Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ACC kyler. Men får ingen vidare värme Saab 9000 -97

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    ACC kyler. Men får ingen vidare värme Saab 9000 -97

    Har bytt acc-panel, rengjort den lilla "fläkten" ( dock inte bytt den), har full kylare osv.

    Inget fel på kylan men nu på kvällen blir det kallare och man behöver lite värme. Ställer man tempen på "HI" kommer det värme dock.

    Några ideer? Någon givare? Det kommer ju värme på "HI" så då borde väl inga spakar och reglage vara låsta under huven?


    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Du måste kaibrera AC. Håll knapparna samtidigt i några sec och släpp.
    auto och <=>. Funkar inte på en gång får du göra om tills de blir bra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Glömde säga: det har jag också gjort. Indikerar inga fel men har inte gjort det upprepade gånger. Skall testa i morgon
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Man kan börja att söka felet i den lilla fläkten(igensatt, damm) som ska suga kupe luft och tala om för den lilla termistot(temp sensor) att de är kallt i kupe och då ska AC panel (temp val i panelen) ändra klaffens läge och värme ska blåsa in.
    Gäller även tvärt om vid behov av kyla, varm sommar dag.
    AC panel är lika ofta trasig och kan ställa till för massor av dumheter men de måste testas (lånas) med en fungerande istället att köpa.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ja nu har jag googlat och förstår att det kan finnas flera felkällor. Har ju bytt ju bytt accpanel och den skulle vara testad och fungerande.

    Var lite jobbigt att få ingång re set/återställning. Fick pröva en.stund innan det satte igång.

    Nåväl: efter detta fungerande värmen! Körde till Ica. Startade bilen efter 15 min och värmen var borta igen. Innan jag börjar riva handsfacket mm tror jag att jag nöjer mig med att byta den lilla "propellern/fläkten". Kan ju vara sensorn som är defekt.

    Tack för råd.

    H-M

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Om du efter kalibrering m.m. fortfarande bara får värme på HI efter är det troligen någon tempgivare som är knas. Antingen innertempgivaren (bilen tror det är varmare än begärd temperatur inne, och då värmer den inte) eller yttertempgivaren (den tror att uteluften är såpass varm att den inte bara behöver sprutas in i kupén utan att värmas).

    Dock är jag ingen fena på 9000, jag vet inte var dessa givare sitter. Om man kan läsa av yttertempen på display i bilen kan du ju alltid börja med att kolla att den visar rätt för att utesluta yttertempgivaren.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Tag ur innertempgivare och blås med tryckluft så att all damm, hår….går bort och testa. Lilla fläkten startar alltid vid start av motor. Jag tror att den går hela tiden och kan kollas med ögon. Det finns knappt ngn elektronik i den utom den lilla termistor närmast kupe.
    Finns en givare vid kofångare men de vet jag inte om den har med klimat i bilen att göra eller enbart temp i sidpanel.
    Om man köper på B-tema kylspray kan man påverka termistor och då ska den blåsa varmt.
    Som du sagt finns flera saker som ska lira ihop för att AC fyller sin funktion.
    Mekaniskt klaff reglage är mkt bättre än den ACC som du och jag har..
    Man kan ha on/off knapp att sätta igång kompressor och reglage för att styra klaffen(mekaniskt) mot värme/kyla/blandat.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Som sagt; tack för goda råd. Var ute och körde i natt och det var bara 5-6 grader ute. Värmen kom och allt verkade fungera. Får hoppas att kaliberingarna hjälpte. Har ändå känslan av att något är på gång. Man får avvakta och se. Utegivaren verkar ge rätt temperatur. Är nog innergivaren isf. Blåser rent och kanske byter till en bättre beg.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. saab 9000 ingen värme
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 17:51
  2. Får ingen värme i saab 9000
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 23:56
  3. ingen värme i en saab 9000 -96a
    Av Mårtensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •