Verkar omöjligt att få till riktigt tight passning mellan däck och skärmkant som man kan på nyare Audi tex.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jo jag skulle kunna tänka mig att nivåregleringen gör skillnad. För det var ju vid nedlastning & kompression det tog i med 45. Med 40 var/är de aldrig några problem.

  11. #11
    Jag har nivåreglering på min bil och jag tror inte det hjälper om däck/fälgar ligger för långt ut. Den funkar ju så att om man lastar bilen tungt så den sjunker ner så pumpar den upp sej igen till normalhöjd när man har kört en liten bit. Däremot om man kör i ett gupp i hög fart så fjädrar den ju ner precis som med vanliga stötdämpare och det är ju då som det är farligt om däcken tar i skärmkanten eftersom dom då kan bli skadade.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Lyfter en gammal tråd då jag precis köpt nya däck och det blev 235/45/18 då jag mätte mot befintliga däck. Det ni säger är att det inte kommer funka?
    Kör b8 med sänkfjädrar. Ville ha lite mer utfyllnad i hjulhuset då jag tidigare kört 225/40/18 och det var flera cm mellanrum till godo. 235/45 ger ju 1,5cm "större" hjul runt om och bör ju funka efter mina mätningar. Kan det vara då att mina fälgar har ett perfekt ET för min Saab 9-5:a 2006? Tror det är 8" eller 8,5" bredd på fälgarna.
    Blir väl till att valsa skärmkanterna annars...

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det är ju bara att prova. Det är är skillnad mellan däck beroende på hur tillverkaren mäter. Sen så är det ET, fälgbredd, hjulvinklar. m.m. som också spelar in.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •