Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tvärdöd vector sport.

  1. #1

    Tvärdöd vector sport.

    Hej på er.
    Till att börja med, vilket forum, vilken kunskap.

    Bil: 9-5 vector sport combi -04. 2,3T 220hk. Under 30k men över 29k ;-) Har tidigare gått bra. Ägt bilen sen 15k mil. Ca 2 år.

    Fel: Tänder inte. Ej provat startgas ännu.

    Resume: Gick ej att starta efter ett stopp på en mack, bytte bränslepump och bilen gick igång. Åkte ca 5-10 min och gick in i en butik med bilen på tomgång utanför, kom ut och bilen hade dött. Gick ej att starta, möjligen tände den till men ville inte starta. Bytte stift och bilen gick igång. Kom ca 2 mil men bilen gick sämre och sämre orkeslös och spikade för att slutligen dö i en korsning. Sedan dess död. Har EJ gått i limphome.

    Jag har en ny tändkassett, ny vevaxelgivare, ny pump, nytt filter.
    Tändkassetten är förvisso av tveksam kinesiskt fabrikat ska prova en trasig men fungerande kassett imorgon.
    Jag har bränsletryck framme vid spridarna om man trycker på ventilen på fuel railen.

    Även om LMM har gett upp borde den tända eller och gå i limphome? Spjällhus?! Om det ger upp, hur / vad ger det för symptom? Har mätt upp nuvarande v.a.givare till 890 ohm vilket skall stämna enl andra på forumet.

    Har kollat felkoder med en enkel OBD läsare (typ biltema läsare) och den har gjort jobbet tidigare när/ innan jag bytte DI. Har inte fått några felkoder.

    Ska imorgon när midsommarölen försvunnit ur kroppen prova att spraya startgas i snurran för att utesluta tändnings fel samt prova en annan tändkassett, efter det kliar jag mig i det obefintliga håret och ställer mitt hopp till er.

    Trevlig midsommar på er.
    Robban

  2. #2
    Hej. Trasig / tvivelaktig tändkassett beordrar bränsleavstängning. Alltså spridarna öppnar ej. Kolla gamla pumpen om kolen var slut. Enkelt att bryta upp pumpen och kolla. Avbitare duger.
    Prova med ok kassett.

    Mvh
    loca

  3. #3
    Är bilen helt original?

    Finns bränsle?

    OK startbatteri?

    Bytt bränslefilter?

    Var den nya bränslepumpen ny eller beg?

  4. #4
    Hej Lars -Ove
    Dessvärre är den gamla pumpen kasserad och ej längre tillgänglig. Men du menar att min "nya" kina kassett kan ha "stängt ner" systemet på något vis och fortfarande efter pumpbyte spöka?!? Är inte hundra men tror att stiften var våta efter ett antal startförsök. Ska som sagt lägga x antal timmar imorgon på felsökning och åtgärd. Återkommer med info.

  5. #5
    @turbo4ever
    Org bil, fulltank, nytt batteri saab org, nytt brl filter fint märke, NY pump från BDS.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av Robert Carlsson Visa inlägg
    "nya" kina kassett
    Två saker du ALDRIG någonsin ska göra på en SAAB:

    1) Köra med annat än rätt NGK-stift
    2) Använda annat än korrekt (svart resp röd) orginal tändkasset.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Två saker du ALDRIG någonsin ska göra på en SAAB:

    1) Köra med annat än rätt NGK-stift
    2) Använda annat än korrekt (svart resp röd) orginal tändkasset.
    Precis. Det finns fall där Kina-kassetter har släckt mer på det beskrivna sättet. Oavsett om detta är felet nu bör den omgående bytas till originalkassett (ny eller begagnad) eftersom piratkassetterna kan ge följdskador.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8

  9. #9
    Jag uttryckte mig nog lite dumt igår, min fina kinesiska tändkassett är även den från BDS, vad jag menade var att den är inte köpt på SAAB. Och självklart används rätt NGK-stift.
    Men ska som sagt ut nu och prova lite.

  10. #10
    Rättelse och avslut, tändkassetten kommer från Proparts och är defekt..
    Var ut nu och satte i en original defekt men fungerande kassett och bilen hoppade igång. Så det blir till att inskaffa en ny, riktig, tändkassett.
    Men inget ont som inte har något gott med sig. Har passat på att byta ett antal vacumslangar och backventiler, rengjort spjällhus med ny packning, bytt olja och filter + alla andra nya delar så man kan nog kalla bilen nyservad. :-)
    Tack för eran tid..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Ja, jag vet inte men min svarta sk "Piratkasset" från skruvat fungerar klockrent fortfarande efter 3000+ mil.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Mange Visa inlägg
    Ja, jag vet inte men min svarta sk "Piratkasset" från skruvat fungerar klockrent fortfarande efter 3000+ mil.
    Du är modig.

    Det stora problemet med Kina-kassetter är att man inte vet om knackningsdetekteringen fungerar som den ska, och gör den inte det är risken att man kör sönder motorn. Speciellt som systemet såvitt jag vet aldrig har beskrivits i detalj av Saab (mer än att DrBoost har sagt att tändkassetterna är elektriskt inkompatibla mellan T5 och T7), och att det därför i praktiken är omöjligt att göra ett definitivt test.

    Det andra problemet är tändpulserna i sig, om den håller rätt kurvform och tändspänning i alla belastningsfall.

    De som jag hört som mätt på piratkassetter har inte hittat någon de skulle våga köra i sin egen bil, det räcker för mig. En kompis kompis köpte en Biltema T5 för något år sedan, och denna bekräftade ytterligare bilden (motorn gick direkt dåligt med den).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Ja hej och hå.. Får möjligen backa från min "hyllning" av Tk från skruvat elr kanske de inte ska hålla längre än så, igår så blinkade motorlampan till en gång. läste felkoder idag men ingen fanns lagrad, efter lite sökning här på forumet så verkar det kunna bero på misständning. är det månne min Tk som börjar ge upp..?

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 Vector Sport 2,3t Automat?
    Av Errka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30
  2. Sport Chassi 9-5 Vector ???
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 08:57
  3. pris saab 93 03 sport vector???
    Av greed i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •