Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vågar jag köra en nytrimmad bil till mapparen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Vågar jag köra en nytrimmad bil till mapparen?

    Efter en omfattande motorrenovering, som nu nåt sitt klimax, är det snart dags att lämna bilen på mappning. Eftersom jag är novis på omfattande operationer i motorn, tänkte jag bara klargöra vissa "detaljer" för mig själv.
    Bilen är ursprungligen En OG9-3 Aero (B205R), som har fått följande recept:

    *Balanserad motor, samt borrad och honad till 91mm.
    *Wössnerkolvar
    *Stakar från Verdi
    *2.3L vev
    *750 Lucas spridare
    *Td04hl-19t #7ans avgashus (Kina)
    *3" downpipe och avgas
    *Customcobra
    *Stor IC
    *Borttagen AC
    *Borttagen balanskedja (släpor och axlar sitter kvar)
    *Samt, självklart nya packingar och kedjor och dylikt.

    Hur gör jag nu, med det här med att köra in motor? Det råder ju tämligen delade åsikter om den meningen. Jag hade tänkt att jag monterar originalspridare igen. (för att inte dränka motorn med soppa) Jag startar maskinen och låter den stå, 5-10-15min? Jag kopplar ur mv och kör bilen under kontrollerade omständigheter drygt 2.5 mil till killen som ska mappa bilen, där får han sen själv montera dit 750-spridarna och börja mappa.
    Vad tycker ni? Borde jag bogsera in bilen och mappa den direkt istället kanske?


    //Andreas

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lägg in en mjukvara för 2.3 innan du startar. Ett 2.0-program riskerar att skada din nya fina motor.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    En mjukvara från 9-5 aero eller Viggen då förmodar jag? Vad skiljer b205 och b235 åt mer än veven?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Bogsera bilen till mapparen. Är motorn helt rengjord invändigt? Om inte så kan det inte vara fel att köra på en delsyntet 10w-40 olja i ca 10-12 mil kanske och sen tömma den. Har själv precis slängt ihop en motor i min bil och jag gjorde så. Även jag hade 2.0 innan men nu har jag 2.3. Skulle aldrig råda dig att starta bilen med fel programvara. Kan du inte bara ta ur styrdonet och ta med det till mapparen istället?

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Det enda programvaran märker skillnad på vid låglast är dina spridare.

    Jag skulle, och tycker att du ska enligt min professionella åsikt montera orginalspridarna och köra in motorn lugnt och städat. Ta en liten omväg till mapparen på ett par extra mil, sen kan ni montera rätt spridare och köra på.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Om inte så kan det inte vara fel att köra på en delsyntet 10w-40 olja i ca 10-12 mil kanske och sen tömma den.
    Det hade inte jag gjort. Rätt olja är en tämlugen liten kostnad i sammanhanget.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Det hade inte jag gjort. Rätt olja är en tämlugen liten kostnad i sammanhanget.

    /Fred
    Just det, glömde att jag skriver på stcs. Där får man ju inte köra på annan olja än "rätt" olja. Anledningen till att det blev den oljan för min del var för att den är tjock och billig och renar motorn invändigt bra. Nu rullar bilen på GM 5w-30 och kommer göra så i ca 200 mil till innan jag häller i mobil1 olja.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89 Visa inlägg
    En mjukvara från 9-5 aero eller Viggen då förmodar jag? Vad skiljer b205 och b235 åt mer än veven?
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det enda programvaran märker skillnad på vid låglast är dina spridare.

    Jag skulle, och tycker att du ska enligt min professionella åsikt montera orginalspridarna och köra in motorn lugnt och städat. Ta en liten omväg till mapparen på ett par extra mil, sen kan ni montera rätt spridare och köra på.
    Det är stor skillnad på tändmappen mellan 2.0 och 2.3. Tändmappen från en 2.0 är alldeles för aggressiv för en 2.3 och man riskerar att slå sönder kolvar, ringar, och topplock.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    ... den är tjock och billig och renar motorn invändigt bra...
    Förklara gärna den lite närmare.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är stor skillnad på tändmappen mellan 2.0 och 2.3. Tändmappen från en 2.0 är alldeles för aggressiv för en 2.3 och man riskerar att slå sönder kolvar, ringar, och topplock.
    På låglast är dom tämligen lika skulle jag påstå, tror knappast TS kommer mosa på för pung å fostervatten till mapparen..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag kanske är mesig, men såhär ser det ut iallafall. Detta är differensen i tändmappen mellan B205R 205hk och B235R 260hk.
    Ska man inte vara lite extra snäll mot sin nybyggda fina motor som man lagt ner många timmar på?


  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Nu skräms du i onödan Brisse.
    Jag ser hellre att han kör in sin motor i lugn och ro hela vägen dit hellre än att han kommer dit och det blir stressigt och inkörningen skippas.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Nu skräms du i onödan Brisse.
    Jag ser hellre att han kör in sin motor i lugn och ro hela vägen dit hellre än att han kommer dit och det blir stressigt och inkörningen skippas.
    Instämmer. Den skillnaden på tändning på låglasten kommer inte ställa till med några problem, ägaren till bilen får se till att hålla högerdojan lätt dom 2 milen som ska köras så kommer allt gå som på räls!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Jag förstod faktiskt inte sådär överdrivet mycket av grafen du laddade upp tyvärr. Men som övriga redan nämnt, så har jag också hört att tändningen är mer eller mindre oförändrad mellan 2.0 och 2.3 på låga varv. Jag låter er gärna diskutera lite till, nu lär man sig en massa

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Alright, men jag skulle inte kalla sisådär 7 grader tidigare tändning mitt i det område man oftast kör för "oförändrad"

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254
    Som sagt, jag är novis! Jag kan bara utgå från det jag hört från andra.
    Hur som helst, om jag skulle jaga tag i en annan box. Funkar det med en från 9-5 aero då?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Alright, men jag skulle inte kalla sisådär 7 grader tidigare tändning mitt i det område man oftast kör för "oförändrad"
    Som sagt, ingen fara för maskinen, knappast EFFEKTIVT men det fungerar utan problem. Han ska inte köra sverige runt med bilen, han har 2,5 mil till sin mappare...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Vågar jag köra bilen?
    Av DameEdna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 19:45
  2. Vågar ni köra på E85
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 23:16
  3. Härliga vägar att köra
    Av Trekmeister i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 22:03
  4. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43
  5. vågar jag köra
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •