Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skillnad spindelhus olika årsmodeller og900

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Skillnad spindelhus olika årsmodeller og900

    Jag misstänker att jag har ett dåligt hjullager fram på min og900 cab -87. Eftersom jag vet av erfarenhet att det allt som oftast är det sista hjullagret jag misstänker som det faktiskt är fel på tänkte jag försöka vara lite mindre osmart den här gången.

    Jag har en annan og900 att plocka delar från, en -90, men när jag tittar i EPC ser jag att det är olika nummer på spindeln mellan 86-87 och 88-. Vad är det som skiljer dem åt? Kan man använda en nyare spindel på en äldre bil trots allt? Själva lagret är det samma så att skifta navet bör ju inte vara några problem...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Visst går det att använda dom nya spindlarna på en äldre bil. Dock blir det till att byta ut frambromsarna till den nya varianten då också. Du åker också på att byta bakaxel så att du får handbromsen bak och samma bultmönster.
    Ett hjullager fram kostar ca 400kr så dyrt är det ju inte. Varför misstänker du att ett hjullager är dåligt? Har du hissat upp bilen och lyssnat/vickat på hjulet?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Den faktiska skillnaden mellan spindlarna är bromsokets fästen som sitter längre ut på den nya spindeln.

    Ett dåligt hjullager brukar man kunna identifiera utan att byta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Ah, så hålen för bromsoken stämmer inte, då blir det väl inget mer av den planen... Konvertera till nytt vet jag hur det går till och jag har inga planer på det.

    Det är inte de hundringar ett nytt lager kostar. Om jag kunnat konstatera att lagret i fråga var kasst genom att byta spindel hade jag antagligen bytt det ändå.

    Tanken var att slippa stå och försöka få ut ett lager som kanske suttit på plats i snart 30 år med allt det betyder med rost och annat gott. Att slippa stå och svära och svettas med att försöka få ut lagret i skruvstädet. Misslyckas med det och lämna iväg och punga ut för att få det utpressat och ett nytt insatt. Lova mig själv att aldrig försöka göra det själv igen och sen i slutändan insé att det var något annat som var trasigt... Den tröjjan har jag redan!

    Jag har försökt vicka på alla hjulen men inte hittat något glapp, inte för det betyder så mycket. Däremot maler det på på ett bekant sätt när man kommer upp i fart och det låter mer när jag svänger vänster; alltså gissar jag på lager på högersidan. Det är inte lagret där bak (fråga inte hur jag vet, ännu en tröjja att lägga på högen...).

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hissa bilen, rotera hjulet, lägg två fingrar mjukt på bärarmen.
    Känner du tydliga vibrationer/malande i fingertopparna har du hittat ett dåligt lager.

    Fram kan du även kolla så centrummuttern sitter fast.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    såna där lager blir sällan glapp utan 99% av all skador är rostskador, dvs att det kommit in vatten och lagt sig på ett ställe så du får en "krater" och där löper såklart kulorna och du får ett malande ljud. Kör man väldigt länge så blir det såklart glapp till slut men då brukar det låta mer...........
    Tar du löst spindeln kan det inte kosta många kronor att få ett nytt ipressat? Du kan ju göra grovjobbet själv och rensa ur det gamla lagret iallafall. Har du nån med MIG Svets så är det ju enkelt.

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Precis, det ska ganska mycket till innan det börjar glappa. Hade det varit så enkelt hade jag varit glad.

    Jag ska prova med att känna på länkarmen. Kände bara på fälg och lyssnade när jag tyckte mig märka något på bakhjulet. Var antagligen bara något i bromsskivan jag kände då...

Liknande ämnen

  1. Spindelhus 9-5 skillnad 98-01 & 02?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:36
  2. Skillnad i avgas på olika årsmodeller 9-5
    Av m0set i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 02:40
  3. Olika instrumentpaneler og900, skillnad?
    Av nibjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 14:06
  4. Stötskydd, A-stolpe, skillnad på årsmodeller? [OG900]
    Av 900 Power i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 18:54
  5. Väghållning i 9-5 olika på olika årsmodeller?
    Av Mackan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •