Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lättare styrservo till 9-5 -08?

  1. #1

    Lättare styrservo till 9-5 -08?

    Har en undran;
    Går det via mjukvaran att ge bättre servofunktion på styrservon så att styrningen går lättare?
    Bilen det gäller är en 9-5 2.0 biopower 2008.
    Artros i axel och leder är orsaken, behöver inga underverk men lite bättre servofunktion vore önskvärt, byta torsionsaxel och liknande manövrar är inte möjliga alternativ direkt. Vet att de äldre styrdes ju helt via mekanisk påverkan från torsionsaxeln, men jag undrade mest om det finns någon funktion via mjukvaran. Blev fundersam om denna går att påverka om den har den här funktionen att styrningen går trögare vid högre farter.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Servon är inget som styrs via mjukvaran tyvärr den är helt hydralisk och drivs med pump via motorn.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Det var synd, trodde det fanns viss mjukvarustyrning på en -08, men tack ändå

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Smalare däck gör en hel del, vad har du för dimension på däcken idag?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Tyvärr kräver det ingrepp i styrväxelns servoventil. En styvare momentstav till servoventilen borde göra susen. Ev. kompletterat med lite filande i pumpens flödesregulator. Helt klart något för den som gillar praktisk ventilogi.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Detta är en modifikation som görs på handikappanpassade bilar! Tag kontakt med någon lämplig firma så kan de säkerligen hjälpa dig med det!
    Jag har ju haft en og900 som var handikappanpassad och den servon var det lättaste jag någonsin känt. Trots 16"are med breda däck kunde man utan problem snurra ratten stillastående med lillfingret...
    Här har vi en firma i min närhet:
    http://www.bilanpassning.com/index.p...ttad-styrservo

  7. #7
    Tack för alla tips, ska undersöka vidare. Är rädd för att ekonomin kommer sätta stopp för mina ideer, men tack ändå.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Kolla med försäkringskassan? De kanske kan hjälpa till med kostnaden för anpassningen?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Det verkar som en ökning av diametern på strypningen i pumpens flödesregulator räcker för att få en lättare styrning.
    Se:
    http://www.chevytalk.org/fusionbb/sh...8eb6710489f59/

    Det är antagligen bara ett tiondels millimetern strypningens diameter behöver ökas. Hur känslan i styrningen påverkas av att endast öka flödet har jag ingen aning om. Som sagt, jag har inte gjort dessa modifieringar själv på någon bil. Baserat på mina kunskaper i hydraulik verkar tillvägagångssättet rätt. M.a.o., på egen risk.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Konsum Visa inlägg
    Tack för alla tips, ska undersöka vidare. Är rädd för att ekonomin kommer sätta stopp för mina ideer, men tack ändå.
    Jag har just gjort övningen åt andra hållet, så jag har en handikappanpassad styrväxel för en 9000 (som mycket riktigt hade lillfingerservo). Handikappsanpassningen görs normalt genom att svarva ner lite på pijongaxeln, så rätt sätt att göra det är att leta upp är en styrväxel från en handikappanpassad bil. Uppgifter om handikappanpassning syns tyvärr inte på bilregistrets hemsida, men står i regbeviset, vilket i mitt fall var handgas/handbroms. Det verkar som det finns någon ändring 2006, men jag kan inte utläsa om äldre passar, men jag ser inget uppenbar orsak varför det inte skulle passa. Styrväxeln är inte alltför blodig att byta.

    Jag har en misstanke att tryckhöjning riskerar att trycka sönder packningar om man ska få någon väsentlig ändring.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Långmilare. I mina papper står det att 9-5 till modellår 2006 fick följande ändring.

    Framvagn: Styrservoventilen är omslipad och ihop med en något styvare torsionstav får man lite högre rattkrafter samt bättre feed back och styrprecision.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Lättare trim 9-5 2.0t -04
    Av roberte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 21:41
  2. Byte av materledning till styrservo. 9-5:a 00-
    Av segfault i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 12:41
  3. Olja till styrservo?
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 22:53
  4. Byte rör till styrservo
    Av Frippe i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •