Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konstant 12V i cigguttaget OG9-5

  1. #1

    Konstant 12V i cigguttaget OG9-5

    Hej!

    Jag har länge stört mig på att cigguttaget dör när man slår av tändningen. Hur man tänkte här är bortom min förmåga att förstå.

    Hur som helst, skulle man kunna göra en fullösning genom att göra en bygling mellan två säkringspositioner och på så vis få konstant matning till cigguttaget?

    Jag har tittat lite i Haynes som säger att plats 34 är cigguttaget. Finns det någon position som man vet har matning hela tiden och som har 30A säkring? Och går det på ett smidigt sätt att bygla? Jag är elamatör så finns det inget smidigt sätt så får jag försöka dra kablar genom torpedväggen och koppla ett uttag direkt till batteriet. Men det är ju ett helvete att hitta nånstans där att komma igenom.

    EDIT: Bilen är en Saab 9-5, 2005
    Senast redigerat av bonkeman den 2014-06-16 klockan 21:31.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    På min 9-5 2000 finns det permanent 12V i kontaktdonet för förberedd telefoninstallation, pin 1 "tjock" röd (0,75mm2) och pin 4 "tjock" svart (0,75mm2). Uttaget ligger på säkring 8, och ska vara säkrat till 15A.

    Vad har du för bil?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sorry, bilen är en 9-5 årsmodell 2005

    Uttag 8 är enligt Haynes "Bagageutrymmesbelysning, bagageutrymmeslås, dörrbelysning, cirkulationspump, parkeringshjälp, SID". Det borde vara konstant matning på denna.

    Frågan är då om man på ett enkelt sätt kan bygla utan att rota med kablarna på baksidan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-14 klockan 18:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624