Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konstant 12V i cigguttaget OG9-5

  1. #1

    Konstant 12V i cigguttaget OG9-5

    Hej!

    Jag har länge stört mig på att cigguttaget dör när man slår av tändningen. Hur man tänkte här är bortom min förmåga att förstå.

    Hur som helst, skulle man kunna göra en fullösning genom att göra en bygling mellan två säkringspositioner och på så vis få konstant matning till cigguttaget?

    Jag har tittat lite i Haynes som säger att plats 34 är cigguttaget. Finns det någon position som man vet har matning hela tiden och som har 30A säkring? Och går det på ett smidigt sätt att bygla? Jag är elamatör så finns det inget smidigt sätt så får jag försöka dra kablar genom torpedväggen och koppla ett uttag direkt till batteriet. Men det är ju ett helvete att hitta nånstans där att komma igenom.

    EDIT: Bilen är en Saab 9-5, 2005
    Senast redigerat av bonkeman den 2014-06-16 klockan 21:31.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    På min 9-5 2000 finns det permanent 12V i kontaktdonet för förberedd telefoninstallation, pin 1 "tjock" röd (0,75mm2) och pin 4 "tjock" svart (0,75mm2). Uttaget ligger på säkring 8, och ska vara säkrat till 15A.

    Vad har du för bil?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sorry, bilen är en 9-5 årsmodell 2005

    Uttag 8 är enligt Haynes "Bagageutrymmesbelysning, bagageutrymmeslås, dörrbelysning, cirkulationspump, parkeringshjälp, SID". Det borde vara konstant matning på denna.

    Frågan är då om man på ett enkelt sätt kan bygla utan att rota med kablarna på baksidan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-14 klockan 18:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag skulle inte ens fundera på att bygla säkringar. Det är en riktig idiotlösning imho. Om det finns fördraget med permanent +12V så är det ju en baggis att koppla om.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman Visa inlägg
    Sorry, bilen är en 9-5 årsmodell 2005

    Uttag 8 är enligt Haynes "Bagageutrymmesbelysning, bagageutrymmeslås, dörrbelysning, cirkulationspump, parkeringshjälp, SID". Det borde vara konstant matning på denna.

    Frågan är då om man på ett enkelt sätt kan bygla utan att rota med kablarna på baksidan.
    Vad är det för fel att ta spänningen i kontaktdonet på det sätt som Saab tänkt?

    För min egen del har jag inte byglat om något kontaktdon, men lagt till ett extra uttag med permanent 12V, det är enligt min åsikt bara ibland man vill ha permanent 12V. I de flesta fall vill man att utrustningen slutar dra ström när bilen är avstängd.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Jag förstår inte frågan. Jag vill ha permanent 12V i kontaktdonet. Det är det inte nu pga att någon tänkte fel vid ritbordet. Alla andra bilar jag haft har alltid haft permanent spänning i cigguttaget.


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Jag skulle inte ens fundera på att bygla säkringar. Det är en riktig idiotlösning imho. Om det finns fördraget med permanent +12V så är det ju en baggis att koppla om.
    Jag inser att bygla säkringar inte är bra. Jag lägger ner den idén.

    Men var hittar jag permanent 12V inne i bilen menar du? Direkt på batteriet fattar ju till och med jag, men det ser inte lätt ut att hitta nån väg genom torpedväggen. Jag monterade ner skyddet ovanför pedalerna och tittade, men det finns ju inte någon självklar väg direkt. Tips?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-14 klockan 18:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Du har redan ett svar tidigare i tråden; kontaktdonet för förberedd telefoninstallation. Donet sitter bakom ACC-panelen, dvs på rätt sida av torpedväggen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Hoppsan. Jag missförstod hela grejen med kontaktdon till telefon. Jag ska kolla upp detta direkt!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-14 klockan 18:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Nåt fel i cigguttaget ng900
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-13, 23:40
  2. [LÖST] Komma åt baksidan av cigguttaget? 9000
    Av ErikssonR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 01:11
  3. Hur mycket kan jag belasta cigguttaget i min 9-3?
    Av simonbertilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 22:06
  4. Vill ha konstant ström i cigguttaget.
    Av mansan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •