Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta avgassystem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Byta avgassystem

    Hej

    Jag tänkte byta avgassystem men vilket tycker ni är bäst/skönast ljud?
    Har en Saab 9-3 Aero V6 06:a

    Sen en liten sido fråga, min son tycker vi ska ha öppet sportluftfilter sen han sett det i en tidning, han är 7 år. Men hur är dem nu för tiden, finns ju en med nån slags avskärmning man kan köpa. Eller är det bara onödigt?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Sorry la in denna tråd fel. Denna tråd ska till köpråd. Nån som kan flytta den sen?

    Tack på förhand

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Skönast ljud ger ett Hirsch avgassystem. Men det får du nog tyvärr inte tag på. Nästa är väl Ferrita & därefter Simons. En Ferrita midpipe med metallisk katt är inte heller fel att komplettera med.

    Öppet sportluftfilter kan du väl köpa, men montera det bara inte i SAABen, utan på sonens lådbil, där gör det nog mest nytta. Öppet filter i allmänhet är inget vettigt att ha, men speciellt inte ett av SAABs varmaste motorrum som B284 V6:an har. Så modda hellre luftburken á la Hirsch.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    HAHAHAHA bra förslag där, kan köpa nått skit å sätta fast på sonens cyckel

    ferrita låter inte den ganska skarpt? Simons och ja vad den andra heter som jag hört talas om som maptune och bsr säljer den också. Dem låter väll lite dovare jämfört med ferrita. Vill inte låta som nån cross Men förutom ljudet så är väll kvalitén den samma mer eller mindre. Ja Hirsch kan man hitta från England eller Tyskland, men jag behöver byta närmaste 2 veckorna, innan man drar på semester.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Lika bra o ta ferrita... Simons låter ju som original.... Men ferrita jobbar tyst och fint på jämn hastighet. Om nu Fredrik säger att du inte hittar hirsch så lita på hans ord.. Bsr,maptun,Simons=same shit...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Ok, ja då får det bli ferrita om dem andra låter som originalet. alltid roligt med något nytt
    Dem ligger ju nästan i samma pris klass.
    Ska nog boka tid hos en Bsr firma som jag har nära mig nu i veckan.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Vad gör midpipe för skillnad?

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    På B284 V6:an så sitter det som vanligt först en downpipe direkt efter turbon. Denna DP har en katt några centimeter från turboutloppet som tyvärr sitter där som en propp & hindrar flödet, samt ger stort mottryck. (ng9-5 & Opel Insigna med samma motor kan de ju ta ut mer effekt ur pga att avgas förhållandena är mer fördelaktiga). Dock så går det inte bara att ta bort denna för-katt utan att också behöva anpassa programvaran. Dels pga att mottrycket minskar radikalt, så mycket så det hamnar utanför vad en programvara klarar av att adaptera, men även pga att båda lambdasonderna sitter framför & bakom denna första katt (Lambdasonderna går förvisso att flytta bak till katt nummer två om man så skulle vilja). Efter downpipen så sitter det en midpipe med katt. Jag vet i ärlighetensnamn inte hur "trång" den är. Men det finns bl.a. Ferrita, MapTun (viket är en ferrita) & "Taliaferro Genuine Saab" som har eftermarknads midpipe rör med antingen mer friflödande metallisk katt eller ingen katt alls. Så har de tagit fram sådana så finns det säkert en anledning. Jag vet som jag skrev inte helt hur mycket denna midpipe katt påverkar mottrycket, men mest troligt är det inte till det sämre att byta ut den till en mer friflödande. Ljudmässigt så får man lite mer ryt från maskineriet. Speciellt om man har en midpipe utan katt. "Taliaferro Genuine Saab" har även en downpipe utan katt, då ryter det bra men behöver som sagt anpassad mjukvara.

    Ja det blev lite text om både DP & MP.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tack för läsning,
    Ja då är frågan om man ska byta DP eller Mp. Och vart man kan hitta dessa så det blir rätt. Samt en verkstad som klarar av detta byte med programvaran också.

  10. #10

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Ja den är fwd
    Tack för länkarna.

Liknande ämnen

  1. Verktyg byta avgassystem 9-5
    Av Raven i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 20:53
  2. Byta avgassystem!
    Av andre.m i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 04:43
  3. Byta avgassystem på 9-3 -08, svårighetsgrad?
    Av Carlnilsson92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:58
  4. byta avgassystem, men vart?
    Av K.Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •