Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Extremt snabbslitna däck! Continental ContiSport 5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Har Conti Sportcontact 5 på min Merca C32. Efter 5-600 mil är framdäcken 6 mm, backdäcken 4-4,5 mm. Jämnt och fint slitna. Hjulinställning gjord. Däcken som satt där innan hade inget fel på slitbilden. Har 225/45-17Y fram och 245/40-17Y bak. Att backdäcken försvinner snabbt var inte oväntat med tanke på biltypen. Det blir en tur till gummihandlaren på måndag. Sicket mög.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Haha jo, du har ju "lite" mera effekt än jag milt sagt..

    Tror att Conti däcken är så förbaskat mjuka att dom slits fort som f*n. Allt för att vinna tester..Dom har ju fuskat förut.

    Är ett mysterium att ett såpass stort företag som Bythjul beter sig såhär..Speciellt när det finns svart på vitt här t.ex andra fall med väldigt lika fel. Är ju fan bara lyfta på röven och söka lite..

    Nä, bytte till Pirelli P7 istället. Sicket däck! Extremt tyst och väldigt stabilt. Klart bättre på Saaben än Continental..

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Att bakdäcken försvinner köper jag. Framdäcken ska hålla bättre än så. Jag kan inte klaga på greppet, kanonbra i vått och torrt. Ljudnivån är kass. Låter mer med Conti än de stenhårda Pirellidäcken som var från -07.

    Kör Pirelli P7 på Aeron, tysta och fina.
    Senast redigerat av olja den 2014-07-05 klockan 16:22.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Pratade med Continental direkt idag. Dom ville ha in pappret från den då aktuella hjulinställningen för att det minsann kunde vara bilens fel även fast inställningen var "rätt". Intressant teori...SÅ enligt vad jag förstod så kunde SAAB göra fel även om man följde dom mätvärden som dom angett? Menade han att Continental vet bättre än tillverkaren själv? :O

    Mailade iaf en kopia på pappret och frågade om han ville ha länken hit då jag påpekade att det var flera med problem så svarade han bara kort: " Är totalt ointressant". Skön inställning till kundvård...

    Hursomhelst, han skulle visa pappret för någon kollega som tydligen skulle vara bra på vad som gällde för min bil, för däckverkstäderna verkade ju inte vara vitten värt var känslan jag fick. Kanske Continental skulle extra knäcka med att göra hjulinställningar? Dom verkar ju allsmäktiga. ^^
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #25
    Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon som talar positivt om Continental-däck och de har varit på min svarta lista hur länge som helst. Varför köper någon deras däck?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag kastade ut mina continental-däck idag eftersom jag fått en pyspunka på ett av dem och kastade på Goodyear Asymetric F1. Kanske inte världens bästa däck, men herre jösses vilken skillnad på ljud i kupén!

    Jag kommer aldrig mer att köpa ett Continental-däck. Den saken är iaf klar...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Var ner om och snackade med gummigubben. Enligt honom var mitt slitage inte onormalt, nya däck har 7 mm. Förstod på honom att CSC 5 inte var några höjdare när det kom till livslängd. Hade kunnat leva med slitaget om dom hade varit tysta.

    Kan bara skylla på att gummigubben gav mig bra pris på Conti. Jag skulle tagit det billigare alternativet som hette Yokohama.

    Nästa gång blir det något annat!
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Så..då har Bythjul hört av sig till mig.

    Dom ansåg tillslut att det inte gick att påvisa att det var jag som hade gjort fel, ut och med tanke på hur extremt däcken slitits så fick jag dom utbytta. Skönt att dom verkade inse tillslut!

    Tråkiga var dock att dom hade leveranstid på Pirelli Cinturado P7 med 8-12 dagar....Men vafan, det kan man ta då jag bara är glad allt är över.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Pratade med Continental direkt idag. Dom ville ha in pappret från den då aktuella hjulinställningen för att det minsann kunde vara bilens fel även fast inställningen var "rätt". Intressant teori...SÅ enligt vad jag förstod så kunde SAAB göra fel även om man följde dom mätvärden som dom angett? Menade han att Continental vet bättre än tillverkaren själv? :O

    Mailade iaf en kopia på pappret och frågade om han ville ha länken hit då jag påpekade att det var flera med problem så svarade han bara kort: " Är totalt ointressant". Skön inställning till kundvård...

    Hursomhelst, han skulle visa pappret för någon kollega som tydligen skulle vara bra på vad som gällde för min bil, för däckverkstäderna verkade ju inte vara vitten värt var känslan jag fick. Kanske Continental skulle extra knäcka med att göra hjulinställningar? Dom verkar ju allsmäktiga. ^^
    Hej

    2 saker

    1) Har har liknade erfarenheter med Conti Sport Contact 5 XL 235/40R18 95Y på min -07'a de höll från maj tills det var dags för vinterdäcken
    Mest frugan som kört och hon kör riktigt försigtigt och lugnt.
    Så visst är jag inte nöjd med livslängden på däcken.


    2) Att Continental kan veta bättre än Biltillverkaren själv skulle jag påstå är korrekt.
    Biltillverkaren till verkar bilar och är hyffsat bra på allt men tar hjälp av sina konsulter, sammarbetsparktners och underleverantörer ganska ofta.
    När det gäller däck tar det ibland fram däck för en specifik modell för att få önskade egenskaper och då har däcken ofta en kod i form av några bostäver som vi oinvigda inte kan tyda.
    Denna info går ofta förlorad när originaldäcken är slut och kunden inte vill köpa likadana eftersom de är svindyra utan hittar billigare i samma dimension någon annanstans, tyvärr är det mer än dimensionen som kan avgöra egenskaperna.
    Att man svarar " Är totalt ointressant" jag jag bara hålla med om är puckat.
    Men jag vet att det även på Conti finns bra kompetenta distriktschefer/säljare och mindre bra.
    Vid ett tillfälle påstod en av dessa att "man kan inte åka på lågprofil på en vanlig bil för det dödar komforten" och på Volvo S70in som personen i fråga satt i på vag ner till Hannover i god fart satt det 18" med 35 profil och det flöt fram hur mjukt och fint som helst. Gissa om han var tyst resten av resan!
    Att överbevisa något för Conti kommer du ingen vart med, fråga hellre om du fått ut förvänat antal mil eller vad de anser vara orsaken till att du inte fått det för att på den vägen reda ut var problemet ligger om det nu är ett problem, jag menar into om du är nöjd utan om däcken preterar det de är designade för att göra.

    Själv har jag kört extremt mycket Contidäck genom åren och skulle nog påstå tvärtemot de flesta i denna tråd att de är grymt bra. Har kört på CH41, CH51, CV90, AquaContact, SportContact, Sportcontact 2, Sportcontact 3, Sportcontact 5 om jag minns rätt. femman är det däcket som ni nämner i denna tråd som sticker ut i fel riktning men jag fick en ganska trovärdig förklaring.
    Något som många tillverkare gör är att man tar fram ett däck och ser till att egenskaperna blir optimala för tidningarnas tester för att komma i topp och det har Conti varit i 10-15år, något senare när däcken int eär nya modeller och testas av tidningarna så gör de om bl.a. i gummiblandningarna för att få bättre livslängd.
    I detta fall är jag benägen att hålla med för denna tråd handlar om kort livsländ men inte skriver något om våt erler torrgreppetsom jag upplevde som mycket bra, kurstabiliteten är suverän.
    När mina femmor var slut blev det PZero i samma dimension och känslan är att de håller bättre med att kursstabilitet och greppet är sämre, fast dessa hjulen sitter på min -05'a som har lite mer mos och det kan ju påverka.

    Är mycket nyfiken på om du har några namn på de du pratat med hos Conti?

    Kan nämna att jag köpte mina Conti femmor hos nordendäck och jag har tidigare handlat av däckonline och buthjul men vet nu bättre och har slutat med det. Vill inte hänga ut någon av dem så fråga inte.
    Tipset är dock att köpa av sin lokala seriösa däckverkstad med erfarenhet och be om vissa egenskaper med kravet att håller de inte vad du lovar med det du rekommenderar vill jag ha pengerna tillbaka och det förstår ev vettig handlare och dekommenderar rätt grejor. Fråga inte vad han säljer mest det är ofta ointressant för de flesta vill ha något billigt påkort sikt. Jag vill ha billigt på lång sikt om det går att förena med mina krav på prestanda och säkerhet. Ber du om ett visst fabrikat får du det vare sig det är bra eller dåligt och när det inte håller måttet svara däckdubben (oftast en gubbe däckhen låter så konstigt) du fick det du ville ha.

    MEN för att göra tråden konstruktiv, dela med er av era erfarenheter utifrån perspektiv som billigt, livslängd, bästa greppet etc
    Och jag kan hålla med om att Conti SC5 kommer jag förmodligen inte att köpa igen med mindre än att jag får mer info till att de blivit bättre.


    Som kuriosa vet jag att Pirelli hade en intern gräns för vad ett däck skulle hålla minst i mil och det var 150mil vilket låter lite men det var för P7R som fanns i dimensioner för riktigt motorstarka bilar.
    Tänk på att både hastighets och viktindex har inverkan på livsländen.
    Och kika på värdena som tillverkare har på sidan
    Treadware, Traction, Temperature
    mina PZero har Treadware 220, Traction AA, Temperature A
    Treadware är en indikator på slitage där högre är bättre och jag har sett mycket högre än 220 vilket säger mig att när det gäller livslänng så finns det däck som borde räcka längr eän mina.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tack för ett informativt svar!

    Att "överbevisa" Continental har inte varit mitt mål känner jag. Bara påpekat att jag följt SAABs egna rekommendationer fullt ut som dom har efter sin egen utveckling av bilen. Man framstår ju inte seriös som tillverkare när man sitter till kund och påpekar att dessa inte alltid stämmer, menar, hur ska man då veta vilket tryck man ska ha i däcken? Då fallerar man ju ändå på att man är urusla med att ge kunden rätt information, och det om något när kommer till däck som är livsfarligt, så är det ju en paniksituation där däcken sviker p.g.a helt galet lufttryck t.ex. Sen när det kommer till märkes specifika däck så har ju både bil och däcktillverkarna själva sagt att det är ändå ganska så minimala skillnader mellan däcken du får vid bilköp och däcken som säljs i butiken.

    Mitt mål hela tiden har varit att bara få däcken utbytta med minimalt tjafs och tidspillan, något som tyvärr fallerade lite grand när Bythjul försökte skylla på för högt däcktryck vilket var lite komiskt då jag som bekant följt skötseln till punkt, något som Conti också helt struntade i och som istället angrep SAABs värden kring hjulinställningar...

    Vad jag reagerade på mest var att Conti/Säljaren insinuerade att SAAB inte kunde sina egna chassi konstruktioner för de värden man skulle ha till hjulinställningen "kunde se ut som rätt, men ändå vara fel" vilket rimmar lite illa, då sist jag kollade så var Continental en däcktillverkare, inte en biltillverkare. Har som du också kört med Continental på olika bilar med ett helt annat resultat. Hade ContiSport 3 på min Vectra OPC utan problem och farsan kör med ContiSport 2 på sin BMW 530 och dom har hållit i minst 5 säsonger. Dock så upplever jag personligen att andra märken har räckt längre och som du själv precis säger och som jag också var inne tidigare i tråden så misstänker jag också för mjuk blandning i gummit för att få bra test resultat, men som i sin tur ger dålig livslängd.

    Personligen tycker jag det är lite av ett bedrägeri om detta stämmer. Är som om du testar en ny Volvo/BMW/whatever där modellen i fråga ska ha en snål diesel på 120hk, men där tillverkaren istället trimmat motorn till imponerande resultat i tidningen men med resultatet att motorn för kunden sprängs efter kanske 1/4 av beräknad hållbarhet.

    Namn vill jag inte gå ut med då det hela är löst.
    Senast redigerat av Renjaveln den 2014-07-12 klockan 04:43. Anledning: stavning..
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Personligen tycker jag det är lite av ett bedrägeri om detta stämmer. Är som om du testar en ny Volvo/BMW/whatever där modellen i fråga ska ha en snål diesel på 120hk, men där tillverkaren istället trimmat motorn till imponerande resultat i tidningen men med resultatet att motorn för kunden sprängs efter kanske 1/4 av beräknad hållbarhet.
    Det är ju så det är. Det anpassas för tester. Vi har Euro NCAP, där tillverkarna bygger bilar för att maxa sina stjärnor i krocktester som inte alltid varit verklighetsanpassade. Vi har miljögrejen med EU körcykeln där man anpassar motorstyrsystemen för att fixa så bra siffror det bara går efter hur denna cykel är utformad, men som inte alltid stämmer så väl med verkligheten. Det t.o.m. kopplar loss generatorer m.m. för att minska belastning. Det har varit tester där man vikt in backspeglar, tejpat kaross-skarvar för att minska vindmotstånd & på så vis förbättrat värdena, däck tillverkas med egna tillverkar specar vilka sitter på från fabrik men som sedan inte går att köpa, m.m..

    Så vi är bedragna mest hela tiden.

    Jag själv har haft SAAB specade 18" Pirelli P-Zero Rosso. De höll ca 1000mil. Då skiftade jag ändå hjulen mellan bakaxel & framaxel för att få jämt slitage. Detta var runt 2004-2005 & det tog mig ett tag att undersöka varför. Ganska svår penetrerat att få ut information. Ingen vill säga något & allt är "hemligt". Men tillslut kom det fram att det var tillverkar spec på denna däcksuppsättning ( ja det var någon pytteliten kod som sade detta, men annars var de exakt likadana som eftermarknadsdäcken ). Å visst, jag hade ju köpt dem via ANA i Trollhättan som kompletta hjul, ANA som sålde grejor från SAAB fabrik, så visst var de tänkta att ha varit fabriksmonterade på en SAAB, men kommit ut som tillbehör. Så gummit var mjukare, än motsvarande eftermarknads däck, för att bl.a. ge bättre grepp & mindre ljud.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej

    Tänk på att både hastighets och viktindex har inverkan på livsländen.
    Och kika på värdena som tillverkare har på sidan
    Treadware, Traction, Temperature
    mina PZero har Treadware 220, Traction AA, Temperature A
    Treadware är en indikator på slitage där högre är bättre och jag har sett mycket högre än 220 vilket säger mig att när det gäller livslänng så finns det däck som borde räcka längr eän mina.
    Om jag har fattat det hela rätt kan du endast använda Treadwear o.s.v för att jämföra däck från samma tillverkare.

    Det hade varit kul att prata med fackidioterna på utvecklingsavdelningen hos en däcktillverkare. Hade tagit 5 minuter för en att inse hur lite man vet..........
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  13. #33
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988
    Och här sitter jag med Conti Sport 5 på min bil och tycker att de har varit bäst av dem jag har haft hittills.


    Är nog olika batcher eller ngt sådant.

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av olja Visa inlägg
    Om jag har fattat det hela rätt kan du endast använda Treadwear o.s.v för att jämföra däck från samma tillverkare.

    Det hade varit kul att prata med fackidioterna på utvecklingsavdelningen hos en däcktillverkare. Hade tagit 5 minuter för en att inse hur lite man vet..........
    Om Treadware mm är en parameter som gäller inom märket tviklar jag på men jag kan kolla upp det, däremot så vet jag att när tillverkare går ut i annonser och påstår "15% bättre" så jämförde nästan uteslutande till sina egna föregående modeller, det är kutym i branchen.

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke Visa inlägg
    Och här sitter jag med Conti Sport 5 på min bil och tycker att de har varit bäst av dem jag har haft hittills.


    Är nog olika batcher eller ngt sådant.
    Bra att någon är nöjd och att inte tråden gnälls sönder, att batcher skulle skilja sig finner jag osanolikt just bara för att det är olika batcher. Snarare kan det vara medvetna processförändringar och det faktum att Conti som många av de andra har många fabriker som tillverkar exakt samma däck, hur exakt törs jag inte uttala mig om men jag tror man har så god koll på processen att de är exakt lika om de vill det. Vad man inte får glömma är att ett däck som tillverkas för den europeiska marknaden kan skilja radikalt jfr. med "samma" däck tillverkat för Amerika eller den Asiatiska marknaden då man måste beakta att det är olika klimat och dess påverkan på däckens egenskaper. En bekant köpte 17" hjul med 40profils Dunlop till sin Audi 1.8 TS när den modellen var ny (typ -96/-97) och de däcken var det hårdaste jag någonsin åkt på, bilen var flång ny med originalchassi, men det visade sig att däcken var avsedda för Asien med de mycket högre temperaturerna.
    Jag har personligen starka misstankar, eller snarare en magkänsla på att det är något som skiljer mellan de billiga internetdäcken och däck som kommer via generalagenten men har inte kunnat styrka det och det som talar emot är en tillverkare har ingen anledning till att tillverka ett däck på ett billigare sätt för säljas den vägen, dels kostar det att ha olika processer samt att det vore korkat att tillverka något billigare/sämre och sedan sätta sitt Premiumbrand på det. Det vore att skjuta sig i foten.

    Och alla de stora däckjättarna har många varumärken i sitt utbud. Jag vet att Conti utvecklade ett dubbfritt vinterdäck för ca 10år sen som blev så bra att det flyttades från det billigare varumärket som det var tänkt att få och uppåt inom gruppen. De gör likadant i många olika avseende för att det skall passa in rätt i varumärkets image. T.ex. så la man ner Continetal AquaContact som jag var grymt nöjd med både i livslängd, torr-, våtgrepp
    ljudnivå och inte minst att det var brutalt stabilt med utmärkt sidogrepp, Det gick att sväna av motorvägen på riktigt tvära avfarter utan att släppa det minsta på gasen, oftast fegade jag ur innan däcket med det gick att få höger bakhjul att lätta nån cm. Detta på en Kadett GSI 16V med mycket styvt Chassi från Sellholm. En av anledningarna till att Conti tog bort däcket var att Uniroyal marknadsfördes som "The Rain Tyre" och det blev intern konkurrens med Uniroyls RTT1 som egentligen var samma däck fast med annan slutbana/mönster.


    När det handlar om att fuska i tester så var det även vanlig innan tidningarna vaknade till att det fuskades flitigt med dubbdäck och utstick och ibland även limmade dubb eftersom tidningarna ville ha "gratis däck för ett test och bad att få däck skickade till sig" som att säga åt ett barn att "titta på godiset så mycket du vill men rör inte meddans jag går ut en stund"

    Citat Ursprungligen postat av olja Visa inlägg
    Det hade varit kul att prata med fackidioterna på utvecklingsavdelningen hos en däcktillverkare. Hade tagit 5 minuter för en att inse hur lite man vet..........
    Tro mig, 5min är mer än nog. Men förhoppningen är att chassiingenjörerna hos våra biltillverkare hänger med lite lägre och säger "stopp, förklara igen" om de inte gör det.
    Och glöm inte att bakom ryggen på varje utvecklare lurar en ekonom som mer än gärna bakbinder utvecklaren.
    Att ekonomerna på GM/Saab satt sina spår i T7 med mindre oljevolym, längre serviceintervall och avsaknad av oljenivågivare talar sitt tydliga språk och där är det ingen som skyller Mobil för dålig olja, kan vara tänkvärt i denna tråd!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Rent generellt verkar däcken ha tappat betydligt i livslängd dom senaste 20 åren. På 90-talet kunde man hämta ut en ny bil med tillhörande hjul (sommar och vinter) och köra stipulerade tre åren (bortåt 9000 mil) utan att köpa nya däck. Idag håller många däck bara 2000 mil, vilket jag tror beror på att tillverkarna ska överträffa varandra i tester som handlar om väggrepp och ljudnivå. Inga tester tittar på livslängd, likadant är det med EU-märkningen. Jag inbillar mig att köper man ett däck med högre ljudnivå och sämre grepp får man ett däck som håller längre.
    Signaturlös

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Sant, men idag ställer bilarna helt andra krav på däcken än vad de gjorde då.
    Om de bullrade var det ingen som märkte det för bilen själv var inte lika dämpad då som de är idag.
    Om de rullade tungt likaså, helt annat fokus idag där lättrullande däck finns hos alla de större, Conti var nog bland de första har med sina EcoContact
    Och priserna på däck skulle jag påstå har sjunkit rejält så allt är inte dåligt, det är nog vi som skruvar upp förväntningarna allt mer.
    Bilarna blir allt mortorstarkare och vägarna inte direkt bättre och slätare...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om Treadware mm är en parameter som gäller inom märket tviklar jag på men jag kan kolla upp det, däremot så vet jag att när tillverkare går ut i annonser och påstår "15% bättre" så jämförde nästan uteslutande till sina egna föregående modeller, det är kutym i branchen.


    Tro mig, 5min är mer än nog. Men förhoppningen är att chassiingenjörerna hos våra biltillverkare hänger med lite lägre och säger "stopp, förklara igen" om de inte gör det.
    Och glöm inte att bakom ryggen på varje utvecklare lurar en ekonom som mer än gärna bakbinder utvecklaren.
    Att ekonomerna på GM/Saab satt sina spår i T7 med mindre oljevolym, längre serviceintervall och avsaknad av oljenivågivare talar sitt tydliga språk och där är det ingen som skyller Mobil för dålig olja, kan vara tänkvärt i denna tråd!!
    Här står lite om "Uniform Tire Quality Grade (UTQG) Standards": http://www.tirerack.com/tires/tirete....jsp?techid=48 I bästa fall kan man jämföra däck från samma tillverkare. Med lite tur ljugs det lika mycket varje gång. Lika pålitligt som biltillverkarnas förbrukningssiffror..........

    Fem minuter med fackidioterna på vår egen utvecklingsavdelning räcker länge.

    Jobbar på ett tyskt företag som levererar till bl.a. bilindustrin och har tyska flera kollegor som kommer från den. Har hört många skräckhistorier om hur det går till vid utvecklingen.
    Saab 9-5 Aero Sedan -06
    M-B C32 AMG

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av olja Visa inlägg
    Här står lite om "Uniform Tire Quality Grade (UTQG) Standards": http://www.tirerack.com/tires/tirete....jsp?techid=48 I bästa fall kan man jämföra däck från samma tillverkare. Med lite tur ljugs det lika mycket varje gång. Lika pålitligt som biltillverkarnas förbrukningssiffror..........
    Tack då behöver jag inte kolla upp det, eller bry mig om vad det står på däcken, kanske därför det är svårt att hitta på däcken ;-)

    Jobbar själ på utvecklingsavdelning/bolag, dock inte i fordonsindustrin
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    En till som föll för testen i Vi Bilägare (nr 4 i år) och har kört ca 300 mil sedan början på mars.
    Inget katastrofalt slitage än så länge men glömde kolla mönsterdjupet när de levererades så
    ja har inga direkta siffror att komma med.

    Någon som vet vad mönsterdjupet är på nya däck av den här modellen?

    Har bara positiva erfarenheter av däcksmodellen men de föregående var inget att jämföra med,
    blankslitna SportContact 2 tror jag det var.

    På garageväggen hittade jag klisterlappen som satt på de nya:
    --------------------------

    ContiSportContact 5

    225/45 R17 XL

    94W

    FR

    --- streckkoder ----
    EAN Europe
    4 019238 569827

    UPC USA
    0 51342 15239 1
    --------------------

    TREADWEAR 280
    TRACTION AA
    TEMPERATURE A

    03 56 324

    --------------------------

    Ska ut och fota ett däck och se om det finns mer information där.

    Om vi kan jämföra exakt däcksvariant och batch med hur slitaget är/blir kanske vi
    kan slippa den här typen av oönskade spänningsmoment som Continental bjuder på.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nördigt att man spar dessa lappar ;-)
    Från mina som köptes på Nordendäck


    DSC_1157.jpg

    Och jämför man Treadware på Conti och de Pirelli jag har nu så kommer Pirellidäcken att slitas ännu fortare om nu detta skulle vara relevant eftersom de har 220 jfr Conti 280
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Continental Däck till Saab 9-3
    Av SAAB_AERO1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 14:04
  2. Continental lr Dunlop?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •