Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bilen är stendöd! 9000 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Bilen är stendöd! 9000 -97

    Har fått problem med min Saab 9000 2.0T aut. -97. Den är stendöd! Skulle åka iväg här om dagen precis som vanligt…

    Bilen var öppen, jag glömde bort startspärren så jag låste/öppnade inte med fjärren som man måste för att inte startspärren ska träda i funktion, när bilen stått olåst mer än 1 minut. Alltså satte i nyckeln och vred om, bilen tände till 2 sek och stannade direkt precis som den ska göra när startspärren slår till. Kom ihåg vad jag glömt, låste/öppnade och startade igen…. Trodde jag! Bilen är helt död sen dess! Man får känslan av att Startspärren inte ”släpper”. Jag började läsa här på forumet efter en stund och efter det var jag inne på om bensinpumpen gått sönder? Men då borde den tänt till några sekunder innan soppan tog slut framtill spridarna. När man slår på tändningen och kör på startmotorn så hör man att pumpen går. Om man lägger fingrarna på pumpens lock så känner man att bensinen pumpar genom slangarna, det hörs också. Då tycker jag att den andra teorin om bensinpumpsreläet och trasig säkring nr 14 – säkringen är kollad – faller eftersom det uppenbarligen går ström till pumpen.

    Nu har jag inga andra teorier kvar mer än att tändningen inte fungerar och det kan kanske ha med Startspärren att göra, jag vet inte? Jag vet inte heller hur jag ska kolla det? Man kan kanske köra med lite startgas bara för att se om den tänder?

    Jag har iofs också Torque Pro men jag fick inte igång den i min mobil (pga ngt tjall med Bluetooth) men får man det så kankse det kan komma någon felkod, men det blir väl ingen felkod om startspärren ligger på?
    Jag har också bytt Styrdon/boxen och kollat med en extrabox från en 97:a 200hk. Men den tror jag också kan ha en startspärr i sig för bilen är lika död med den. Iofs borde den inte agera som min orginalbox?

    Som ni förstår så behöver jag ett bra tips på vad jag ska göra och vad jag ska leta efter för fel.
    Senast redigerat av Charpen den 2014-06-19 klockan 12:25. Anledning: stavfel

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Mig veterligen så skall inte soppapumpen gå om startspärren är aktiverad, jag hade bytt DI kasetten först av allt!
    Att testa en annan box med startspärr från en 97:a går inte om du inte gifter in den med Tech2 först.
    Senast redigerat av 9000cse95 den 2014-06-19 klockan 13:06.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Tryckt mer än 5ggr på fjärren???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Går den sönder bara så där? Att den funkar i två sekunder och sedan är död? vad är det som styr att den ska få en signal? De tlåter logiskt att pumpen inte ska gå om startspärren slagit till. jag trodde inte 9000 var lika känslig för "giftermål" som T7 bilar, men då vet jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    ne jdet tror jag inte att jag gjort. Menar du stäng/öppna stäng öppna osv 5 ggr? Det har jag inte gjort.
    Senast redigerat av Charpen den 2014-06-19 klockan 13:58.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Att testa en annan box med startspärr från en 97:a går inte om du inte gifter in den med Tech2 först.
    Byta till en box utan VSS går väl utmärkt på en 9000 utan att använda Tech2, eller?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Som det verkar nu så är Startspärren aktiverad och den måste du hur som få att släppa. Testa med annan di kasset funkar inte det så kan det vara samma problem min syrra hade. Någon av komponenterna till larmet var trasigt så tänkte chansar så lämna styrboxen till Maptun och dom tog bort startspärren och bilen hoppa igång direkt.. lycka till

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Dubbelblinkar larmdioden? Isf är Immo aktivt.

    En box utan VSS startar alltid oavsett om larmet är armerat eller inte, eller ja, så länge inget annat är trasigt då.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag är lite osäker på om larmdioden dubbelblinkar, är inte vid bilen nu får kolla när jag kommer hem.

    OK jag kan försöka låna en box utan VSS och kolla. Sitter det VSS i alal 9000 94-98? Eller är det mer random? mellan bilarna?

    En annan sak hur och vad påverkar startspärren? Motorn snurrar till två/tre sek innan den stängs av. Är det det elektroniskt den styr. Om det är bensinen så borde den kunna gå allt mellan två till fem sex sek tycker man?

    Vad tog Maptune för att ta bort VSS i boxen?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Charpen Visa inlägg

    ne jdet tror jag inte att jag gjort. Menar du stäng/öppna stäng öppna osv 5 ggr? Det har jag inte gjort.
    Prova det först, ibland måste man synka in VSS igen på detta sättet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Prova det först, ibland måste man synka in VSS igen på detta sättet.
    Jag ska göra det i em, tackar för tipset.
    Men du menar att man bara Stänger & öppnar 5-6ggr direkt efter varandra?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ja.

    Titta först hur dioden blinkar före och efter det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    94-95 har inte VSS. 96-98 har VSS. Alltså kan man ta ett styrdon från en -94 eller -95a.

    På en VSS-bil så går alltid startmotorn. Den blockeras inte utan det är bränslet som stängs av. Slutar din startmotor snurra så är det nog snarare antingen fel på själva startmotorn eller något elektriskt fel. Kanske tändningslåset, det är inte helt ovanligt att det strular på 9000. Kan kräva lite finlir med hur mycket man vrider nyckeln för att hitta bra lägen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det är samma före och efter. Har kört "5 klicksmetoden" ett par gånger nu men den startar inte. Larmdioden kommer till dubbelblinkning efter ca 1 min - som den ska - båda gångerna jag provat 5 klick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    94-95 har inte VSS. 96-98 har VSS. Alltså kan man ta ett styrdon från en -94 eller -95a.

    På en VSS-bil så går alltid startmotorn. Den blockeras inte utan det är bränslet som stängs av. Slutar din startmotor snurra så är det nog snarare antingen fel på själva startmotorn eller något elektriskt fel. Kanske tändningslåset, det är inte helt ovanligt att det strular på 9000. Kan kräva lite finlir med hur mycket man vrider nyckeln för att hitta bra lägen.

    Mvh
    Startmotorn går som den ska. Provade besinpumpen igen med och utan säkring nr 14 i. Den går och låter lite i bensinledningarna så både den och svarta reläet till dito borde vara ok.
    Kanske ska försöka kolla på tändsidan och tändlåset. Vad brukar bli fel i tändlåset?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Diverse grejer som lägger av. Låset fjädrar inte tillbaka eller lägger inte ut spänning på rätt stift i rätt lägen.

    Går startmotorn kan du nog utesluta tändningslåset. Vet du om pumpen är bytt nyss? Kan ju vara en brusten bränsleslang i armaturen om nån har bytt och inte använt rätt grejer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej. pumpen verkar inte bytt på ett bra tag, det låg lite skit uppe runt slang/elanslutningarna som jag tog med dammsugaren så det är hyfsat rent ovanpå pumpen. Man ser att någon har varit där och vridit runt i plasten men det är länge sedan som sagt var. Bilen har precis slagti övertill 19.000 mil kan nämnas i sammanhanget och allt annat funkar.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Har du testa med annan tändkasset? kan även vara vevaxelgivare. dom tar 500 kr på maptun för att fixa startspärr. Har du testa att nolla boxen att ta bort strömmen ett tag?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag har inte testat med annan tändkasett (har ingen xtra) Boxen har varit strömlös över natten natten när jag laddade batteriet, så den borde vara nollställd. tack för tipset med Maptune. Du känner inte till ngn i Sthlms-området som kan ta bort startspärren?

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    För många år sedan gick min DI-kassett sönder när jag bara var upp till lägenheten en kort stund.

    Ingen granne som har en Saab som du kan låna DI av, bara för att prova?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Du får lägga in under efterlysning om någon kan ta bort startspärr
    En då jag ej känner någon. DU får skicka boxen i värsta fall men pröva en tändkasset först och kolla även varvräknaren om den rör sig när du kör på starten.om den inte rör sig kan det vara vevaxelgivare.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nej jag har ingen bra granne. Känner inte till någon entusiast heller i närheten av Sollentuna. Får lägga ut en fråga på Forumet...

Liknande ämnen

  1. Bilen är stendöd - behöver snabb hjälp. *LÖST*
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 00:43
  2. Bilen stendöd.....
    Av Syltarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 01:33
  3. Bilen stendöd (9-5:a)
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •