Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-3 går orent samt läcker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Saab 9-3 går orent samt läcker

    Hej!

    Min Saab 9-3 Aero -02 har helt plötsligt börjat bete sig väldigt konstigt. Bilen har börjat hacka/gunga när man håller jämn gas. Bilen går jättefint när man accelererar men när man håller jämn gas och laddtrycket ligger på -0,5 ungefär så hackar bilen, nästan gungar och laddtrycksmätaren börjar o fladdra. Gasar jag till då så slutar det. Det känns även som att den hackar/gungar när jag släpper upp kopplingen också fast inte lika allvarligt. Den känns "hård" i växlingarna liksom. Vad jag kan läsa mig fram till kan det vara allt möjligt så som spjällhus, tändkasset, dåliga tändstift osv. Tändstiften är nya, NGK bcpr7es-11 och luftfiltret likaså. Var börjar jag att felsöka? Är det skadligt för bilen att köra såhär? Behöver bilen varje dag och gissar att detta kommer att ta ett tag att lösa.

    Bilen läcker även från ett ställe. Bilder säger mest:



    Antar att det är någon packning som håller på att ge upp?

    Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

    Tack på förhand

    Mvh
    Senast redigerat av Jäder den 2014-06-17 klockan 00:04.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Du har, som nästan alla andra, en läckande ventilkåpspackning. Det är en riktigt svag punkt på B2x4/5-motorerna om du frågar mig. Jag tycker nästan alla SAABar man tittar på som har ett par år på nacken läcker lite just där och det är inget jag skulle oroa mig för.

    Varför bilen går dåligt i övrigt har jag ingen input på.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Du har, som nästan alla andra, en läckande ventilkåpspackning. Det är en riktigt svag punkt på B2x4/5-motorerna om du frågar mig. Jag tycker nästan alla SAABar man tittar på som har ett par år på nacken läcker lite just där och det är inget jag skulle oroa mig för.

    Varför bilen går dåligt i övrigt har jag ingen input på.
    Går det att byta den packningen själv? Även om det inte är någon fara så försvårar det nog för en eventuell försäljning. Det läcker rätt mycket därifrån, ser man underifrån så är det rätt vått.

    Värt att tillägga är att bilen är steg 2 chippad av förra ägaren på trollspeed angående att den går som den gör. Den har dock gått bra innan.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ja, det är bara att lyfta av ventilkåpan, ta bort den gamla packningen och lägga dit en ny. Sedan har jag för mig att det ska vara lite silikon av rätt sort på vissa ställen också, men jag kommer inte ihåg detaljerna. Hela jobbet är väldigt okomplicerat så länge man inte klantar sig totalt.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Oljeläckaget
    Det skall sitta en fördelare där på äldre motorer istället sitter en plugg.
    Bes gillar ej oljeläckage

    Tillfällig lagning om det bra läcker vid pluggen.
    Få rent med t.ex. bromsrengöringsspray,sedan rugga upp ytan lite runt plugg/gods.
    bromsrengöringsspray igen sedan lägg på lämplig mängd packnings silikon.

    Proffsigt
    Köp en packning(den gamla kan vara ok) skruva bort ventilkåpan.
    Lägg ut den nya packningen på plant underlag för att den skall inta skall kinka senare(överkurs)
    Knacka med en gummiklubba om den sitter.
    Se nu till att inte tappa ner något i motorn!
    Över pluggen så har du en typ hållare/båge som sitter med 2 torx med pigg i fixa bitsen med hål innan du börjar(storlek ?)
    När du fått bort pluggen så rengör allt och stryk packnings silikon(enligt produktens anvisningar) runt pluggen (härda)och montera tillbaka hållaren.

    Passa även på att kolla de 2 J rören i kåpan (hör till vevhusvent)trä på en slang och blås med tryckluft.
    Dessa får ej vara täta.

    Montera sedan nya ventilkåpspackningen och dra enligt anvisningarna.
    Du kan behöva fästa packningen med små duttar silikon om den inte vill ligga på plats vid montering.

    För storlek på verktyg moment m.m sök i forumet

    Mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Besiktningen har inte sagt ett dugg om mitt läckage senaste 5 åren iaf. Mitt är konstant lätt fuktigt, men knappast så att det rinner. Dock ser det betydligt värre ut än för TS.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Grymma tips jag får! Uppskattas verkligen. Men just nu känns det som att det viktigaste är att få bilen att gå bra igen. Jag funderar på om det kan vara tändkasseten som börjar bli dålig. Hittade en begagnad på blocket som jag kan få köpa för 600:- och är i närheten.

    Ägaren till den verkar inte ha stenkoll men den har suttit på hans 9-5 -00a som motorn skurit på eller nåt. Han hävdar att den är hel och fin. Ska man slå till? Hur är det nu, man får inte vända på tändkasseten va? Eller får den inte vinklas alls?

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5_9_3_Tandkasset_54488673.htm?ca=15&w=2

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Du kan vända på tändkassetten utan problem, låt den bara vara i rättvänt läge en bra stund innan du startar, så att oljan rinner till rätt ände igen.

    Dock ska man komma ihåg att det är omöjligt att veta om en begagnad tändkassett är ok eller inte, så det är alltid riskabelt att köpa en begagnad.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Jag köpte aldrig den tändkasseten från blocket. Jag vill vara säkrare på att tändkasseten är kass innan jag börjar byta.

    Ingen som har några andra förslag på vad som kan vara fel? Fenomenet har nu även visat sig 1 gång på tomgång. Då fladdrande laddtrycket också och bilen hade ojämn tomgång.

    Det märkliga är att vid vissa körningar så rycker eller gungar bilen nästan inget alls. Ta som exempel. Jag kör bilen på morgonen i 30 minuter, inga större problem, lite småryckningar nån gång. Ställer bilen och kör sedan den ett par timmar senare och bilen är helt hopplös. Rycker o har sig vid jämn gas.

    Förut idag höll bilen på o rycka som vanligt. Jag provade då att varva ur den ordentligt 2-3 gånger på 4ans växel (bilen laddar 1.35 ungefär vilket nog är för högt men det får nog bli en annan tråd) och efter det försvann nästan all ryckig gång. Gick rätt fint sen vid normal körning. Kanske bara var en slump men det kändes rätt tydligt.

    Problemet uppstod en kort tid efter jag bytte tändstift från platina stift till Ngk bcpr7es-11 men det kanske inte är relevant.

    Har även kollat felkoder men hittar inga.
    Senast redigerat av Jäder den 2014-06-27 klockan 19:36.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Jag köpte aldrig den tändkasseten från blocket. Jag vill vara säkrare på att tändkasseten är kass innan jag börjar byta.

    Ingen som har några andra förslag på vad som kan vara fel? Fenomenet har nu även visat sig 1 gång på tomgång. Då fladdrande laddtrycket också och bilen hade ojämn tomgång.

    Det märkliga är att vid vissa körningar så rycker eller gungar bilen nästan inget alls. Ta som exempel. Jag kör bilen på morgonen i 30 minuter, inga större problem, lite småryckningar nån gång. Ställer bilen och kör sedan den ett par timmar senare och bilen är helt hopplös. Rycker o har sig vid jämn gas.

    Förut idag höll bilen på o rycka som vanligt. Jag provade då att varva ur den ordentligt 2-3 gånger på 4ans växel (bilen laddar 1.35 ungefär vilket nog är för högt men det får nog bli en annan tråd) och efter det försvann nästan all ryckig gång. Gick rätt fint sen vid normal körning. Kanske bara var en slump men det kändes rätt tydligt.

    Problemet uppstod en kort tid efter jag bytte tändstift från platina stift till Ngk bcpr7es-11 men det kanske inte är relevant.

    Har även kollat felkoder men hittar inga.
    Mina erfarenheter av ryckningar har alltid berott på läckage i tryckslangar samt vaccumslang det sista jag hade var väldigt svårlokaliserat min teori var att tryckslangen till gasspjället var trasig men det fanns inga skador tills jag tog loss slangen och lindade intercolerns röranslutning med gängtejp då hände det grejor den ojämna gången försvann och jag fick tillbaks en vassare bil.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92
    Tycker det låter som misständningar, kollat om det ligger några felkoder?
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Kodde Visa inlägg
    Tycker det låter som misständningar, kollat om det ligger några felkoder?
    Köpte en felkodsläsare på teknikmagasinet men hittar inga felkoder.

Liknande ämnen

  1. Går orent, saab 9000 "aero"
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 21:50
  2. 9000 som går orent.
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •