Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Köpråd 9-3 SC 04-08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Köpråd 9-3 SC 04-08

    Hej,


    Jag funderar på att skaffa mig en saab igen, och är nu inne på 9-3orna. Jag vill veta allt ni vet om dessa bilar, vad ska jag kolla efter och vad jag inte ska köpa.


    Hur är automatlådan i dem? hållbar? när blev de 6växlade? är den rapp eller uppfattas den som slö? Kickdown = bottvarv = ingen kraft?
    Rost? Isåfall vart?
    Bromsar, bussningar, kräningshämmare, stötdämpare, fjädrar, avgassystem, turbo, motor, AC.. svaga punkter?

    Är det kamREM eller kamKEDJA? vid vilka miltal byts den/hen?
    Vilka miltal skall div motorer servas?
    Några viktiga miltal som tex. kamrem/kedja byts?

    Vad är skillnaden på Lineair och vector i korthet? Finns det aero paket fast med mindre motor? (skatt, försäkrings tänk)

    Vad är skillnaden på 2.0t och 2.0T? köper jag en 2.0t tänkte jag steg 1 chippa den, men T får ändå fler hk, så är det en annan turbo eller liknande i den?


    Någon aero eller större än 2.0T skall jag inte köpa då detta inte blir ekonomiskt försvarbart då jag använder privatbil i tjänsten.



    Jag har en budget runt 60k hyffsat flexibel, kombi är att föredra så lägg gärna svar om rost osv efter kombins svaga punkter..


    Mvh
    Jonas
    Senast redigerat av Jonas_ den 2014-06-19 klockan 19:44.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    malmköping
    Inlägg
    15
    tja några svar kan jag nog ge dig
    först det är kamkedja på
    1,8t och 2,0t
    biopower kom 07 eller 08 tror det va 08 men ej säker

    1,8t har 150hk bf95 och 175 på e85
    2,0t 175hk bf95 200hk e85
    2,0T 209 hk turbon har jag ingen aning om men kan ju va så att det är en td04-14t samma som sitter i 2,0t aero 03-06 (kamkedja)

    men steg 1 till 1,8t och 2,0t är det samma 220 hk 340nm (samma motor skiljer bara i program vara)
    sen vad man får i 2,0T vet jag ej

    har sj en 2,0t biopower tycker han är helt okej i orginal utförande upplever inte att den är trött (va ett tag sen den va orginal)

    rost ja brukar börja skärmarna bak...lack släpp fram skärmar..
    har nyss bytat bussningarna på min alla va typ slut (20000 mil)

    det du ska titta extra på är fjädrarna fram dom brukar gå av pga rost..
    servis är 1500 mil om man kör e85 eller 3000 mil på bf enligt boken då
    kedjan tror jag inte där är någon intervall på byta när den börjar skramla typ...

    något som kompisar har råkat utför det är att balans kedja/dreven blir slitna och kuggar eller att slädarna blir dåliga har inte vatt med om det sj...
    motorn har jag inte hört något om förutom dåliga turbosar och vissa äter magnetventiler... sen beror ju mycke på hur den är sköt osv

    från 08- så kan man få tag på aero utrustade 2,0t biopower modeller så dom finns

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 SC.
    Av occe i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 13:28
  2. Köpråd ng 9-5
    Av JSN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 01:13
  3. Köpråd 9-3 2,0t -98
    Av greko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •