Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hitta felet ?? :( Saab 9-5 biopower går ojämnt och hackar vid körning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hitta felet ?? :( Saab 9-5 biopower går ojämnt och hackar vid körning

    tjena, är ny på forumet. Blir inte klok på min saab Är en saab 9-5 biopower 2.0t 2006.
    Bilen har börjat gå ojämnt (inte hela tiden), dessutom liksom hackar den till ibland när man kör. Har testat att byta tändkasset samt tändstift utan resultat. Samt kollat alla slangar så inget sitter löst. Felsökt med tech2 utan felkoder.
    Kör bilen enbart på bensin sedan några månader tillbaka.
    Bilen är steg 1 chippad kanske ska tilläggas.

    Nu börjar tålamodet tryta :/ funderar på om det är spridarna som är igensatta?

    Har någon varit med om liknande symtom?

    behöver tips och råd.

    /Jonas
    Senast redigerat av torparkungen den 2014-06-19 klockan 00:34. Anledning: förtydligar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467
    Har du kollat den vita backventilen och dess slangar under plastkåpan som sitter över motorn? Ofta har det ena plaströret gått av där det sitter fast i backventilen.

    Köpt rätt tändstift?

    Provat att köra en tank BF98 bensin? EDIT: Såg just att du kör bensin.

    Du har väl inte xenonkonverterat? Det kan störa dessa bilar.
    Senast redigerat av sOFFe den 2014-06-19 klockan 01:08.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Kolla dom tunna vakuumslangarna som styr avlastningsventilen och bränsletrycket lite noggrannare. (om du följer den tunna slangen från avlastningsventilen bak till torpedväggen så sitter det en magnetventil där, kolla alla slangar som är kopplade till den) Dom kan se hela ut men om dom inte är bytta är dom med stor sannorlikhet torra och spruckna och läcker luft. Prova att dra lite i dom så brukar dom gå av.

    Byt ut allihopa, vanlig 4 mm vakuumslang från mekonomen funkar fint.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har rätt tändstift. Har kollat alla slangar lite hastigt, mest efter lösa/lossnade. Men hittar inget. Bilen är inte xenonkonverterad. Men ska kolla ditt tips lite noggrannare. Det lustiga är ju att den inte hackar hela tiden. Kan gå "ganska" bra en lång stund för att sedan hacka till. Ungefär liknande som soppatorsk. Hm. Märkligt fel. Geniknölarna får jobba rejält :-/

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag har eller snarare haft precis samma fel som du beskriver på min 9-5. Dock verkar mitt ha löst sig med en ny tändkassett. Jag provade även tändstift samt att hälla i "engine fuel flush" i tanken för att rena spridarna. Men det hjälpe ej. Jag har en ganska stor tråd om mitt problem. Men som sagt verkar tändkassetten vara boven i mitt fall.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Blev det bättre med en gång när du bytte tändkassett? När jag bytte och provade så var den precis likadan som innan. Så jag bytte tillbaka till den gamla. Kan det vara så att man måste köra lite med nya tändkassetten? Liksom kalibrera den. Eller ska man bryta strömmen?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335
    Kolla felkoder först. Prova byt tänfkassett igen sen soppapump om du inte har nå felkoder.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av torparkungen Visa inlägg
    Blev det bättre med en gång när du bytte tändkassett? När jag bytte och provade så var den precis likadan som innan. Så jag bytte tillbaka till den gamla. Kan det vara så att man måste köra lite med nya tändkassetten? Liksom kalibrera den. Eller ska man bryta strömmen?
    Att kalibrera den nya kassetten skall inte behövas. Det ska märkas skillnad direkt ifall det är problemet. Dock verkar ditt bero på något annat. Men jag är nyfiken på att försöka få en lösning på ditt problem.

  9. #9
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Vad är rätt stift?
    Har du nya och fräscha stift i?

    Är du helt säker på att den vita backventilen på vevhusventilationen är hel? På my04-> är dom nästan alltid trasiga. Dom spricker och ser ut att sitta ihop, men läcker som såll och ger sådana här symptom.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Vad är rätt stift?
    Har du nya och fräscha stift i?

    Är du helt säker på att den vita backventilen på vevhusventilationen är hel? På my04-> är dom nästan alltid trasiga. Dom spricker och ser ut att sitta ihop, men läcker som såll och ger sådana här symptom.
    Stiften jag har sattes in i samband med vårens service. Bytte då olja, luftfilter samtidigt. Stiften är av märket ngk och modellen slutar på 11. Är dom som rekommenderas. Skall följa era tips nu i veckan. Rapporterar allt efter som.
    Hur vet man att soppapumpen är dålig?
    Då borde väl inte bilen gå alls.
    Var förresten ute och körde med bilen idag, en resa på ca 5 mil. Kände av rycken flera gånger.

    - - - Uppdaterad - - -

    Om soppapumpen är kass borde väl inte bilen gå alls?

  11. #11
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Oftast när pumpen är dålig går inte bilen alls. Det brukar snarare i så fall vara dåligt flöde pga bränslefilter.

Liknande ämnen

  1. 9000 limp home, check engine. verkstan kan ej hitta felet
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 22:19
  2. Hög oljeförbrukning OG9-5 B235E -98
    Av Club_Maccan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •