Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Extremt snabbslitna däck! Continental ContiSport 5

  1. #41
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har en intressant iakttagelse, grannen har en Audi A6 quattro 2.4 -05 som de köpte nya däck till förrförra sommaren, tror de hade DOT 1612 och är i dimensionen 225/45-17 eller snarlikt och de har bra mönsterdjup fortfanande 5-6mm, vet inte hur lång de rullat men vi bor 2mil utanför eskilstuna och den bilen går dagligen tor. till Coop Tuna Park + mycket åkande med barn på div kvällsaktiviteter så de borde rullat 2000 mil eller mer.
    Och det är SportContact 5 så det talar emot att alla SportContact 5 har kort livslängd och att det skulle vara Conti's fel. Något generellt fel tror inte jag på. Å andra sidan om Saab hade något fel i chassi vinklar borde montage fram eller bak ge olika slitage... eller ?

    På grannens andra Audi A4 1.8 TS quattro sitter det Dunlop Sport Maxx och jag har aldrig hört några däck så för så mycket oväsen som dem, inte lätt att få till så alla egenskaper är på topp.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #42
    Läste en intressant artikel i Aftonbladet där man bad om ursäkt för att man gjort årets sommardäcks test med "dopade" däck i början av året. När man sedan köpte däck som är tillgängliga för allmänheten fick man revidera egenskaperna för flera av däckmärkena.

    Mvh

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Läste en intressant artikel i Aftonbladet där man bad om ursäkt för att man gjort årets sommardäcks test med "dopade" däck i början av året. När man sedan köpte däck som är tillgängliga för allmänheten fick man revidera egenskaperna för flera av däckmärkena.

    Mvh

    Problemet med dopade däck hade till stor kunnat undvikas om test av däckens livslängd hade gjorts. Det finns maskiner till det också: http://www.vmi-group.com/tire/produc...rance-testing/ Det är en parameter som ska ingå i ett test av däck.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  4. #44
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och en shuremätare tror jag det heter, och det har varannan däckingenjör i fickan. Mäter hårdheten i gummit, det avslöjar ganska mycket också.
    Fick en sådan själ men lämnade tillbaka den för den sa inte mig så mycket eftersom man även måste ha kunnandet att tolka mätvärdet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och en shuremätare tror jag det heter, och det har varannan däckingenjör i fickan. Mäter hårdheten i gummit, det avslöjar ganska mycket också.
    Fick en sådan själ men lämnade tillbaka den för den sa inte mig så mycket eftersom man även måste ha kunnandet att tolka mätvärdet.
    Durometer kallas det. Måttenheten heter Shore.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Om Conti´s resonemang om att SAAB´s chassiinställningar är fel skulle väl alla som åker SAAB oavsett däcksmärke slita sina däck med raketfart,eller tänkte jag fel igen?

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det är ju inte helt sällan som däckleverantörer m.fl. underleverantörer jobbar i tätt samarbete med biltillverkaren. Snarare regel än undantag som jag förstått. Så jag tror inte det är ett officiellt uttalade från Continental. Eller är kanske någon "sur" på att inte få vara leverantör & då ger en misskrediterande kommentar.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kan nämna att jag köpte mina Conti femmor hos nordendäck och jag har tidigare handlat av däckonline och buthjul men vet nu bättre och har slutat med det. Vill inte hänga ut någon av dem så fråga inte.
    Nordendäck ägs av samma bolag som äger Däckonline.

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Föräldrarna har en passat 4wd som gått nånstans dryga 3000 mil, körs lungt, sommar däck conti 5or om jag minns rätt, 235 17", framdäcken är i princip slut, eller snarare borde nog egentligen bytts i våras... Bör ju då klarat 1500 mil. Tidigare bilar har däcken nog räckt det dubbla för dem, om inte mer. Extremt snabbslitna är kanske inte fallet där, men absolut inte slitstarka...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #50
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Svärmor köpte SportContact 5 till sin 9-5 2.3t -08 förra sommaren och de är slut nu och bilen har rullat totalt ca 1600mil inkl. körning med vinterdäcken och har reklamerat SportContact 5 däcken hos OKQ8 i Västerås där hon köpte dem och skall träffa en representant från Conti idag ang. detta. Intressant att höra vad han har att säga om denna usla livslängd.
    Till saken hör att svärmor kör extremt lugnt så det är knappast gaspådrag som slitit ut hennes däck.


    Och sedan kan det ju vara bra att vara att alla SportContact 5 inte är lika även om dimensionen är den samma, dessa tror jag fanns med 9 olika artikelnummer då olika biltillverkare har olika krav på stommar och gummiblandningar så att de slits på en Saab men inte på en Audi kan ha sin förklaring.


    Nu har hon varit och pratat med killen från Conti som jag tror hette Jokkila och han höll med om att däcken slitits snabbt men tyckte "att det var lite snedslitage och aningens lågt lufttryck". Inget av detta förklarar det i mina ögon extrema slitaget och han erbjöd 25% rabatt på nya däck.
    Däcken som killen på OKQ8 hade sålt på henne hade 92 istället för 94 i lastindex och de kom överens om att hon får nya däck med 50% rabatt eftersom han sålt "fel" däck till bilen.

    När hon får dessa monterade skall jag hålla ett öga på lufttryck, miltal och slitage för att se hur de slits och om det är någon skillnad mot tidigare.

    Själv monterade jag på 4 nya P Zero på min -07 för en vecka sedan. Är väldigt nöjd hittills med att de har bra våtgrepp och är tysta och stabila.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-08-11 klockan 14:52. Anledning: Feedback från Conti
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Att det står Continental på däcket behöver inte betyda att det är Continental, kan vara billiga Kinakopior, från BytHjul skulle ingenting förvåna mig.
    Jag har kört mycket Conti de senaste 15 åren både på trimmade 9k och og900 med tveksam framvagnsinställning och mycket laddtryck och jag måste säga att jag är snarare förvånad över att de håller så pass länge. Nej, postorderdäck är som Bingolotto, ibland vinst, ibland inte.
    Tilläggas kan ju också att om nu äkta ContiSport skulle vara så dåliga så tror jag att all världens samlade bilpress hade upptäckt detta långt tidigare istället
    höjs Conti till skyarna i de allra flesta tester.
    Senast redigerat av 9000cse95 den 2014-08-11 klockan 15:11.

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Bilpressen testar väl sällan livslängd, oftast bara "prestanda" out of the box när det är flång nya.

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Som lite motvikt till Conti-gnället kan jag hälsa att SC2 är de bästa däck jag haft! Hde det på min första 9-3a, 16"are och det var grymt väggrepp i alla lägen ända tills de var slut efter 6000 mil! Som rätt så ung bilförare gick det inte alltid snällt, kan jag hälsa
    Alla modeller efter SC2 har jag hört slits fort, även min lugnt körande far har gnällt på redan SC3 som extremt snabbslitna.

  14. #54
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Att det står Continental på däcket behöver inte betyda att det är Continental, kan vara billiga Kinakopior, från BytHjul skulle ingenting förvåna mig.
    Jag har kört mycket Conti de senaste 15 åren både på trimmade 9k och og900 med tveksam framvagnsinställning och mycket laddtryck och jag måste säga att jag är snarare förvånad över att de håller så pass länge. Nej, postorderdäck är som Bingolotto, ibland vinst, ibland inte.
    Tilläggas kan ju också att om nu äkta ContiSport skulle vara så dåliga så tror jag att all världens samlade bilpress hade upptäckt detta långt tidigare istället
    höjs Conti till skyarna i de allra flesta tester.
    Jah tror inte att det handlar om kinakopior eller BytHjul för då skulle vi nog hittat den gemensamma nämnaren tidigare.
    Och jag vet att mina däck var äkta. Och de som verkar ha dålig livslängd skulle handlat på postorder ser jag inga belägg för, t.ex. så köpte svärmor på OKQ8 i Västerås via Continental.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som lite motvikt till Conti-gnället kan jag hälsa att SC2 är de bästa däck jag haft! Hde det på min första 9-3a, 16"are och det var grymt väggrepp i alla lägen ända tills de var slut efter 6000 mil! Som rätt så ung bilförare gick det inte alltid snällt, kan jag hälsa
    Alla modeller efter SC2 har jag hört slits fort, även min lugnt körande far har gnällt på redan SC3 som extremt snabbslitna.
    Kritiken i denna tråd gäller inte Continental generellt utan SportContact 5 specifikt.
    Jag har som sagt tidigare kört slut på otroligt många uppsättningar Contdäck och SportContact 2 och SportContact 3 var grymt bra på allt utom buller men SportContact 5 förvånade mig oerhört då jag slet ut mina från mitten på maj till slutet av september och då var det mest frugan som körde lugnt.

    Men det är inte ovanligt att gummiblandningen varierar kraftigt mellan första utgåvan och de som senare tillhandahålls samt även mellan de olika specifikationerna av "samma" däck.
    Detta "fusk" kan man göra då ingen testar livslängd i tidningarnas tester för att vinna tester i grepp och ljudnivåer mm.
    Det existerar t.ex. ingen maskin man kan köra däcken i för att opartiskt testa slitaget. Däckbranschen har inget intresse av att ta fram sådan testutrusning men de har massor av andra mätverktyg när de utvecklar och utvärderar sina däck.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jah tror inte att det handlar om kinakopior eller BytHjul för då skulle vi nog hittat den gemensamma nämnaren tidigare.
    Och jag vet att mina däck var äkta. Och de som verkar ha dålig livslängd skulle handlat på postorder ser jag inga belägg för, t.ex. så köpte svärmor på OKQ8 i Västerås via Continental.



    Kritiken i denna tråd gäller inte Continental generellt utan SportContact 5 specifikt.
    Jag har som sagt tidigare kört slut på otroligt många uppsättningar Contdäck och SportContact 2 och SportContact 3 var grymt bra på allt utom buller men SportContact 5 förvånade mig oerhört då jag slet ut mina från mitten på maj till slutet av september och då var det mest frugan som körde lugnt.

    Men det är inte ovanligt att gummiblandningen varierar kraftigt mellan första utgåvan och de som senare tillhandahålls samt även mellan de olika specifikationerna av "samma" däck.
    Detta "fusk" kan man göra då ingen testar livslängd i tidningarnas tester för att vinna tester i grepp och ljudnivåer mm.
    Det existerar t.ex. ingen maskin man kan köra däcken i för att opartiskt testa slitaget. Däckbranschen har inget intresse av att ta fram sådan testutrusning men de har massor av andra mätverktyg när de utvecklar och utvärderar sina däck.

    Hur avgör du om det är äkta eller kopior? Vilka kännetecken skall ett äkta Conti ha?

  16. #56
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Hur avgör du om det är äkta eller kopior? Vilka kännetecken skall ett äkta Conti ha?
    På de äkta står det:
    TREADWEAR 280
    TRACTION AA
    TEMPERATURE A

    och på kinakopiorna:
    TLEADWEAL 280
    TLACTION AA
    TEMPELATULE A

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Som Herman sa: Är en jädra skillnad på ContiSport 2 och 3 samt 5. Har själv skrivit tidigare i tråden att jag kört dessa själv med bra resultat vilket också var anledningen till att jag senare bytte till 5. Det jag har hittat om 5:orna på nätet är så pass mycket att jag knappast tror att alla skulle vara Kina kopior för då hade Continental gått i KK för länge sen. I min kontakt med Continental själva så var det inte ens nåt snack om Kina kopior eller dyl när Bythjul kom upp på tal, utan dom ville bara ha fakta kring min hjulinställning..
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    På de äkta står det:
    TREADWEAR 280
    TRACTION AA
    TEMPERATURE A

    och på kinakopiorna:
    TLEADWEAL 280
    TLACTION AA
    TEMPELATULE A
    Skämt eller allvar?! Inte ens asiater skulle väl komma på en sån "giveaway"

  19. #59
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Skämt eller allvar?! Inte ens asiater skulle väl komma på en sån "giveaway"
    Det är ett skämt från någon som blandat ihop Kina och Japan (japaner "kända" för att uttala R som L).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #60
    Alla har väl varit på Kina-restaurang nån gång och ätit flitelade läkol.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Continental Däck till Saab 9-3
    Av SAAB_AERO1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 14:04
  2. Continental lr Dunlop?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •