Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vibrationer i framvagn OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095

    Vibrationer i framvagn OG9-5

    SAAB 9-5 2,3t SC BP Vector 2007, Automat, 18500 mil..

    Har haft bilen i 11 månader nu, och jag har en vibration i framvagnen som jag inte vet var jag ska börja! Har haft detta mer eller mindre hela tiden, tänker olika mycket på det bara. Har läst och sökt på forum av alla möjliga bilmärken, och börjar väl känna att drivknut/drivaxel kan vara trolig orsak. Men vilken?

    Jag känner vibrationerna vid acceleration, och så fort jag släpper gasen avtar de helt eller mycket stort..
    Vibrationerna känns främst när det är belastning på drivaxel, dvs acceleration, motlut osv..
    De känns väldigt väl (enligt mig!) vid HÖGERsväng i kombination med gas..

    Däck och fälgar är kontrollerade, och därmed uteslutna just nu!
    Känns absolut inget vid inbromsning, och har därför heller ingen tanke på bromsarna i dagsläget!

    Själv lutar jag som sagt mot att det är något med drivaxel, men som alternativ har jag hört bakre motorfäste eller bakre subframe-bussningar. Läste något om några länkarmsbussningar, men tyckte inte riktigt de symtomen stämde.

    Om det nu är drivaxel-komponent som är dålig, vilken sida ska jag utgår från till en början? När jag köpte bilen, fanns det kraftiga vibrationer, vilket gjorde att bilhandlaren bytte medbringare/drivknut på höger sida! De kraftiga vibrationerna försvann då, men jag har alltså fortfarande något skräp kvar någonstans!

    Är det vänster sida jag ska titta på, eftersom vibrationerna känns vid högersväng, men inte vänstersväng? Eller är problemet på höger sida, om jag känner det vid högersväng? Kan något bilhandlaren satte dit på höger sida vara dåligt, eller kanske något mer på den sidan som är dåligt?

    Tacksam för alla tips, så jag kan bli av med det här nu!!!
    Senast redigerat av Teufelschlumpf-79 den 2014-06-19 klockan 10:08.
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Jag hade släppt fokus på drivaxlar och fokuserat på att kontrollera ALLA bussningar i framvagnen samt motor och växellådsfäste. Det är sällan själva drivaxeln i sig som orsakar problem
    utan snarare det som den är upphängd i.
    Metodisk felsökning och tålamod är det som gäller.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Momentstaget byttes i vintras, i kombination med växellådsoljebyte.

    Men då får jag väl gå vidare med resten då också...
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Bilen har varit på felsökning på verkstaden idag igen...

    NU har de konstaterat att det är markant glapp i vänster inre drivknut!

    Blir till att jaga lite priser, alternativt se om jag kan hitta en begagnad axel med låga mil att trycka dit..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Teufelschlumpf-79 Visa inlägg
    Bilen har varit på felsökning på verkstaden idag igen...

    NU har de konstaterat att det är markant glapp i vänster inre drivknut!

    Blir till att jaga lite priser, alternativt se om jag kan hitta en begagnad axel med låga mil att trycka dit..
    Stirra dig inte blind på miltalet. Mina drivaxlar har hängt med i nästan 30 000 mil och det är först nu som damaskerna till inre drivknutarna började läcka. Fick tag på två stycken för 1000kr som hade rullat 15000 mil respektive 19 000 mil. Så länge dom ser fräscha ut så är det bara att slå till om priset är rätt. Lågmilat brukar tyvärr vara dyrare och det behöver som sagt inte vara något fel på delar som rullat lite längre.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    vid acceleration och vibrationer är det allt som oftast glapp i innre drivknutar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Har hävdat att det varit fel på bilen (drivknut/axel!) mer eller mindre sedan start - men verkstaden har inte lyssnat på mig och när de felsökt, har de inte hittat några fel någonstans! Men hur kan jag då ha känt det i 11 månader/1500 mil!!

    Ja, nu hoppas jag det hjälper, och att jag får dit en betydligt friskare axel. Fått tag på en hel axel på skroten för en tusing, som de kommer slänga dit på måndag åt mig!
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    It's a common misconception that a wheel misalignment or loose suspension parts can cause a vibration. This is false. Your vehicle’s alignment is the angle at which the wheels hit the road. It's not really possible for these angles to cause a vibration. If the alignment is way out, your tires will wear badly. This tire wear can get bad enough to make a vibration begin to develop, but understand that it's the tire that's causing the vibration at that point, not the alignment.

    Loose suspension parts are another frequent suspect. People sometimes ask me if they have a loose ball joint or some other component causing the vibration they're feeling. The answer is always, "Loose suspension parts can aggravate a vibration, but they are not the cause of the vibration." Remember, vibrations are caused by rotating assembles, not necessarily loose parts. In fact, when a wheel is up to speed it acts like a gyroscope. This means that even with loose suspension parts, at speed, you may not notice the loose parts at all. Vibrations can actually create loose parts, sure, but that misses the point. Vibrations are almost always the result of something spinning that's out of balance. This imbalance is what causes the vibration. I've seen vehicles with very loose suspension parts drive smooth as glass down the road. I've also seen one wheel weight come off a wheel and it felt like the front end was about to fall apart.

    The moral of the story is that you should put loose suspension parts and alignment at the very bottom of the list of things to check when dealing with a highway-speed vibration. They are very rarely, if ever, the cause of such things. Just to be thorough, I’m going to post a video here on how to inspect your suspension.

    Sorry för att det är på engelska men ja orkade inte översätta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Jag skruvar inte själv med bilen, så ursäkta nu då min kanske dumma fråga, med tanke på ovanstående!

    Varför försvinner då vibrationer i samband med att komponenter i inre drivknut byts ut, om det nu inte är det som är problemet?

    Bilen är hjulinställd förra sommaren, samma problem sommar- som vinterdäck. Verkstaden ska också känt igenom alla bussningar mm i framvagn, och de hade inte en enda tveksamhet, utan var säkra på att det är vänstra inre drivknut som är problemet! Nu vet jag ju inte om det hjälper för mina nuvarande problem, men det var även vibrationer - betydligt kraftigare sådana - när jag provkörde bilen hos handlaren inför inköp. De bytte höger inre drivknut - de vibrationerna försvann!

    Huruvida det hjälper att ge sig på vänster drivaxel vet jag nästa vecka. Hjälper det inte, så får jag fortsätta byta delar (och ge verkstaden en rejäl utskällning!)...
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Då har jag fått tillbaka bilen från verkstaden, inte märkesverkstaden dock, utan jag valde KM Bildemontering i Värnamo som nyligen börjat med verkstad också! Kanonservice måste jag säga!!
    De bytte hela drivaxeln på vänstersida, och det visade sig att hela inre knuten hade gått torrt, trots hel damask! Så nu sitter det en begagnad axel på plats, och på den korta sträckan från KM till jobbet, kände jag endast vägens ojämnheter (eftersom bilen har hårdare dämpare och sänkt, så det kändes helt ok!!). Vilken skillnad, men den faktiska utvärderingen kan jag inte göra förrän jag kört några mil till tror jag - men detta problemet verkar klart löst..

    Känns riktigt bra, att jag faktiskt hade rätt, även om jag inte kan meka själv - men jag kände uppenbarligen att det var något fel på bilen - något som inte märkesverkstaden kunde känna förrän nästan ett år efter mig! När man tittade ner i den gamla medbringaren, var det precis som det lilla fett som fanns kvar, gått varmt och bränt fast på innerväggarna!

    Klart ett steg i rätt riktning, att få ordning på pärlan!
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  11. #11
    Kostnad för kalaset?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Begagnad drivaxel kostade 1000 kr, sen kostade nog ca 600-1000 kr för själva bytet!
    De gjorde lite annat också, t ex bytte bärarmarna bak, handbromsvajrar/backar mm, så därför kan jag inte säga exakt. Betalade 4200 kr för hela kalaset, inkl begagnade delar! Hade jag köpt ny drivknut på SAAB-verkstaden, hade bara knuten kostat nästan 4000 kr!
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •