Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-5 MY98 2,3t Sedan, förstabils projekt!

  1. #1
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

    9-5 MY98 2,3t Sedan, förstabils projekt!

    Tjena!

    William heter jag, 19år gammal och har precis tagit studenten. Blir mycket dötid nu när man inte riktigt har hunnit tänka igenom vad man vill göra med livet och vad som komma skall, samtidigt som man är helt förstörd efter studentveckans bravader så har man iallafall hunnit planerat lite vad som ska hända med bilen.

    Tanken är att börja göra lite småfix med bilen som inte kostar några enorma summor pengar tills man har fixat sig ett jobb.

    Hur som helst så är detta min första bil som har ägts av min far i dryga 15år, har gått med steg 2 chip sen den hamnade i hans händer i stort sett och går än idag hur bra som helst

    Det stora målet med projeket är att hamna någonstans runt 400bhp/550nm~, och förhoppningsvis sker detta lagom till kommande vinterns slut så man kan vara med o åka på banträffarna!

    Listan på vad som ska göras är allt för lång och att posta allt här känns rätt meningslöst då risken finns att någon punkt uteblir, så framstegen får komma som överraskningar!

    Jaja börjar med lite vad som har hänt med bilen sedan jag tog över den och vad som kommer hända inom dom närmsta veckorna!

    Såhär såg den ut när jag tog över den, i stort sett helt original bortsett från 2,5" Ferrita Catback.








    För tillfället ser den ut såhär

    Har enbart gjort lite små saker just på grund av begränsad ekonomi såsom:
    USA-Blinkers
    OZ Hydra 18"
    Xenon Hel + Halv
    LED Överallt, Pos, Inredning u name it.
    Nya fräscha emblem
    1-DIN Stereo
    12" Bas

    Har även köpt rätt mycket prylar som inte har kommit på bilen på grund av tidsbrist, men tänkte försöka få dit allt i sommar!

    Aero kjolar som måste lagas och lackeras
    Toning
    En hel rör till DP, Tryckrör och eventuellt grenrörs bygge om jag lyckas lista ut hur man gör annars får någon mer kunnig ta hand om det.
    Polerad ventilkåpa
    Vakumslangar
    HKS SSQV
    Foliering till instrument panelen
    B202 kammar
    Slitsade och hålborrade skivor bak
    Har säkert glömt något också !

    - - - Uppdaterad - - -

    Började med att beställa hem ett par mätare från Kina, får väl se om dom visar ens i närheten av rätt annars åker dom till returpunkten gav trots allt typ hundring styck för mätarna så ingen stor förlust ifall det skulle vara total katastrof. Tänkte även försöka hinna tona rutorna imorgon samt bygga om höljet till A-Stolpen för att få mätarhållarna att sitta eminent!


  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Idag har jag varit o shoppat lite färg och ett par tvätt artiklar samt gett mig på att tona rutorna, tyvärr tog filmen slut så får ta bakrutan imorgon


  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Blir nog bra! var det lätt med att tona, hur gick du till väga? är sugen själv på tona men har hört att bakrutan är rätt krånglig att få till bra! Sen när du har ekonomi till det så borde du lacka dörrhandtagen till bilens färg
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Blir nog bra! var det lätt med att tona, hur gick du till väga? är sugen själv på tona men har hört att bakrutan är rätt krånglig att få till bra! Sen när du har ekonomi till det så borde du lacka dörrhandtagen till bilens färg
    Det hoppas jag!
    Lättare än jag trodde faktiskt men de är lite små pilligt, tricket är att använda mycket såpa och vatten (blandat i en blomspruta) som du sedan sprutar på både ruta och toning för att få det så lätt arbetat som möjligt. Handtagen kommer nog lackas, tänkte ta lister o hela köret från början men frågan är om det inte blir lite för mycket av det goda

    Kul med lite respons i tråden iallafall!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    För mycket tror jag inte det blir Jag har så på min 9-3a och det är grymt snyggt! Små detaljerna som backspegeslfästet,torkararmarna, dimljussargerna är i svart medans resten av bilen är i Nocturne Blue vilket är en skit snygg blå!! Finns lite bilder på 9-3an i min NG900 projekttråd om du vill kika lite Det är oftast det där extra som gör hela bilen tycker jag personligen

    Jag personligen är mycket för att fixa utseendet på bilen, oftast smådetaljer till stora onödiga saker såsom att byta alla strålkastare och sånt tjafs till nytt och fint för det höjer bilen till nya nivåer En sak som du kan göra som jag gjorde på min NG900 var att byta ut sidoblinkersen som var oranga till vita blir grymt snyggt!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    För mycket tror jag inte det blir Jag har så på min 9-3a och det är grymt snyggt! Små detaljerna som backspegeslfästet,torkararmarna, dimljussargerna är i svart medans resten av bilen är i Nocturne Blue vilket är en skit snygg blå!! Finns lite bilder på 9-3an i min NG900 projekttråd om du vill kika lite Det är oftast det där extra som gör hela bilen tycker jag personligen

    Jag personligen är mycket för att fixa utseendet på bilen, oftast smådetaljer till stora onödiga saker såsom att byta alla strålkastare och sånt tjafs till nytt och fint för det höjer bilen till nya nivåer En sak som du kan göra som jag gjorde på min NG900 var att byta ut sidoblinkersen som var oranga till vita blir grymt snyggt!
    Ska kolla in projeket!

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har inte hänt så mycket senaste veckan, har haft annat för mig samt att jag väntar på delar.
    Menmen har iallafall dragit klart allt ljud och gömt alla kablar, får förhoppningsvis hem lite prylar nu i veckan så man kan sysselsätta sig med något iallafall

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har hunnit med lite grann nu i veckan åtminstone, typ monterat dom "nya" BBS Nebula fälgarna, samt fixat det sista med baslådan + steget. Tänkte ge mig på att laga kjolpaketet och slipa lite nu i helgen ifall det blir någon tid över


    Bonn dragning av kablarna till min baslåda, Mutant MW280-SP med någon Mutant 10" Baselement. Skit grejer förmodligen men fick det gratis så dumt o klaga


    Nya BBS Nebula 18x8 fälgarna, (Ska byta navemblemen har inte blivit av en bara




    Senast redigerat av wille61 den 2014-07-03 klockan 23:03.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Ser najs ut! Fixa till kablarna från baslådan så kommer det se ännu bättre ut
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Ser najs ut! Fixa till kablarna från baslådan så kommer det se ännu bättre ut
    Tackar! Jovars, riktig provisorisk lösning för tillfället. Tanken är att bygga en snyggare och mer anpassad låda för bilen, ville bara få igång grejerna

Liknande ämnen

  1. Spjällhus 9-5 MY98-03 vs MY04-10
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 01:02
  2. Byta istrument 9-5 MY98
    Av saabsport83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 22:10
  3. Asslift 9-5 SC my98-01
    Av Ghost i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 10:04
  4. Förstabils köp, 9000 A50
    Av mazone i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •