Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bensinlukt i kupen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Bensinlukt i kupen OG9-5

    För en tid sedan började jag känna svag bensin lukt inne i bilen vid vissa tillfällen. Oftast när man kört en stund och sedan sänker farten eller när man står still på tomgång.
    Jag har letat efter läckor i motorrummet men inte hitta något men små bensinläckage dunstar väl nästan ögonblickligen.

    Min andra åtgärd var att köpa en felkodsläsare men jag har inte fått några felkoder.
    Jag har också googlat på både svenska och engelska utan framgång.

    Finns det någon som känner igen sig eller har förslag på hur jag ska gå vidare med felsökningen?

    Bilen är en 9-5 Aero -03.

    Till sist vill jag säga hej till alla eftersom det här är min första post. Dock så har jag tittat in med jämna mellanrum sen jag blev med saab.
    Ni har varit till ovärdelig hjälp med diverse småfix jag vartit tvungen att göra på bilen.

  2. #2
    Sönderrostat bränslefilter?
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack för ett snabbt svar men det har jag redan bytt. Skulle förstås skrivit det frånbörjan.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Kontrollera vevhusventilationen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Kolla alla slangar till evap, och speciellt anslutningarna till kolfiltret som sitter innanför höger innerskärm.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    EVAP är ett hett tips.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Jag hade sånna problem efter ett bensinpumps byte. Luktade bara efter jag tankat full tank och vid inbromsning då det skvalpade över.
    O-ringen i toppen på pumpen var dåligt passform på och dåligt dit satt, så dom fick byta o-ringen. Så nu kan man gasa och bromsa hejvilt som vanligt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Felsökningen går framåt. Jag tittade igenom vevhusventilationen och upptäckte att den lilla vita backventilen som går från ventilerande till spjällhuset är kass Kan det vara boven i dramat? https://encrypted-tbn2.gstatic.com/i...UGSkW-xRrunFiA
    Soppapumpen byttes i höstas och min första tanke var att titta där men det var tort och fint.
    Läxa till imorgon blir alltså att läsa på om evap-systemet. Fortsättning följer.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Leffan Visa inlägg
    Felsökningen går framåt. Jag tittade igenom vevhusventilationen och upptäckte att den lilla vita backventilen som går från ventilerande till spjällhuset är kass Kan det vara boven i dramat? https://encrypted-tbn2.gstatic.com/i...UGSkW-xRrunFiA
    Kan vara. Den innebär att du kan få övertryck i vevhusventilation vid överladdning, med resultat att vevhusgaserna trycks ut någonstans pga. oväntat övertryck., t.ex. vid nippeln på ventilkåpan och/eller oljestickan. Men fortsätt kontrollera, det finns flera vakuumrelaterade fel som kan ge upphov till bensinlukt. Notera att även igensatta slangar kan ge problem, kontrolleras genom att prova att blåsa/suga genom slangarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    En av slangarna till kolfiltret (canister?) var sprucken så den ska också bytas. Nu tänkte jag ligga lågt tills mekonomen ringer och säger att dom har fått in ventilen sen montera och provstarta förhoppningsvis är det klart sen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Du har hittat felet. Hade samma på min bil, letade lääänge innan jag hittade felet.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Problemet är löst. Tack alla som engagerat sig. Om det var ventilen eller slangen får vi aldrig vete men. Jag hade nog inte tittat bakom skärmen utan en hint från trixa.

Liknande ämnen

  1. Bensinlukt i kupen Ng900!
    Av Classe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 18:06
  2. Bensinlukt i kupén?
    Av krilleg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 07:59
  3. Bensinlukt i kupén, 9-3:a
    Av Airforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 23:07
  4. Bensinlukt i kupen ibland. og9-3
    Av DashOmid i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •